In mijn Y zit een Webasto standverwarming.
Zéér aangenaam om in de late herfst en winter in een warme wagen te stappen.
De Y is een "buitenslaper", de ramen zijn bij vrieskou al ontdooid voordat je instapt. Instappen en doorrijden dus. Zaaaalig.
De koelvloeistof is al warmer en dat zou dus ook sneller een warmere motor opleveren. Goed voor de levensduur van de motor ?
Vermits de motor sneller op temperatuur komt, is het gebruik van de standverwarming ook beter om de piek-uitstoot van schadelijke stoffen in de uitlaatgassen te verminderen. Bij koude motor zijn die immers het hoogst.
Dat waren dus de positieve punten
Het verbruik van mijn Y is zo'n 0,75 à 1 liter (omgerekend per 100 km) hoger bij gebruik van de standverwarming (2 x 30 à 40 minuten per dag). 's Winters is mijn auto altijd een beetje onzuiniger dan in de zomer, maar met gebruik van de Webasto verhoogt het verbruik nog wat meer.
De autobatterij moet in zeer goede conditie zijn. Onder een bepaald voltage (of spanning ?) start de Webasto niet. M.a.w. de autobatterij zal je eerder moeten vervangen, nochtans zou die nog jaaaren kunnen meegaan indien ze enkel zou dienen om je auto te starten.
Een zwaardere batterij helpt niet : het is het voltage (of de spanning ?) die van tel is.
Dat waren de mindere punten...
De brander is bij mijn Webasto al 2x vervangen (onder garantie). Het ding wou niet opstarten. Uiteraard merk je dat in de winterperiode... Zo'n 2 weken zonder, net als het nog eens winter is :-p
Recent is de uitlaat "spontaan" gebroken : de flexibele buis is gewoon in twee. Roest ? Lijkt me eigenaardig.
Dat waren de negatieve punten
Er bestaan verschillende typen van standverwarming : voor diesel en voor benzine motoren. Voor kleine, middelgrote en grote auto's. Zie de website van Webasto, zodat je geen te kleine koopt.
Plaatsing van de Webasto is door een firma gedaan. Ze hebben wel een aantal brandstofleidingen bijgelegd, aftakkingen gemaakt van bestaande leidingen en uiteraard ook extra darmen voor het koelwater. Plus nog wat zekeringen en electriciteitskabels.
Voila, good luck met het plaatsen en vooral veel plezier bij het gebruik.
Koen
PS : mijn Webasto is nu al meer dan 2 jaar buiten gebruik. De laatste keer (ergens in 2006) startte hij wel op, maar na de opstartfase viel hij stil. Mogelijk ligt het aan mijn autobatterij, nog niet nagekeken of die nog voldoende energie heeft voor de standverwarming. Als het dat niet is, moet ik er (nog) eens mee naar de firma waar ik die heb laten plaatsen. (en recent dus een kapotte uitlaat bijgekomen)