webasto standverwarming in JTD

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Bas K

webasto standverwarming in JTD

Unread post by Bas K »

Hallo,

heeft er iemand een webasto standverwarming in zijn k JTD???

Ik kan een set kopen. Zit alleen geen inbouw handleiding bij.
Is het een beetje te doen? (heb geen linkerhanden ;-))
Nog tips? do's or don't s???

Alle info, ervaringen welkom!!
M.J. Evers

Re: webasto standverwarming in JTD

Unread post by M.J. Evers »

Even lid worden van lanciafora.nl
Daar heb ik een inbouwhandleiding geplaatst!

http://www.lanciafora.nl/index.php?ind= ... w&iden=121
Bas K

Unread post by Bas K »

bedankt. Daar heb ik zeker wat aan!!
Koen

Unread post by Koen »

In mijn Y zit een Webasto standverwarming.

Zéér aangenaam om in de late herfst en winter in een warme wagen te stappen.
De Y is een "buitenslaper", de ramen zijn bij vrieskou al ontdooid voordat je instapt. Instappen en doorrijden dus. Zaaaalig.
De koelvloeistof is al warmer en dat zou dus ook sneller een warmere motor opleveren. Goed voor de levensduur van de motor ?
Vermits de motor sneller op temperatuur komt, is het gebruik van de standverwarming ook beter om de piek-uitstoot van schadelijke stoffen in de uitlaatgassen te verminderen. Bij koude motor zijn die immers het hoogst.
Dat waren dus de positieve punten ;-)

Het verbruik van mijn Y is zo'n 0,75 à 1 liter (omgerekend per 100 km) hoger bij gebruik van de standverwarming (2 x 30 à 40 minuten per dag). 's Winters is mijn auto altijd een beetje onzuiniger dan in de zomer, maar met gebruik van de Webasto verhoogt het verbruik nog wat meer.
De autobatterij moet in zeer goede conditie zijn. Onder een bepaald voltage (of spanning ?) start de Webasto niet. M.a.w. de autobatterij zal je eerder moeten vervangen, nochtans zou die nog jaaaren kunnen meegaan indien ze enkel zou dienen om je auto te starten.
Een zwaardere batterij helpt niet : het is het voltage (of de spanning ?) die van tel is.
Dat waren de mindere punten...

De brander is bij mijn Webasto al 2x vervangen (onder garantie). Het ding wou niet opstarten. Uiteraard merk je dat in de winterperiode... Zo'n 2 weken zonder, net als het nog eens winter is :-p
Recent is de uitlaat "spontaan" gebroken : de flexibele buis is gewoon in twee. Roest ? Lijkt me eigenaardig.
Dat waren de negatieve punten :-(

Er bestaan verschillende typen van standverwarming : voor diesel en voor benzine motoren. Voor kleine, middelgrote en grote auto's. Zie de website van Webasto, zodat je geen te kleine koopt.
Plaatsing van de Webasto is door een firma gedaan. Ze hebben wel een aantal brandstofleidingen bijgelegd, aftakkingen gemaakt van bestaande leidingen en uiteraard ook extra darmen voor het koelwater. Plus nog wat zekeringen en electriciteitskabels.

Voila, good luck met het plaatsen en vooral veel plezier bij het gebruik.

Koen

PS : mijn Webasto is nu al meer dan 2 jaar buiten gebruik. De laatste keer (ergens in 2006) startte hij wel op, maar na de opstartfase viel hij stil. Mogelijk ligt het aan mijn autobatterij, nog niet nagekeken of die nog voldoende energie heeft voor de standverwarming. Als het dat niet is, moet ik er (nog) eens mee naar de firma waar ik die heb laten plaatsen. (en recent dus een kapotte uitlaat bijgekomen)
Bas K

Unread post by Bas K »

Bedankt Koen,

da's gebruikers info waar ik wat mee kan. Het toegenomen gebruik lijkt mij redelijk fors. Rij jij korte stukken? Ofwel... draait de standverwarming veel tov de gereden km's?

De diesel moet het ook doen met een slaapplaats buiten. Vandaar de interesse in een standverwarming!
De webasto die ik op t oog heb komt uit een alfa 166jtd en is van hetzelfde type als voor de kappa is beoogd.

De hoeveelheid storingen doen mij nog wel een beetje schrikken....
Koen

Unread post by Koen »

De periode waar ik naar verwijs, werkte ik inderdaad maar op 15 kilometer van mijn woonplaats. Zo'n 10 à 15 minuten rijden.
Het verbruik in de zomer bedroeg zo'n 7,5 liter / 100 km. In de winter, met 2x per dag voor een 30 à 40 minuten de Webasto aan, steeg het gemiddelde verbruik naar zo'n 8 à 8,5 liter / 100 km.
Volgens Webasto bedraagt het verbruik, afhankelijk van model, +/- 1 kg per uur = iets meer dan een liter per uur.
Nu (ander werk) is mijn verbruik in de zomer zo'n 6,75 à 7,5 : snelweg, file, beetje stadsverkeer en landelijke wegen.
Soms vond ik het ook een hoog verbruik. Ander momenten / dagen was ik maar wat blij en tevreden met de warme auto en de ontdooide ramen.

Wat betreft pannes : het probleem met de brander is onder garantie vervangen. Daarna geen hinder meer van.
De laatste twee jaar heb ik geen gebruikservaring meer.
De uitlaat vind ik ook eigenaardig. Alhoewel : de Webasto is al enkele jaren oud (6 of 8 jaar, heb de factuur hier niet bij).
't Zal me misschien wat centen* kosten om de standverwarming terug "tot leven te wekken"... :-)
(mij heb je nu wel wakker gemaakt om er eindelijk iets aan te doen...)

Koen

*uitlaat, batterij (zeer waarschijnlijk vermoed ik) of toch een panne ?
M.J. Evers

Unread post by M.J. Evers »

UItlaten zijn traditioneel zwak punt...vallen na verloop van tijd gewoon uit elkaar. Nieuw kopen is de enige oplossing en koop dan meteen een knalpotje erbij, dat verhoogt het geluidcomfort.

Je hebt soorten die draaien op een extra pomp die op de benzinetank aangesloten moeten worden. Deze zijn dus ingewikkeld te monteren. Ik heb een standkachel die draait op een voorraadje benzine dat hij aftapt uit de retourleiding. Deze draait daar circa 30 minuten op. Dat is voldoende om de auto op te warmen.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”