Massa Punten Op de Lancia Kappa 2.0 5 cylinder bj 1998

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Space

Re: Massa Punten Op de Lancia Kappa 2.0 5 cylinder bj 1998

Unread post by Space »

Frans P Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goed te lezen dat dit gedoe dus door gepruts van
> een vorige eigenaar kwam.

Dat weet nog niemand zolang de oorzaak nog niet écht gevonden is.....
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
Jos Kappa

Unread post by Jos Kappa »

Stefan, ik duim voor je. Na al die inspanningen heb je het wel verdiend dat ie het weer doet. Ik ken het gevoel als je een auto niet vertrouwt. Ik heb het vroeger meegemaakt dat een aantal keren achter elkaar een slang van het koelsysteem het begaf. Gevolg van olie in de slangen, veroorzaakt door een lek in de oliekoeler, dus olie in het koelsysteem. Als je dan de damp onder de motorkap vandaan zag komen, wist je al hoe laat het was. Tenslotte alle slangen vernieuwd.
Jos (tu)
kappa2000

Unread post by kappa2000 »

Lijkt wel een roman.
Als mij vrouw dit verhaal leest is ze weer blij met onze Kappa.
Ben benieuwd naar het hopenlijk happy end.
aldo

Unread post by aldo »

sorry maar ik vind het een raar verhaal.
als de auto niet start,trek je de hele motor er niet uit.
meestal zit het aan de een electronica.
b,v,b als je een orgineel alarminstalatie hebt kan dat ook een probleem veroorzaken,als de startonderbreking.
2e kan het in de computersysteem zitten.3e de zender onder de poeling,die bepaald de toerental van de motor maar als die kapot gaat start de auto niet meer.4e het bekende spuitbus voor contact spray doet wonderen.
groetjes aldo (hetzelde klooien breng je op deze situatie dus naar de garage.auto romeo nootdorp)
stefanensaskia

Unread post by stefanensaskia »

Aldo,

zoals ik al zei, lag de motor eruit zodat je ook onder de motorkap overal bij kon, en alles bloot kwam te liggen, wel zo handig bij een compleet nieuwe kabelboom plaatsen.

Vandaag de auto gestart, eerste ritje over een boerenland weggetje en alles ingedrukt onder het rijden, niks viel uit en alles werkte.
Daarna een wat langere rit gereden van ongeveer 100 kilomter, alles werkte en niks viel uit.

Denk, dat de wagen het weer doet ... de komende dagen zal het nog duidelijker worden, er is nu zoveel vervangen dat ik goede hoop heb.

en Aldo, je wil niet weten hoeveel kleine dingetjes tevoorschijn komen als een motor eruit gehaald wordt, aan corosie en roest etc.... maar ik ben dan ook eigen baas en heb ermee gedaan wat ik ermee wou doen, alle anderen op het forum bedankt voor de tips heb ze allemaal nagelopen en zo nodig gerepareerd of geschuurd etc....

denk, dat men kappa weer zo goed als nieuw is, de komende dagen hoop ik geen storingen meer te krijgen om duidelijkheid te hebben.

Fijn weekend, voor allen.

Groeten,
Stefan
de Wit

Unread post by de Wit »

Dan hoop ik dat je probleem nu in ieder geval opgelost is, ik gun het de monteurs die ermee bezig zijn geweest het ook....
Wat een rotklus zal het geweest zijn als de hele auto gestript was om de kabelboom te vervangen (wat zo te lezen grotendeels is gebeurd).

Bedankt voor je tip via PB trouwens, ik zal er eerdaags ook eens contact mee opnemen...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Jan Willem

Unread post by Jan Willem »

Volgens mij was de oorzaak het gecorrodeerd zijn van de bout waarmee de massakabel van de accu aan de versnellingsbak (en dus de motor) zat. De weerstand was hierdoor bij met name grote stroomafname te groot, waardoor alles uitviel.

Mijn V6 leek hierdoor vorig jaar ineens 3 cilinders te laten uitvallen. Het is eenvoudig aan te tonen dat dit de oorzaak is. Zet met een draaiende motor een dikke kabel, bijvoorbeeld een startkabel op een mooi metalen onderdeel van de motor en aan de andere kant op een onverdacht stuk massa van de carrosserie, bijvoorbeeld een bevestiging van een veerpoot. Als er vonken overspringen en de elektrische zaken werken weer, dan is dat dus de oorzaak!
marcel/KAPPA

Unread post by marcel/KAPPA »

Dit probleem heb ik ook gehad. Ik heb toen gewoon een nieuwe
massa kabel aangelegd van de accu direct op de carrosserie.Daarna
geen problemen meer gehad al 3 jaar!!!

Groeten
Jan Willem

Unread post by Jan Willem »

Het probleem is niet dat de accu geen contact maakt met de massa, maa rdat de massa-verbinding van de motor (en dus de startmotor, de dynamo, het motormangement etc) via een goed weg,gestopte kabel die van de minpool van de accu via een massaverbinding op de carrosserie (beide goed zichtbaar) naar een bout op de versnellingsbak achter het kunststof binnenscherm links loopt.
De stalen bout gaat door een koperen kabelschoen en zit vast op een aluminium versnellingsbakhuis.
Het is niet de vraag of deze verbinding gaat roesten, maar wanneer de roest zo erg is dat er elektrische storingen gaan optreden.
Jan Hoornstra

Unread post by Jan Hoornstra »

Hoe gaat het nu met de K?
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”