normaal?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bob

normaal?

Unread post by Bob »

beste fulvisti

- 1ste serie fulvia coupe 1.3 rallye
- als ik gas geef in stationair gaan de lichten een tikkeltje harder branden, gaat het knipperlicht iets sneller knipperen
- is dit 'normaal' of heb ik een defecte spanningsregelaar?
- huibie?

groets
Bob, Delft
Huib Geurink

Normaal!

Unread post by Huib Geurink »

Is normaal.

Een gelijktstroomdynamo heeft wat toeren nodig om spanning te leveren.
Bij stationair doet ie nog niks. De boordspanning is dan 12 volt. Zodra je gas geeft gaat de dynamo stroom leveren en loopt de spanning op naar 14 volt.
Peter Coolsma

Re: Normaal!

Unread post by Peter Coolsma »

Doet Emmy ook. Haar laadstroomlampje gloeit bovendien stationair ook iets. 1 mm gas geven en het gaat weer uit.
Bert Ewalds

Re: normaal?

Unread post by Bert Ewalds »

Testen ?

Voltmeter over de accupolen
van stationair naar ca 2500 toeren moet de spanning oplopen van rond de 12 naar tussen de 13.6 en 14 volt, zoals door Huib genoemd. bij verder gasgeven mag de spanning niet noemenswaardig verder oplopen.
Doet hij dat wel dan is je regelaar niet goed en kook je je accu op een langere rit.

Bert
Bob

dank voor de reacties

Unread post by Bob »

dank voor de reacties

ben hier een beetje onzeker over na het stranden in Monaco met een gereviseerde(!) dynamo

enige wat nu nog slecht kan zijn in mijn Fulvia is de spanningsregelaar

ik ga ermee aan de slag

groet
Bob
Huib Geurink

Kaduke dynamo

Unread post by Huib Geurink »

Als je de 2 V snaren te strak zet komt er te veel kracht op de lagers van de dynamo. De lagers slijten dan vrij snel. Uiteindelijk wordt het anker dan zo scheef getrokken dat het vast loopt.

De eerste Fulvia gelijkstroom dynamo's hadden achter busjes. Er is ooit een wijziging geweest van de fabriek om ze om te bouwen naar kogellagers, die minder snel uitlopen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”