De schakelaar in de middenconsole voor de bediening van de achterklep van mijn Lybra SW is defect. Ik heb een prijsopgave bij Tuynder aangevraagd en kreeg als antwoord:
De schakelaar voor ontgrendeling van de achterklep (uitvoering MET VDC) kost 99,04 euro,niet in voorraad,levertijd ongeveer 3 dagen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is VDC en waarom is deze schakelaar zo duur? Tuynder is altijd heel schappelijk met de prijzen.
Groeten,
@tse
Schakelaar middenconsole bediening achterklep
Schakelaar middenconsole bediening achterklep
Lancia Delta 1.4 16v T-jet Oro (150 pk)
Re: Schakelaar middenconsole bediening achterklep
Hallo,
Probeer eens bij de firma Geuzendam in Almelo , goeie ervaringen mee !
Groet,
Maurice
Probeer eens bij de firma Geuzendam in Almelo , goeie ervaringen mee !
Groet,
Maurice
Heb er eigenlijk nooit goed naar gekeken , maar het lijken dezelfde stijl knopjes als voor de raam bediening.
Zo'n raambedienings knopje is niet meer dan een plastic hevel die een microswitch bedient , en die zijn eenvoudig met secondelijm te repareren ( 3 maanden geleden gedaan , nog steeds prima ) Mocht het de switch zijn , die moet toch ook met wat soldeerwerk te repareren zijn ( switch in alle vormen en maten in electronica-winkel ?? )
Dat VDC ( vehicle dynamic control ? ) lijkt me niet van toepassing , foutje in de prijsopgaaf ?
Succes
Zo'n raambedienings knopje is niet meer dan een plastic hevel die een microswitch bedient , en die zijn eenvoudig met secondelijm te repareren ( 3 maanden geleden gedaan , nog steeds prima ) Mocht het de switch zijn , die moet toch ook met wat soldeerwerk te repareren zijn ( switch in alle vormen en maten in electronica-winkel ?? )
Dat VDC ( vehicle dynamic control ? ) lijkt me niet van toepassing , foutje in de prijsopgaaf ?
Succes
Lybra 2.0 LX 2000
Ik heb vanmiddag de schakelaar uitgebouwd. Het is een hele unit, compleet met schakelaar voor de achterklep, schakelaar voor de ASR en met lampjes voor de stoelverwarming, zie bijlage. Het geheel zit op een printplaat, dus dat zal de reden zijn dat het zo duur is.
De schakelaar lag helemaal los, er was iets afgebroken. Ik heb overdwars een gaatje van 2mm door de houder en de schakelaar geboord, een spijker er doorheen en op lengte afgezaagd. Nou doet ie het weer prima. Half uurtje werk en 120 euro bespaard.
Groeten,
@tse
De schakelaar lag helemaal los, er was iets afgebroken. Ik heb overdwars een gaatje van 2mm door de houder en de schakelaar geboord, een spijker er doorheen en op lengte afgezaagd. Nou doet ie het weer prima. Half uurtje werk en 120 euro bespaard.
Groeten,
@tse
- Attachments
-
- schakelaar.jpg (10.28 KiB) Viewed 803 times
Atse Schreef:
-------------------------------------------------------
> De schakelaar lag helemaal los, er was iets afgebroken. Ik heb overdwars een gaatje van 2mm door de houder en de schakelaar geboord, een spijker er doorheen en op lengte afgezaagd. Nou doet ie het weer prima. Half uurtje werk en 120 euro bespaard <
Zo hoort het !
nog fototjes gemaakt ?? , altijd leuk voor de 'database'
-------------------------------------------------------
> De schakelaar lag helemaal los, er was iets afgebroken. Ik heb overdwars een gaatje van 2mm door de houder en de schakelaar geboord, een spijker er doorheen en op lengte afgezaagd. Nou doet ie het weer prima. Half uurtje werk en 120 euro bespaard <
Zo hoort het !

nog fototjes gemaakt ?? , altijd leuk voor de 'database'
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Ja , meeste dingen zijn relatief simpel !
Gaat me meestal nog niet eens om de centen , maar ben altijd beetje trots op mezelf als ik zoiets repareer , weet ik dat ik in ieder geval ook nog iets met mijn handen kan , anders dan ipad's iphone's en overige toetsenborden bedienen , haha............
Gaat me meestal nog niet eens om de centen , maar ben altijd beetje trots op mezelf als ik zoiets repareer , weet ik dat ik in ieder geval ook nog iets met mijn handen kan , anders dan ipad's iphone's en overige toetsenborden bedienen , haha............
Lybra 2.0 LX 2000
@atse (of iemand anders natuurlijk
): ik heb hetzelfde probleem voor (plastic knopje van de ontgrendeling ligt los in de houder) en probeerde dit weekend de hele unit te verwijderen, maar dat lukte me niet. Ik zag nergens enige schroef op de unit en wou het beige plastic op de middentunnel niet beschadigen (krassen etc...) dus heb ik mijn pogingen maar gestaakt. Vandaar: mag ik vragen hoe je de unit verwijderd hebt? Dank bij voorbaat voor de hulp:)

En hier is de how-to:
Naast de handrem een schroevendraaier op de aangegeven plaats er tussen steken en voorzichtig draaien. Daar zit zo'n lipje die je los moet maken; een stukje naar achteren zit er nog één. Wat ruimte creëren en dan kun je 'm er uit wippen.
De unit omdraaien en drie schroeven uit de printplaat los draaien. Daarna komt de unit vrij waarin de schakelaar zit. De schakelaar vasthouden en met een 2 mm boor overdwars doorboren. Een bijpassend asje zoeken, bijvoorbeeld een spijker en zo nodig op de lengte maken. Alles weer in elkaar zetten en klaar ben je. Omdat de schakelaar nu een iets andere beweging maakt, heb ik het frontje nog iets uitgevijld (zie foto 1).
Groeten,
@tse
Naast de handrem een schroevendraaier op de aangegeven plaats er tussen steken en voorzichtig draaien. Daar zit zo'n lipje die je los moet maken; een stukje naar achteren zit er nog één. Wat ruimte creëren en dan kun je 'm er uit wippen.
De unit omdraaien en drie schroeven uit de printplaat los draaien. Daarna komt de unit vrij waarin de schakelaar zit. De schakelaar vasthouden en met een 2 mm boor overdwars doorboren. Een bijpassend asje zoeken, bijvoorbeeld een spijker en zo nodig op de lengte maken. Alles weer in elkaar zetten en klaar ben je. Omdat de schakelaar nu een iets andere beweging maakt, heb ik het frontje nog iets uitgevijld (zie foto 1).
Groeten,
@tse
- Attachments
-
- schakelaar 3.jpg (76.07 KiB) Viewed 803 times
-
- schakelaar 2.jpg (74.21 KiB) Viewed 803 times
-
- schakelaar 1.jpg (82.95 KiB) Viewed 803 times
Heb ook maar eens de schakelaar voor de achterklep gedemonteerd. De hele unit lijkt sterk op die van Atse op de foto maar de Tipo I Lybra heeft kennelijk toch een iets andere unit. Het essentiele is echter hetzelfde. Jammer dat Atse geen foto heeft geplaatst van datgene wat onder de hevel zit. Daar zal hem bij iedereen het probleem zitten. Er breekt namelijk een minuscuul stukje plastic aan de onderkant van de hevel af waardoor deze niet meer functioneert. Het betreft hier eigenlijk een constructiefout. De schakelaar die de hevel bedient is gewoon een knopje dat ingedrukt wordt waardoor de electrische stroom gaat "lopen". De fout zit hem in het feit dat het knopje niet centraal onder de hevel zit maar even naast het midden zit (aan de bestuurderskant). Daardoor wordt de kracht niet gelijkmatig over de hevel verdeeld maar meer naar die van de bestuurderskant. Daardoor breekt aan die kant - ook na plasticmoeheid - het steuntje van de hevel af. Om de ongelijke krachtenverdeling te compenseren zit er onder de hevel centraal geplaatst (daar waar de knop had moeten zitten) een plastic pin waar de hevel op steunt. Bij mij lag er een klein spiraalveertje los in de unit en volgens mij hoort die niet over de knop maar over de steun.
Ik heb het euvel opgelost met een stukje geplakt karton daar waar het stukje plastic ontbrak. En het werkt weer. Het wachten is nu op de 3D printer die dit soort schakelaartjes opnieuw print.
Ik heb het euvel opgelost met een stukje geplakt karton daar waar het stukje plastic ontbrak. En het werkt weer. Het wachten is nu op de 3D printer die dit soort schakelaartjes opnieuw print.
Zo kan het ook dus. Misschien kun je je 3d printer terug verdienen met schakelaartjes maken voor de lezers van dit forum B) Ik heb er overigens nieuwe gaatjes met een dremeltje in geboord, 2 hele kleine schroefjes er doorheen gedaan. En het gat dat de boven de schakelaar zit opgevuld met kneedbaar staal. Dit werkt nu al 3 jaar probleemloos.
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW