Stuurapparaat raambediening

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
DuoKappa

Stuurapparaat raambediening

Unread post by DuoKappa »

Hoi Allemaal, heeft er iemand al eens een stuurapparaatje van de elektrische raambediening vervangen.
Volgens het werkplaatshandboek zou dit ergens in de buurt ban de middenconsole moeten zitten. Recentelijk starte ik de auto en leken de beide voorramen een eigen leven te leiden (open, dicht), plots hoorde ik de rechter raammotor "klapperen" na 5 minuten rijden, rook onder het dashboard uit en daarbij uitval van middenconsole, achterlichten. Gezien de uitval van diverse andere systemen en zekering 16 van 15A kapot is, is terug te herleiden dat het deze module moet zijn, de mijne is erdus letterlijk uitgefikt. d te slopen.

Heeft iemand toevallig een foto/tekening waar deze module precies zit? Werkplaatshandboek toont module 298, echter exacte locatie wordt niet gegeven. Ik heb geen behoefte het hele dashboard te slopen.... :)

Groeten DuoKappa

ooh ja het is een sedan van 2000 (V6)
Stasiu

Re: Stuurapparaat raambediening

Unread post by Stasiu »

Ik heb na hetzelfde euvel de module ruim een jaar geleden vervangen.
De module is een blauw kastje met Lancianummer 46449888. Is hetzelfde als Alfa 166.
Staat er nu eentje te koop in Duistland op eBay. Daar heb ik hem ook gekocht.

Is lastig te bereiken en kost je een paar kapotte vingers...
Je moet het met stof bekleed luikje aan de rechterkant van de middentunnel openmaken. Dan zie je de module op een tray (natuurlijk) helemaal achteraan zitten. Die tray zit met een schroef vast en kun je uittrekken. Om er bij te komen moet je heel voorzichtig alle multistekkers uit de voorliggende modules halen. Want de draden zijn tekort om te tray zo eruit te trekken (tja Italianen...). Eerst natuurlijk accu losmaken. Dan zul je ook merken dat ie niet door de opening van het luikje past!! De onderkant van de opening dan maar met een tang stukknippen. Dan heb je net genoeg ruimte. Een andere manier om bij dat ding te komen is er niet. Bovenlangs (ook geprobeerd) is geen optie.
Omgekeerd er weer in. Als je de module openmaakt zul je waarschijnlijk corrossie aantreffen. Ik vermoed dat hij gewoon weer werkt als je hem schoonmaakt, maar die gok wou ik niet nemen.

Succes!
gerrit

Unread post by gerrit »

ik denk een lekke kachelradiateur goed kyken of die nat is
DuoKappa

Hoi Stasiu en Gerrit,

Goede tip! In ieder geval heb ik een richting waar de unit zit, een dashboard demonteren is bij de Kappa geen lolletje volgens mij.

De lichtunit (IGE-unit) is niog wel goed te bereiken, evenals de Motronic motorstuurapparaat.
Ik zag tijdens het rijden ineens veel rook komen uit de voetenruimte rechts, de zekering van 15A is er uiteindelijk uitgesprongen.

Ik geloof niet dat met schoonmaken van conracten opgelost is, ik denk dat hij volledig uitgefikt is. Het begon met "klapperen" van de raammotoren voor en bij in- en uitschakelen van contact een volledig eigen leven van de ramen aan de voorzijde (uit zichzelf omhoog en omlaag).

Hopelijk is niet mijn kachelradiator lek, zoals Gerrit aangaf. De auto heeft zowat een jaar buiten stil gestaan (uiteraard direkt starten na nieuwe accu!). Ik heb er ondertussen weer een paar honderd km mee gereden en vooraf en nadien het olie- en kolevloeistofpeil gecontroleerd. Het nivo in het overstroompotje is nog gewoon op peil, maar goed you'll never know.

Ik ga even puzzelen en zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Zal niet makkelijk zijn om beide bouten of moeren los te krijgen, zie afbeelding.

Ik blijf het geweldige auto's vinden en daarom de moeite waard om af en toe aan te werken.

Groeten
DuoKappa
Attachments
raamunit.jpg
raamunit.jpg (19.6 KiB) Viewed 506 times
Stasiu

Unread post by Stasiu »

Als je de tray eruit geschoven hebt schroef je de unit zo los.
Een soortgelijke unit voor de achterramen zit in de kofferbak.

Succes!
lucb

Unread post by lucb »

heb er nog wel eentje liggen
DuoKappa

Hoi lucb,

Bedankt voor het aanbod, maar ik heb er een via Ebay.de kunnen bemachtigen. Volgende keer zal ik aan je denken...

Groet
DuoKappa
DuoKappa

Heb ondertussen de Kappa raambedieningsunit gerepareerd. Is inderdaad een lastig klusje, vooral het gevoel om door een brievenbus te moeten werken. Al met al best te doen, maar niet effe in 5 minuten.

Oorzaak blijkt achteraf het wassen van de auto. Met een hogedrukreiniger op de paravan om de mos van het staan te verwijderen is dus niet slim....

Het blijkt dat er water in de connectors van de unit is komen te staan. Resultaat is hoofdzekering middenconsole eruit (F16), veroorzaakt door sluiting.

Gelukkig lokaal nog een connectortje van een sloper kunnen bemachtigen...

Bedankt voor alle reakties!
Attachments
unit sluiting.jpg
unit sluiting.jpg (53.74 KiB) Viewed 506 times
3kappa raamunit.jpg
3kappa raamunit.jpg (56.37 KiB) Viewed 506 times
2kappa raamunit.jpg
2kappa raamunit.jpg (67.72 KiB) Viewed 506 times
1kappa raamunit.jpg
1kappa raamunit.jpg (44.98 KiB) Viewed 506 times
Stasiu

Unread post by Stasiu »

Mooi!
Koos

Unread post by Koos »

goed dat je er foto`s bij doet ,dit geeft een goed beeld weer van de situatie
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”