Zucht, zucht en nog eens zucht...

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Amazon62

Zucht, zucht en nog eens zucht...

Unread post by Amazon62 »

Hallo,

Wie o wie kan mij helpen.. Zoals de meesten van jullie wel gezien hebben aan m'n vorige posts, ben ik dus bezig m'n Fulvia normaal aan de praat te krijgen. En, zoals dat vaak gaat, zit het weer eens tegen.

Het motortje wil gewoon niet goed lopen. Hij pruttelt, verzuipt als ik gas geef en varieert qua toeren. Ik heb de volgende dingen al gedaan:

- Ontsteking statisch afgesteld
- Nieuwe bougies, kabels enz.
- Carburateurs schoongemaakt en gereviseerd (naja, pakkingen e.d. vervangen)
- Nieuwe pakkingen geplaatst
- Nieuw luchtfilter
- Vacuümmeter set gekocht om de carbs te synchroniseren

En nog is het ruk!! Het ligt niet aan de motor volgens mij, want als ik de motor op startspray laat lopen, loopt ie wel netjes.. Dus het heeft met het brandstofmengsel te maken. Is er nog meer af te stellen aan die carbs? Kan het zijn dat de membraan pompjes te rijk staan afgesteld ofzo?

En wat zou een revisie kosten voor de 2 carburateurs? Heeft iemand dit eens laten doen?

Alvast bedankt!

Gr Maarten
Koos

Re: Zucht, zucht en nog eens zucht...

Unread post by Koos »

Leen even een set carburateurs dan weet je of hier de oorzaak ligt.
Wil je wel helpen .laat weten waar je woond,
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
bart

Unread post by bart »

Vlotterniveau?

Als je het luchtfilter eraf hebt, en je kijkt met draaiende motor de carburateurs in, zie je dan benzine uit de tuitjes van de acceleratiesproeiers komen? (Dat zijn de messing tuitjes die van boven naar beneden spuiten)
Zo ja, dan is het vlotterniveau te hoog. Dit kan je verhelpen door een iets dikker ringetje onder het naaldventieltje wat het niveau bepaalt (Solex had verschillende diktes ringetjes, om dit niveau te kunnen instellen). Alternatief kan je de vlotter zelf een beetje bijbuigen. (let op dat die dan niet gaat aanlopen)

Het heeft mij een paar weken gekost om dit zelfde probleem op te lossen. Uiteindelijk heb ik peilglazen op de carburateurs gemaakt om te kunnen zien wat er daarbinnen gebeurt. Toen was het snel opgelost!

Succes.

Bart
Attachments
dsc00893.jpg
dsc00893.jpg (138.69 KiB) Viewed 873 times
Amazon62

Koos: Bedankt voor je aanbod. Het zal wel geweldig zijn als je zou kunnen helpen! Ik woon in Utrecht, maar heb een schuur in Barneveld. Ik weet niet waar jij woont, maar ik kan ook met de Fulvia naar jou toe komen (op de autoambulance). Uiteraard krijg je een vergoeding voor de tijd dat je eraan besteed. Maar ik ga eerst de tip van Bart nog even proberen..

Bart: Bedankt! Het lijkt er erg op dat dat het is. Die slangetjes heb je dus ipv de boutjes boven de acc.sproeier geplaatst? Hoe heb je dat bevestigd? Ik weet dat ze sproeien als ik gas geef.. Dus ze mogen helemaal niks sproeien als je geen gas geeft?

Gr Maarten
Koos

Unread post by Koos »

Maarten ,Ik woon in Tuk,dat ligt bij Steenwijk\Giethoorn ,,ik hoor wel of je mijn hulp nodig bent.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
bart

Unread post by bart »

Maarten,

Om die slangetjes te bevestigen heb ik een klein gaatje geboord in een dik deel in het huis, aan de onderkant van de carburateur. Toen heb ik nippeltjes gemaakt en die in de gaatjes geschroefd, waarop ik dan het slangetje kon schuiven.

Als ik jou was zou ik eerst eens proberen om het niveau te laten dalen door ofwel:
- een iets dikker vulringetje te zoeken en dat onder het naaldventieltje (wat ik het deksel zit) te plaatsen
- de pootjes van de vlotters een beetje te verbuigen.

Bij mij bleek ook nog dat er een aanzienlijke slijtage was op de asjes waar de vlotters om draaien. Die waren wel een halve milimeter gesleten, waardoor het niveau nog verder omhoog kwam. Ik heb dus ook nieuwe asjes gemaakt. Het luistert allemaal vrij nauw, maar als je het goed op orde hebt is het super betrouwbaar en loopt de motor prima.

Succes

Bart
Amazon62

Hoi Bart,

De locatie van dat naaldventieltje kan ik niet helemaal volgen. Je bedoeld niet dat ventieltje
dat door de vlotter open/dicht wordt gehouden, toch?

Gr Maarten
bart

Unread post by bart »

Ja.
Het plaatje op de link is niet helemaal het juiste type carburateur, maar wel vergelijkbaar.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... s%3Disch:1

Solex leverde vroeger ringtje 19 in verschillende diktes om het vlotterniveau te kunnen instellen. In de revisiesetjes zit altijd maar 1 soort ringetje, en als je er niet op verdacht bent trap je daar dus in.

succes.

Bart
Amazon62

Oh, daar heb ik dus geen ringetje onder.. K hield al ringetjes over.. ;-) Ze zaten er niet onder toen ik de carbs uit elkaar haalde, dus heb ik ze er ook maar niet onder gedaan. Gelukkig zitten ze aan de bovenzijde! Het zijn er 2 toch? 2 grotere in het midden en daar naast 2 kleinere (die ik dus moet hebben), herinner ik me.

Bedankt!

Gr Maarten
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

De vlotternaald zit in het deksel. Om er bij te kunnen moet het deksel er af.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”