Fulvia S1 silentblocs chassis

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jean de Barsy

Fulvia S1 silentblocs chassis

Unread post by Jean de Barsy »

"Een dezer" ben ik van plan om het chassis van mijn Fulvia te voorzien van nieuwe silent blocs. De bovenste komen meestal goed los, de voorste onderaan ook maar de achterste kunnen wel eens moeilijk doen. Kan ik daar kruipolie op spuiten? Zou het verstandig zijn om een klein "kijkgat" te boren om zo kruipolie te kunnnen spuiten (vooral op de 2 achterste dan)? Daar deze bouten onderaan goed vastzitten, moet je een verlengstuk op je sleutel steken, maar als je ze "overtrekt' of ze breken binnenin af dan sta je daar... Weet iemand een "veilige" methode om die achterste bouten (die het chassis met de carrosserie verbinden) los te maken?

NB Ik heb deze discussie verplaatst van de Fulvia te koop forum naar het Fulvia forum. Huib
Huib
Site Admin

Re: Fulvia S1 silentblocs chassis

Unread post by Huib »

Even voor de goede orde, Jean. Om spraakverwarring te voorkomen.

We hebben het hier meestal over het "subframe" en niet zozeer chassis. Op zich is het prima en misschien wel beter om het chassis te noemen maar niemand op dit forum is dat gewend.

Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat de naam silentbloc bedoeld is voor rubbers die een scharnierwerking hebben ter vervanging van met vet gesmeerde bussen. Die gesmeerde bussen konden bij slijtage lawaaierig worden. En ik zie er ook die in geen 100 jaar vet gezien hebben. Ooit is iemand op het idee gekomen het vet tussen de binnen- en buitenbus te vervangen door rubber. Dat werkt als de uitslag niet meer is dan een graad of 15 de ene kant op en de andere kant op. Ga je over die 15 graden heen dan scheurt het rubber. Bij montage dien je de bouten dan pas vast te zetten met het scharnierende deel in de middenstand.

Als ik jouw verhaal lees, heb je het over de subframe rubbers.

Als je de kaartenbakjes ter weerszijde van de voeten weghaalt en de bekleding van de dorpel daar los maakt, zitten er gaten in de binnendorpel precies boven de achterste subframebouten. Dat lijkt me een prima plek om kruipolie te spuiten.
Jean de Barsy

Prachtig! Dat is net de info die ik wou hebben! :)-D
Jean de Barsy

Beste Huib. Ik heb gedaan wat je voorstelde, maar ik heb daar geen gaten. Alleen één gat iets hoger ter hoogte van het scharnier. Is het dat wat je bedoelde?

Als de 6 bouten van het subframe "los" zijn, is het mogelijk om het subframe wat te doen zakken en nieuwe silentblocs ertussen te prutsen of komt er meer bij kijken?
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Er hoort een rond gat te zitten in de bovenkant van de binnendorpel precies boven de M12 bout waarmee het subframe vastzit. Althans bij de coupe. Voor de berlina weet ik het niet. Heb je een berlina of een coupe?
Jean de Barsy

Ben j'er zeker van dat er een "kijkgat" in de dorpels aanwezig moet zijn?

Ik heb een S1 Fulvia Coupé (1.3 Rallye S) maar "no holes" blijkbaar. De 2 bovenste bouten van het chassis krijg ik probleemloos los, maar op de 2 achterste wil ik eerst kruipolie laten inwerken alvorens er kracht op te zetten om ze los te maken. Stel dat de andere kant van die bouten meedraaien dan sta ik daar! ?tt? Kan je de voorste bouten ook "voorbereiden" alvorens ze los te vijzen?

Mijn bedoeling is om het chassis er onderuit te halen zodat ik alles eens goed kan opkuisen. Weet U toevalling of die fijne geribbelde vacuumdarmen die Lancia gebruikte nog te verkrijgen zijn? Ik heb die van de servo bekrachtiger ooit vervangen (daar ze verduurd waren) met nieuwe vacuumdarmen die "overal verkrijgbaar zijn" maar ze zijn véél te dik en dus "on-Lancia" ogend !tt! (soms kan ik wel eens maniakaal zijn ;) )
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Zie de foto's.

De bakjes heb ik hier juist vervangen. Rechts is het gelukt zonder de buitenkant open te snijden. Wel de binnendorpel open (en dicht) gemaakt.
Attachments
gat_rechts.jpg
gat_rechts.jpg (183.35 KiB) Viewed 426 times
gat_links.jpg
gat_links.jpg (110.65 KiB) Viewed 425 times
Jean de Barsy

Bedankt voor de fotos! Ik zal nog eens goed kijken. Zijn z'er niet kan ik een gaatje boren met een klok... Alvast bedankt voor de moeite :)-D
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”