remzuigers

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter.S

remzuigers

Unread post by Peter.S »

Wil mijn remzuigers(achterrem) laten draaien van RVS, zijn er nog speciaale specificaties aan het materiaal verbonden(qua sterkte) of heeft nog iemand iets waar ik aan moet denken??bij het laten draaien..

gr. P.S
Bert Ewalds

Re: remzuigers

Unread post by Bert Ewalds »

Als het de Dunlops zijn (1ste serie) kun je je de moeite sparen
De complete zuigers zijn in geheel roestvast stalen uitvoering hier in Nederland te koop, kosten dacht ik 280 Euri/stuk
Ja, je hebt er wel 4 nodig voor de achteras, maar uitdraaien en verbussen schijnt ook al 200 euri per zuiger te kosten
laat maar weten als je het adres van de verkoper wilt hebben

Bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik ging er even van uit dat Peter het over Girling zuigers had. Bij Dunlop praat men meestal over nieuwe cilinders.

Van de Girling zuigers draai ik regelmatig een nieuwe batch van rvs met een zelfde temperatuur coëfficiënt als het gietijzer van de klauw. Staan in de CNC machine geprogrammeerd en meestal heb ik ze ook wel op voorraad. Kosten 20 € resp. 25 € per stuk. Als je toch nieuwe maakt is het een goede zaak er rekening mee te houden dat de originele stofkapjes voor de kleine zuigertjes niet meer te koop zijn. De stofkapjes die in de setjes zitten zijn van AT remmen en hebben een te hoge binnenste kraag voor Girling zuigers. Ik steek de groef op de zuigers dan ook anders uit zodat de AT stofkapjes correct gebruikt kunnen worden. En de originele ook nog steeds trouwens voor het geval iemand weer een nieuwe matrijs maakt voor de kapjes.

Voor de Dunlop remmen slijp ik de cilinders op 0,4 mm overmaat. De cilinders worden dan chemisch vernikkeld en daarna galvanisch verzinkt. Op de zuigers zit ook vaak slijtage zowel op de buitenkant als op de afstelling van het terugtrek mechanisme in de zuiger of het paddenstoeltje boven op. Voor de voorremmen draai ik nieuwe zuigers van rvs op 0,4 overmaat met de juiste temp coëfficiënt en zet het terugtrek mechanisme over. Met speciaal daarvoor gemaakt gereedschap wordt het terugtrekken dan afgesteld op 0,07 a 0,08 mm. Voor de achterremmen draai ik de nieuwe zuigers van messing op 0,4 overmaat zoals de originele zuigers. De kosten inclusief nieuwe rubbers en nieuwe ontluchtnippels komen op 125 € per cilinder plus zuiger op omruilbasis. Door het vernikkelen gaan ze weer heel lang mee terwijl het toch de originele Dunlop potjes blijven. Door de geringe overmaat kan men de originele rubbers gebruiken. Het geringe verschil in oppervlakte van de cilinder compenseer ik door de zitting van het afdichtrubber op de zuiger extra te vergroten volgens de daarvoor geldende formules waarbij je met oppervlaktes rekent en niet met diameters.

Bij de Dunlop remmen is het aan te bevelen goed onderhoud te plegen. Als ik de blokken vervang haal ik de klauwen uit elkaar voor inspectie, reinigen en nieuw siliconen vet. Bij de geringste beschadiging vervang ik de stofkapjes. Wat je zeker niet wilt is dat door het opwarmen en afkoelen van de cilinders er steeds verse buitenlucht naar binnen wordt gezogen. Door het afkoelen krijg je condens en dus corrosie.

Ik ben er niet voor om de 2 1/8” cilinders van de voorremmen te verbussen. De wand van de cilinder moet je te ver afdraaien om er een bus in te persen waardoor risico van breuk ontstaat. Vergeet niet dat de cilinders constant opgewarmd en afgekoeld worden en dan kun je ook nog eens door een plas rijden met flink hete remmen. Ik durf het niet. Achter is het wel veilig om te verbussen mits juist gedaan. Tot nu toe had ik steeds voldoende voorraad om op overmaat te slijpen. Er is echter uitval. En ook zijn in het verleden al vaak de kleine cilinders op Fulvia coupe’s en Zagato’s vervangen door berlina maten die te groot zijn. Er komt dan ook een moment dat ik de grotere maten zal moeten verbussen naar de kleinste maat. Bij verbussen is het sowieso slim om grotere cilinders te pakken en die naar de kleinere maat te verbussen zodat je altijd veilig zit met de wanddikte. Je kunt dan zelfs schroefdraad snijden op de bus en in de cilinder zodat het risico dat de bus er uit komt nihil is. Ik heb ooit testen gezien waarbij de bussen er binnen een week uit komen. Bij de achterremmen zal dat zo’n vaart niet lopen maar toch. Ik heb het liever goed.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Huib,

Ik denk dat het verstandiger is om op te houden met Dunlop cilinders reviseren (verbussen)
Er zijn nu schitterende volledig roestvaststalen exemplaren in de handel (compleet huis en zuigers)
Neem eens contact op met Ele de Haas, die kan je er meer over vertellen

bert
Attachments
p1000128.jpg
p1000128.jpg (69.17 KiB) Viewed 763 times
p1000127.jpg
p1000127.jpg (103.48 KiB) Viewed 763 times
p1000126.jpg
p1000126.jpg (85.71 KiB) Viewed 762 times
p1000125.jpg
p1000125.jpg (117.64 KiB) Viewed 762 times
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Het zijn inderdaad de Girling zuigers Huib,als ik zo ver ben met de remmen, hoor je nog van me..
Peter
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik ben dat niet me je eens Bert. De rvs cilinders zijn er al jaren. Er zijn er ook die gedraaid zijn uit massief aluminium. De originele Dunlop cilinders van gietijzer met zuigers zijn altijd nieuw te koop geweest. Dat alles gericht op het Jaguar circuit. De kleine maten die achter op de Fulvia horen zitten er niet bij. Er zijn er die enkel de cilinders voor achter reproduceren zonder de zuigers. Die kosten echter al meer dan een revisie inclusief vernikkelen en dan heb je nog steeds geen nieuwe zuigers. Vaak hebben de zuigers ook schade op de zijkant en het paddenstoeltje en slijtage op het terugtrekmechanisme.

Voor de achteremmen is er dus geen andere keuze dan revisie door slijpen op overmaat of verbussen.

Voor de voorremmen heb je wel de keuze. De revisie kost minder dan nieuwe en je behoudt het originele uiterlijk wat voor sommigen belangrijk is. De originele Dunlop potten van 40 - 50 jaar geleden hebben een slecht reputatie. Ik vind dat niet terecht. Ze vergen meer onderhoud dan moderne remmen maar dat is bij vrijwel alles aan au'to's uit die tijd. Er zijn er bij die nog steeds met de originele potten rijden.

De achtergrond van de beslissing om de potten in rvs te maken is waarschijnlijk geweest de bestendigheid tegen roest. Ik geloof niet in het eeuwige leven. Wel in de wet van behoud van ellende. Schade aan zuiger of cilinder wordt ook vaak veroorzaakt door vastlopers. Daar heeft rvs geen voordeel.

De revisie kost minder dan nieuwe. Bij goed onderhoud, tijdige vervanging van de stofkappen en verversing van de remvloeistof gaan die ook weer een heeeeeeeele lange tijd mee. Goed vaderschap vind ik beter passen bij een Lancia dan voor veel geld oplossingen implementeren die juist dat goede vaderschap de das zouden moeten om doen.
bwigny

Unread post by bwigny »

Huib Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben dat niet me je eens Bert. De rvs cilinders
> zijn er al jaren. Er zijn er ook die gedraaid zijn
> uit massief aluminium. De originele Dunlop
> cilinders van gietijzer met zuigers zijn altijd
> nieuw te koop geweest. Dat alles gericht op het
> Jaguar circuit. De kleine maten die achter op de
> Fulvia horen zitten er niet bij. Er zijn er die
> enkel de cilinders voor achter reproduceren zonder
> de zuigers. Die kosten echter al meer dan een
> revisie inclusief vernikkelen en dan heb je nog
> steeds geen nieuwe zuigers. Vaak hebben de zuigers
> ook schade op de zijkant en het paddenstoeltje en
> slijtage op het terugtrekmechanisme.
>
> Voor de achteremmen is er dus geen andere keuze
> dan revisie door slijpen op overmaat of
> verbussen.
>
> Voor de voorremmen heb je wel de keuze. De revisie
> kost minder dan nieuwe en je behoudt het originele
> uiterlijk wat voor sommigen belangrijk is. De
> originele Dunlop potten van 40 - 50 jaar geleden
> hebben een slecht reputatie. Ik vind dat niet
> terecht. Ze vergen meer onderhoud dan moderne
> remmen maar dat is bij vrijwel alles aan au'to's
> uit die tijd. Er zijn er bij die nog steeds met de
> originele potten rijden.
>
> De achtergrond van de beslissing om de potten in
> rvs te maken is waarschijnlijk geweest de
> bestendigheid tegen roest. Ik geloof niet in het
> eeuwige leven. Wel in de wet van behoud van
> ellende. Schade aan zuiger of cilinder wordt ook
> vaak veroorzaakt door vastlopers. Daar heeft rvs
> geen voordeel.
>
> De revisie kost minder dan nieuwe. Bij goed
> onderhoud, tijdige vervanging van de stofkappen en
> verversing van de remvloeistof gaan die ook weer
> een heeeeeeeele lange tijd mee. Goed vaderschap
> vind ik beter passen bij een Lancia dan voor veel
> geld oplossingen implementeren die juist dat goede
> vaderschap de das zouden moeten om doen.

Dag Huib,

Ik vond gisteravond deze discussie van n tijd geledgen.

De Dunlopuitstraling vind ik ook belangrijk. Wat voor materiaal wordt eigenlijk aanbevolen voor t verbussen van de achterremcylinders?

Groeten,

Ben Wigny
Ben Wigny
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

De Dunlop uitstraling is zeker een punt. Ik heb intussen ruim een half miljoen kilometer gereden met die Dunlop remmen. Hebben het altijd prima gedaan.

Soms word je toch ingehaald. Deze keer door de aluminium wielremcilinders met afdichting in de cilinderwand. Ik rijd er nu zelf een paar weken mee. Geen haar op m'n hoofd die er over denkt om weer terug te gaan naar originele Dunlop potten. Je haalt de boel niet over hoop. Je hoeft niets te verbouwen. Oude potten er af, nieuwe potten er op. Greenstuff blokken er in. Een wereld van verschil. Je hoeft je voet maar op het rempedaal te leggen en je remt al.

Ik heb nooit de Dunlop potten verbust. Ik kan je dan ook niet zeggen welk materiaal wordt aanbevolen. Er is een ferritische roest vast staal soort wat ongeveer dezelfde temperatuur coefficient heeft als gietijzer. Als ik het ooit zou doen (enkel achter vind ik het te overwegen) zou ik het met schroefdraad doen en met Locktite vastzetten.
bwigny

Unread post by bwigny »

Huib Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Dunlop uitstraling is zeker een punt. Ik heb
> intussen ruim een half miljoen kilometer gereden
> met die Dunlop remmen. Hebben het altijd prima
> gedaan.
>
> Soms word je toch ingehaald. Deze keer door de
> aluminium wielremcilinders met afdichting in de
> cilinderwand. Ik rijd er nu zelf een paar weken
> mee. Geen haar op m'n hoofd die er over denkt om
> weer terug te gaan naar originele Dunlop potten.
> Je haalt de boel niet over hoop. Je hoeft niets te
> verbouwen. Oude potten er af, nieuwe potten er op.
> Greenstuff blokken er in. Een wereld van verschil.
> Je hoeft je voet maar op het rempedaal te leggen
> en je remt al.
>
> Ik heb nooit de Dunlop potten verbust. Ik kan je
> dan ook niet zeggen welk materiaal wordt
> aanbevolen. Er is een ferritische roest vast staal
> soort wat ongeveer dezelfde temperatuur
> coefficient heeft als gietijzer. Als ik het ooit
> zou doen (enkel achter vind ik het te overwegen)
> zou ik het met schroefdraad doen en met Locktite
> vastzetten.

Dag Huib ,

Dank voor je snelle reactie. Is brons geen alternatief of heeft dit materiaal een te hoog uitzettingscoëfficient?

Groet

Ben
Ben Wigny
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik heb geen idee, Ben. Ik kan de temperatuur coefficient opzoeken. ook van gietijzer. Maar dan nog kan ik je niet zeggen wat het gevolg gaat zijn van die eventuele verschillen.

Ik heb indertijd afgezien van verbussen en heb gekozen voor het op 0,4 overmaat slijpen van de cilinders. Dan chemisch vernikkelen met 15 micron. Daarna galvanisch verzinken. Voor de zuigers maakte ik nieuwe op de 0,4 overmaat.

De man die voor mij het slijpen deed, overleed echter. Ik heb toen de zaak opnieuw bekeken en uiteindelijk besloten nieuwe te laten maken van hard geanodiseerd aluminium met een trapezium afdichting in de cilinderwand. Dus niet alleen betere materialen maar ook een beter ontwerp.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”