Na enig wikken en wegen wordt het de dunlop sp sport 01 in 195/65/15.... scoort eigenlijk op alle disciplines goed en de prijs is redelijk!
A.s. donderdag worden ze gemonteerd zodat we over 2 weken met een gerust hart op vakantie kunnen. (1600 km heen en 1600 km terug)
Heb nu al zin om met deze heerlijke auto op vakantie te gaan.
Bedankt voor de tips en het meedenken!
Groet Werner
Ervaring met banden?
Ervaring met banden?
K 2.0-20v LS Aut. 2000
Y 1.2-16v Elefantino Rosso 1998
L 1.8-16v LX berlina 2001
Y 1.2-16v Elefantino Rosso 1998
L 1.8-16v LX berlina 2001
Re: Ervaring met banden?
Zelf nu voor toevallig de dunlopjes onder zitten (voor), en bevalen mij bijzonder goed..
Glijden niet weg, stil, nette banden dus voor een nette prijs.
Vorige auto toyo's TR1 (helaas uit de handel) onder gehad, en ja, ze plakken op de weg,
en helaas... na 30D had ik enorme afrolgeluiden........
Conti heb ik persoonlijk als "zomerband" een (*#($#$@)(*!@%@ relatie mee gehad.......
winterbanden daartegen van dat merk zijn weer top.
en nu heb ik Semperit Winterbanden onder mijn lybra (ook een goede band... 2e merk michie's)
Ik snap dat je om "advies" vraagt, alleen iedereen heeft andere ervaringen met dezelfde banden.
de een vindt dit de ander vindt dat. en weer een ander kijkt alleen naar de prijs (dom)
Let wel in ieder geval op, dat je banden neemt, die bij de maximale (haalbare) snelheid van je auto passen. (T / H) banden.
Vooral in het buitenland wordt er op gelet, helemaal als je bij een ongeval bent betrokken
oftewel, kan je auto 210 km/u dan moeten je banden dat ook kunnen... (en mensen!!! dit geld ook voor winterbanden!!!!!)
Kortom. Succes met de zoektocht naar de ideale band!
Glijden niet weg, stil, nette banden dus voor een nette prijs.
Vorige auto toyo's TR1 (helaas uit de handel) onder gehad, en ja, ze plakken op de weg,
en helaas... na 30D had ik enorme afrolgeluiden........
Conti heb ik persoonlijk als "zomerband" een (*#($#$@)(*!@%@ relatie mee gehad.......
winterbanden daartegen van dat merk zijn weer top.
en nu heb ik Semperit Winterbanden onder mijn lybra (ook een goede band... 2e merk michie's)
Ik snap dat je om "advies" vraagt, alleen iedereen heeft andere ervaringen met dezelfde banden.
de een vindt dit de ander vindt dat. en weer een ander kijkt alleen naar de prijs (dom)
Let wel in ieder geval op, dat je banden neemt, die bij de maximale (haalbare) snelheid van je auto passen. (T / H) banden.
Vooral in het buitenland wordt er op gelet, helemaal als je bij een ongeval bent betrokken
oftewel, kan je auto 210 km/u dan moeten je banden dat ook kunnen... (en mensen!!! dit geld ook voor winterbanden!!!!!)
Kortom. Succes met de zoektocht naar de ideale band!
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Je hebt voor je lybra 1.8 in ieder geval 195/65 x 15 - 91V nodig, dat is de standaard in deze maat
Het weggedrag zal duidelijk verbeteren als je rondom dezelfde ( goede ) banden kiest, vooral bij kritische situaties zal het gedrag dan betrouwbaarder zijn ; bij verschillende slijtage-graad de beste banden achter zetten !
De keuze van banden is lastiger, meningen zijn meestal persoonlijk ingekleurd ...
De jaarlijkse bandentesten ( zie bijv anwb-website ) kunnen je soms verder helpen
Mijn mening ( ook persoonlijk uiteraard )
:
Ik rij zelf sinds ca 1 jaar met Pirelli P7 cinturato ; 205/55 x 16 rondom, dat is een moderne 'energy saving' band met prima 'all round' eigenschappen, scoort hoog in alle testen
Ik vind ze duidelijk prettiger sturen dan de michelins die er eerder onder zaten, de pirelli's zijn iets stugger en sturen daarom strakker en directer, vooral als je eens stevig doorrijdt ( zoals op de mooie stuurwegen in de Haute Provence
)
In de maat 195/65 x 15 is er de Pirelli P6 cinturato, die vergelijkbare eigenschappen heeft en zelfs behoorlijk goedkoper is
Als je ze bijv via delticom koopt, kosten ze ruim 60 euro/st franco thuis, montage-adressen zijn ruim voorhanden
succes !
.
Het weggedrag zal duidelijk verbeteren als je rondom dezelfde ( goede ) banden kiest, vooral bij kritische situaties zal het gedrag dan betrouwbaarder zijn ; bij verschillende slijtage-graad de beste banden achter zetten !
De keuze van banden is lastiger, meningen zijn meestal persoonlijk ingekleurd ...
De jaarlijkse bandentesten ( zie bijv anwb-website ) kunnen je soms verder helpen
Mijn mening ( ook persoonlijk uiteraard )

Ik rij zelf sinds ca 1 jaar met Pirelli P7 cinturato ; 205/55 x 16 rondom, dat is een moderne 'energy saving' band met prima 'all round' eigenschappen, scoort hoog in alle testen
Ik vind ze duidelijk prettiger sturen dan de michelins die er eerder onder zaten, de pirelli's zijn iets stugger en sturen daarom strakker en directer, vooral als je eens stevig doorrijdt ( zoals op de mooie stuurwegen in de Haute Provence

In de maat 195/65 x 15 is er de Pirelli P6 cinturato, die vergelijkbare eigenschappen heeft en zelfs behoorlijk goedkoper is
Als je ze bijv via delticom koopt, kosten ze ruim 60 euro/st franco thuis, montage-adressen zijn ruim voorhanden
succes !
.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Op mijn 1.8 monteer ik alleen nog Michelin Energy Saver banden (wel de H versie). Stil, uitstekende wegligging, betrekkelijk weinig slijtage (ondanks mijn alom beruchte pittige rijstijl) en geschikt voor zomer en winter. Een aanrader. Wel goed op spanning houden!
Met Pirelli heb ik een keer gehad dat het merk de term loopvlak wat al te letterlijk nam en er spontaan afliep (alsof ze gevulcaniseerd waren). Heel aparte ervaring...
Sindsdien Goodyear, Dunlop, en nog wat geprobeerd, maar die Michelin's doen het voor mij.
Ben niet merkblind hoor - voor m'n motor zweer ik bij Bridgestone B20/B21, maar daar speelt wegligging de enige boventoon en iets als herrie niet zo'n rol (:P)
Dick
Met Pirelli heb ik een keer gehad dat het merk de term loopvlak wat al te letterlijk nam en er spontaan afliep (alsof ze gevulcaniseerd waren). Heel aparte ervaring...

Ben niet merkblind hoor - voor m'n motor zweer ik bij Bridgestone B20/B21, maar daar speelt wegligging de enige boventoon en iets als herrie niet zo'n rol (:P)
Dick
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
De Michelin (Energy Saver) doet inderdaad zijn naam eer aan. Is inderdaad de band met de beste slijtvastheid en verbruik en weinig geluids productie. Deze band wordt in de div. testen alleen wat minder beoordeeld op nat wegdek. Als je daar gewoon rekening mee houdt heb je een topband onder je auto.
- Attachments
-
- screenhunter_03 jul. 21 02.14 [originele resolutie].jpg (198.1 KiB) Viewed 548 times
-
- screenhunter_05 jul. 21 02.20 [originele resolutie].jpg (182.84 KiB) Viewed 548 times
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
Vervolg: Zie bijlage
- Attachments
-
- screenhunter_07 jul. 21 02.34.jpg (184.3 KiB) Viewed 548 times
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
-
Ik ga met dickh mee. Voor een comfortabele cruiser als een Lybra is een Michelin-band de enig juiste keuze. Je hoort ze niet, zijn tamelijk slijtvast en hij gaat er buitengewoon goed de bocht mee om.
Groetjes,
Max.
Groetjes,
Max.
Mee eens. Ons loeder is nu aan de tweede set bezig in 70dkm , hiervoor lagen er pirelli's onder welke meer lawaai gaven. Energy savers op 2.7 bar bevallen ons erg goed
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Michelins zijn prima, ik rij er al 7 jaar Lybra mee, vorig jaar alleen wel de laatste laten monteren:
slechts 3 jaar oude michelins werden apk afgekeurd wegens: droogte scheuren in de wang.
Banden meegevraagd na de apk en via de de leverancier destijds gevraagd wat de mogelijkheden zijn;
via michelin was een klachten traject te starten, maar hij gaf me weinig kans.
Ook Michelin is blijkbaar niet meer wat het was: onder een klassieke auto zitten al vele jaren dezelfde (te?) oude xzx's.. geen droogte scheur te bekennen...
slechts 3 jaar oude michelins werden apk afgekeurd wegens: droogte scheuren in de wang.
Banden meegevraagd na de apk en via de de leverancier destijds gevraagd wat de mogelijkheden zijn;
via michelin was een klachten traject te starten, maar hij gaf me weinig kans.
Ook Michelin is blijkbaar niet meer wat het was: onder een klassieke auto zitten al vele jaren dezelfde (te?) oude xzx's.. geen droogte scheur te bekennen...
Y10's :
1050 Touring 1985
1.0 i.e. 1990
1.1 Selectronic 1992 (RIP)
1.1 Selectronic Elite 1993
1.3 Elite 1994
Ypsilon LS Automatic 1996
Ypsilon LS 2001
1050 Touring 1985
1.0 i.e. 1990
1.1 Selectronic 1992 (RIP)
1.1 Selectronic Elite 1993
1.3 Elite 1994
Ypsilon LS Automatic 1996
Ypsilon LS 2001
Het moment van montage is betrekkelijk academisch - het fabricage-jaar (en daar gaat het om!) staat op de band gecodeerd. Na drie jaar droogtescheurtjes is inderdaad wel *ERG* kort dag en doet je afvragen of die banden geen 7 jaar in de etalage hebben gelegen voordat ze bij je werden gemonteerd. Check eens wat er op de banden staat? Misschien moet je niet Michelin maar je handelaar om de oren slaan...
Overigens misschien ten overvloede: het *heet* wel droogtescheurtjes, maar de oorzaak van scheurtjes in rubber is geen droogte maar juist nattigheid. Maar dat wist je natuurlijk wel...
Cheers,
Dick
Overigens misschien ten overvloede: het *heet* wel droogtescheurtjes, maar de oorzaak van scheurtjes in rubber is geen droogte maar juist nattigheid. Maar dat wist je natuurlijk wel...
Cheers,
Dick
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)