Xenon wordt slapjes

Discussie en vraagbaak over Thesis
Derk

Re: Xenon wordt slapjes

Unread post by Derk »

Hi Rino,

Sprak vandaag met een professionele autospuiter en hij vertelde me dat de beste resultaten om het koplampglas weer helder en als nieuw te krijgen verkregen worden dpor het kunststof met schuurpapier 2000 (eerst 10 minuten in lauw water laten weken) en dan met veel water op te schuren.
Vervolgens spuiten met blanke lak (wel goede kwaliteit, de beste resultaten geeft de ''harde'' blanke lak die ook over metallic e.d. gespoten wordt. Blanke lak uit een spuitbus vergeelt snel en is bovendien te zacht. Insecten kunnen daardoor niet verwijderd worden zonder de lak te krassen). Bij de relatief kleine Thesis koplampen volgens hem hooguit een half uur, drie kwartier werk. Het resultaat (heb o.a. een Opel Vectra gezien) is verbluffend goed en kan desnoods even eenvoudig herhaald worden indien weer nodig. Dit schijnt trouwens ook een bekende truc te zijn in de ''autoverjonging'' en de wat louche occasionhandel!

Derk
Gergely @thesis jtd2.4v20 embl

Unread post by Gergely @thesis jtd2.4v20 embl »

Derk en adere geinteresseerden,
bovenstaand sounds good en lijkt goed te doen ... maar waarom met blanke lak afwerken???
Blijf ik echter met het verschijnsel zitten, dat het lijkt alsof de lens van de 'oude' koplampunit troebel overkomt in vergelijking met de nieuwe unit... is daar een verklaring voor??

Gergely
Rino

Unread post by Rino »

in het weekend ga ik aan de slag met mijn testexemplaar voor ik de "real facelift" aanvat ;-)
Derk

Unread post by Derk »

Gergely,
De blanke lak vult alle (schuur-) krasjes op. Daardoor krijg je weer dat strakke uiterlijk terug. Je kunt het een beetje vergelijken met het effect dat je krijgt wanneer je bij het schuren het oppervlak nat maakt. Dan wordt het , even, heel egaal en strak. Met blanke lak is dat effect blijvend.
Derk
Rino

Unread post by Rino »

Derk,

ik ben aan het hobbiën geweest met mijn test-koplampunit. Heb deze volledig volgens de regels der kunst behandeld. Dwz nat opwrijven met verschillende soorten schuurpapier (korrelgrootte laten dalen in functie van de actie) in op en neer bewegingen afgewisseld met link-rechts bewegingen. De koplamp werd bijzonder gaaf, glad en alle putjes zijn verdwenen. Vervolgens heb ik wat nagepolijst met een krasverwijderaar van Turtle met verbluffend resultaat. Een keer naast de nieuwe koplamp gehouden dacht ik "het kan nog beter".
Toen dacht ik aan de blanke lak, speciaal voor het afwerken van metaliscente lakken in de autoindustrie. En daar ging mijn resultaat. Het oppervlak werd gelijk een matte bedoening met de volgens logisch sinaasappelvel toplaag. Krassen of schuurkrasjes had ik helemaal niet meer na het polijsten, dus verder lakken hoeft helemaal niet.
Volgend weekend ga ik dus opnieuw aan de slag met mijn testexemplaar, eerst de blanke lak er helemaal van afwrijven en dan de hele schuurprocedure opnieuw. Deze start ik met een nog grovere korrel 800 en zal ik eindigen met het polijsten met een diamantpasta.

Wordt vervolgd. Rino
Derk

Unread post by Derk »

Hi Rino,

Kan me voorstellen dat het spuiten dus even tegenviel! Maar goed om te horen dat schuren dus écht goed werkt in de praktijk. Bedankt voor de info. Ben ook benieuwd naar jouw resultaat met nieuwe Xenon lampen. Ik heb inmiddels de nieuwe net uitgebrachte Osram xenon D2S Cool Blue (66240CB XENARC D2/S 35W 3.200 lm 5.000K 4008321 213518 can € 80,- per stuk). besteld. Deze hebben een lichtopbrengst van 3200 lumen en een kleurtemperatuur van 5000K. Iets witter dan de standaard 4300K lampen en minder blauw dan de populaire 6000K exemplaren. Hopelijk is de interne lens niet mat uitgeslagen en krijg ik de oorspronkelijke lichtopbrengst weer terug. Overigens schrijft Osram dat xenon lampen na zo'n drie jaar dagelijks gebruik (of ca. 120.000 km met licht aan rijden) nog maar 70% van hun oorspronkelijke lichtopbrengst leveren en gezien het matige licht van mijn Thesis geloof ik dat direct.

Net nog een kleine reparatie moeten uitvoeren: het klepje van het spiegeltje van de rechter zonneklep brak spontaan af! Nieuwe complete klep met spiegel en verlichting besteld bij Tuynder en die was er keurig binnen een week voor €53,- incl. BTW. Zit met tweekruiskopschroeven vast, dus montage was vijf minuten werk. Je hoort vaak dat het moeilijk zou zijn om voor een auto als de Thesis onderdelen te krijgen, maar tot nu toe heb ik werkelijk alles via Tuynder in Nootdorp binnen een paar dagen in huis kunnen halen. Dus ook zoiets raars als een zonneklep en een uitschuifbaar vultuitje voor de ruitensproeier vloeistof, zaken die toch niet dagelijks besteld zullen worden.

Derk
Gergely @thesis jtd2.4v20 embl

Unread post by Gergely @thesis jtd2.4v20 embl »

Hoi Derk,
Ik ben heel benieuwd hoe de kleur je zal bevallen: toen ik begin dit jaar de xenons moest vervangen was deze Osram er nog niet... wel van andere duistere merken waren er typen met een hogere kleurtemperatuur, maar ik was bang voor het 'te-blauw-aftermarket-teverlaagde-vwgolf-met-petjechauffeur' effect'.. dat zou de statige Thesis alleen maar naar beneden halen. Bovengenoemde 5000k lijkt mij echter wel fraai.... Ga je ze zelf vervangen??

Ik heb wel meteen de grootlicht halogeenlampen (laten) vervangen door de paladium-lampen EXTREME van Philips (zie link)
http://www.lighting.philips.com/nl_nl/c ... ng&lang=nl

Gergely
René

Unread post by René »

Juist voordat dit topic begon had ik ook al het idee dat de lichtopbrengst van mijn Thesis was teruggelopen.Mijn auto is van januari 2005 met 155.000km op de teller. Ik heb de 'originele' lampen bij de dealer besteld (inclusief montage € 350,00) en wacht op bericht dat ze binnen zijn.
Ik zal hier verslag uitbrengen van het resultaat.
Ciao,
René
Rino

Unread post by Rino »

René,

ik heb een offerte gekregen voor het vervangen van één van mijn xenon lampen, origineel van bij de dealer, voor 153,86 euro (btw inclusief, niet gemonteerd). Het monteren ervan moet makkelijk zat zijn.

Ik neem aan dat jouw 350 euro voor het koppel is, wat me ook verstandig lijkt te doen ander riskeer je verschillend kleur en/of lichtopbrengst.

Doei, Rino
René

Unread post by René »

Het genoemde bedrag is voor beide lampen (symmetrie!!!) exclusief BTW.
Ciao,
René
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”