Koelwatertemperatuur maar 80°
Koelwatertemperatuur maar 80°
Hallo,
sinds enkele weken komt mijn koelwatertemperatuur op een 70km/h weg niet hoger dan 80 graden. Op de autosnelweg gaat hij wel naar 90gr. Aan het rode licht zakt hij naar 75gr. De thermostaat blijft bij 55 gr. nog dicht want dat heb ik gecontroleerd door dan aan de bovenste slang te voelen. Gaat de thermostaat bij 80gr. open? Vroeger stond mijn wijzer altijd pal op 90gr.
Als de thermostaat het begeeft dan komt hij amper aan 60gr. dacht ik.
Het is een Lybra 1.9jtd 2002 115pk.
sinds enkele weken komt mijn koelwatertemperatuur op een 70km/h weg niet hoger dan 80 graden. Op de autosnelweg gaat hij wel naar 90gr. Aan het rode licht zakt hij naar 75gr. De thermostaat blijft bij 55 gr. nog dicht want dat heb ik gecontroleerd door dan aan de bovenste slang te voelen. Gaat de thermostaat bij 80gr. open? Vroeger stond mijn wijzer altijd pal op 90gr.
Als de thermostaat het begeeft dan komt hij amper aan 60gr. dacht ik.
Het is een Lybra 1.9jtd 2002 115pk.
Re: Koelwatertemperatuur maar 80°
Ik ben al gerust gesteld, na het onderste gelezen te hebben. Waarschijnlijk produceert een jtd net als een TDI te weinig warmte.
Bij temperaturen rond het vriespunt krijg je te maken met de keerzijde van het geringe verbuik van de TDI: hij produceert veel minder warmte dan vele andere motoren en bereikt daardoor opmerkelijk langzaam de gebruikelijke bedrijfstemperatuur. Als er dan ook nog warmte voor het interieur van het blok wordt onttrokken, dan wordt de opwarmtijd nog langer. Zeker bij temperaturen onder nul, heel rustig rijden en de interieurverwarming en ventilator op maximaal, kan beneden de normale bedrijfstemperatuur al een evenwicht ontstaan tussen warmteproductie in het blok en warmteafvoer naar de verwarming: de bedrijfstemperatuur van de motor komt dan bv. niet hoger dan 70°C. Bij een zwaardere motorbelasting door bv. een hogere snelheid of een helling stijgt de motortemperatuur, om dan op een langere daling of in overwegend 'bumper aan bumper' verkeer zelfs nog lager dan 70°C uit te komen. Deze symptomen lijken veel op een niet-correct-sluitende of te-vroeg-openende thermostaat. Dus niet meteen de thermostaat vervangen, maar eerst controleren of de aanvoerslang naar de radiator wel warm-heet is, terwijl de motor nog onder-temperatuur heeft.
Bij temperaturen rond het vriespunt krijg je te maken met de keerzijde van het geringe verbuik van de TDI: hij produceert veel minder warmte dan vele andere motoren en bereikt daardoor opmerkelijk langzaam de gebruikelijke bedrijfstemperatuur. Als er dan ook nog warmte voor het interieur van het blok wordt onttrokken, dan wordt de opwarmtijd nog langer. Zeker bij temperaturen onder nul, heel rustig rijden en de interieurverwarming en ventilator op maximaal, kan beneden de normale bedrijfstemperatuur al een evenwicht ontstaan tussen warmteproductie in het blok en warmteafvoer naar de verwarming: de bedrijfstemperatuur van de motor komt dan bv. niet hoger dan 70°C. Bij een zwaardere motorbelasting door bv. een hogere snelheid of een helling stijgt de motortemperatuur, om dan op een langere daling of in overwegend 'bumper aan bumper' verkeer zelfs nog lager dan 70°C uit te komen. Deze symptomen lijken veel op een niet-correct-sluitende of te-vroeg-openende thermostaat. Dus niet meteen de thermostaat vervangen, maar eerst controleren of de aanvoerslang naar de radiator wel warm-heet is, terwijl de motor nog onder-temperatuur heeft.
demeerdg schreef:
-------------------------------------------------------
> [...] Waarschijnlijk produceert een jtd net als een TDI te weinig warmte.
Van JTD's kan ik niets zeggen, maar TDI's produceren inderdaad erg weinig warmte
B)-
> [...] Waarschijnlijk produceert een jtd net als een TDI te weinig warmte.
Van JTD's kan ik niets zeggen, maar TDI's produceren inderdaad erg weinig warmte

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Klopt. Ben ook in deze dagen een koele kikker.
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
wie niet met dit weer
-
Re: Koelwatertemperatuur maar 80°, Tips!
Misschien een stuk karton voor de radiator plaatsen waardoor er minder koude rijwind doorheen blaast. Mijn 2.4 jtd komt op snelwegritten nu ook niet meer boven de 70 graden uit. Met de radiator voor de helft afgeschermd gaat het een stuk beter.
Ook starten bij -18 is geen pretje meer (starten doet ze wel alleen aanslaan...) omdat het voorgloeisysteem maar maximaal 10 seconden gloeit. Daarom gloei ik altijd 4 a 5 keer voor als het zó koud is.
Boris.
Ook starten bij -18 is geen pretje meer (starten doet ze wel alleen aanslaan...) omdat het voorgloeisysteem maar maximaal 10 seconden gloeit. Daarom gloei ik altijd 4 a 5 keer voor als het zó koud is.
Boris.
Sjongejonge, wat een arremoed, die diesels... mijn 1.8 startte bij -21.9 vorige week binnen een halve seconde en still going strong...
Het doet me allemaal denken aan de eerste voiture van m'n vader die hij kocht van een collega in 1964, een Opel Olympia Record uit 1956 (1.5 benzine, 3 versnellingen aan het stuur). Die had onder het dashboard een smaakvol kettinkje hangen waarmee een soort gordijntje voor de radiator kon worden opgetrokken, speciaal voor dit soort weer. Een idee voor de dieselaars?
B)-
Het doet me allemaal denken aan de eerste voiture van m'n vader die hij kocht van een collega in 1964, een Opel Olympia Record uit 1956 (1.5 benzine, 3 versnellingen aan het stuur). Die had onder het dashboard een smaakvol kettinkje hangen waarmee een soort gordijntje voor de radiator kon worden opgetrokken, speciaal voor dit soort weer. Een idee voor de dieselaars?
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
en voor de echte kenners: Fulvia's en Flavia's hadden speciale winterhoesjes voor op de grille voorop (en zelfs de 2cv als ik me niet vergis)
maar een stuk karton werkt natuurlijk ook
maar een stuk karton werkt natuurlijk ook
Jan Freie
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
jan freie Schreef:
> en voor de echte kenners: Fulvia's en Flavia's
> hadden speciale winterhoesjes voor op de grille
> voorop (en zelfs de 2cv als ik me niet vergis)
>
> maar een stuk karton werkt natuurlijk ook
Winterfrontje heette dat...Heb ze in de zeventiger jaren veel verkocht voor 126-127-128-124 131 en 132
Meestal zwarte rubber "matjes" met witte schuiven erin. Voldeden uitstekend trouwens. Zie voorbeeld.
> en voor de echte kenners: Fulvia's en Flavia's
> hadden speciale winterhoesjes voor op de grille
> voorop (en zelfs de 2cv als ik me niet vergis)
>
> maar een stuk karton werkt natuurlijk ook
Winterfrontje heette dat...Heb ze in de zeventiger jaren veel verkocht voor 126-127-128-124 131 en 132
Meestal zwarte rubber "matjes" met witte schuiven erin. Voldeden uitstekend trouwens. Zie voorbeeld.
- Attachments
-
- winterfront fiat.jpg (17.55 KiB) Viewed 551 times
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
Zou bij een Lybra ook eleganter moeten kunnen toch?
De grilles onderin en bovenin zit genoeg reliëf op om een goed kapje op te kunnen monteren
De grilles onderin en bovenin zit genoeg reliëf op om een goed kapje op te kunnen monteren

Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg