Zucht, zucht en nog eens zucht...

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Amazon62

Re: Zucht, zucht en nog eens zucht...

Unread post by Amazon62 »

bart Schreef:

.....een iets dikker vulringetje te zoeken en dat
> onder het naaldventieltje (wat ik het deksel zit)
> te plaatsen.....

Hoi Bart,

Heb weer tijd om te klussen! Dus ik ga weer aan de gang met de carbs.
Welke sproeiers moest je ook alweer opvullen met een ringetje?
Enig idee waar ik deze kan krijgen? Of gewoon zelf wat diktes uitproberen?
Zie plaatje.

Image

Gr Maarten
Amazon62

Sorry, plaatje is wat groot uitgevallen....
Koos

Unread post by Koos »

Als je alles nog eens over leest dan hebben we het over de vlotternaald en niet over de sproeiers waar je een (zeer grote,maar duidelijke )foto van maakte .
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Amazon62

Ja, sorry. Mijn fout.... De twee middelste dus...
Stefan Elshout

Unread post by Stefan Elshout »

NEEJ!
Wij zijn geloof ik redelijk welwillend om een ieder te helpen, mits eerst goed zelf iets geprobeerd wordt, gezocht wordt op het forum en FAQ en er goed gelezen wordt.
Bart had een mooie exploded vieuw tekening geplaatst en daarbij geschreven om wel ringetje het gaat. Als je dit goed bekijkt kan dat bijna geen vragen oproepen.

Het gaat om de vlotternaald, deze bevind zich bij de vlotter. Hiervoor moet niet alleen dat kapje verwijderd worden, maar het hele bovendeksel. Dit betekend 4 bouten en een slangenklem en slang. Daarna heb je het deksel in je hand en kan je doormiddel van de exploded vieuw precies zien waar het ringetje zit..... In dat deksel dus, tussen het messing vlotternaaldje en het aluminium deksel.
Bijlage: zie wat er los gehaald moet worden (blauw) en zie waar de vlotternaald/ring zich bevind (rood)
Attachments
solex2.jpg
solex2.jpg (87.34 KiB) Viewed 444 times
bart

Unread post by bart »

Stefan heeft gelijk.

Maar begin eerst eens bij het begin. Schroef je luchtfilter eraf, start de motor en kijk met een zaklantaarn goed in de carburateurs. Kijk wat er bebeurt als je een beetje gas geeft, en wat er gebeurt als je plotseling een dot gas geeft.

Als de motor stationair loopt mag je bijna geen benzine kunnen zien. Als je een dot gas geeft, moet je uit de vier spuitjes (die je in de verte vanaf de bovenkant van de kanalen naar beneden kunt zien hangen), een straaltje benzine komen. Uit alle vier moet even veel komen. Als uit 1 geen straal spuit, dan is daar waarschijnlijk een kanaaltje verstopt. Als uit bijvoorbeeld de voorste twee wel een straal spuit, maar uit de achterste twee niet (of omgekeerd), dan staat de acceleratiepomp niet goed afgesteld.

Als je bij stationair draaiende motor benzine kunt zien druppelen uit bovengenoemde spuitjes of uit de hoofdsproeiers, dan is je vlotterniveau te hoog.

Carburateurs zitten listig in elkaar, en om te doorgronden hoe ze precies werken is enige (zelf)studie noodzakelijk. Kijk goed op de exploded view van een paar mails eerder; print het uit en hou de tekening naast je carburateur. Er bestaat ook een zeer leerzaam klein blauw boekje over het afstellen van Solex carburateurs, maar dat is moeilijk te krijgen. Uit dat boekje had ik ook dat Solex verschillende diktes ringetjes had om daarmee het vlotterniveau in te stellen.

Succes.

Bart
Amazon62

Sorry sorry sorry, ik ben een kneus :S. Ik zal alles uitprinten en erbij houden.... Ik ben ben simpele enkele weber/Zenith carbs gewent. Maar ik heb over een week 2 mnd vakantie, dus dan ga ik er helemaal voor!! De volgende post is een post dat de auto loopt als een zonnetje!

Maar bedankt voor jullie geduld (:P)
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Waarom kom je niet eens langs in Breda? Veel bijzonders kan het niet zijn.
Amazon62

Huib,

Misschien moet ik dat dan maar eens gaan doen... Maar ik ga nog 1 poging wagen om hem in ieder geval rijdend te maken. Anders moet ik weer met een auto-ambulance aan de gang. Bedankt!
Gr Maarten
Amazon62

Hallo Lancia-gekken,

Even een update (nee, hij rijd nog niet helaas):

Afgelopen week heb ik jullie stappenplan "even" gevolgd en de uitkomst is dat de
eerste carburateur (raamzijde) helemaal geen benzine krijgt! De vlotterkamer is
kurkdroog... Dit was in het begin overigens niet zo. De 2e carb krijgt wel benzine.
De kanaaltjes zitten niet verstopt, want als ik in het benzinetoevoer tuitje blaas
(met de andere 2 tuitjes dicht uiteraard) komt er wel lucht uit de vlotternaald. En
als ik de retourleiding blokkeer, komt er wel benzine in de carb. Zou dit eventueel
te maken kunnen hebben met te weinig tegendruk in de retourleiding, zodat de
benzine te makkelijk wegstroomt? Of misschien wel zo simpel als meer benzine in
de tank doen (meter staat iets onder 1/4)? Volgend weekend ga ik weer even
klooien....
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”