Xenon wordt slapjes

Discussie en vraagbaak over Thesis
Derk

Xenon wordt slapjes

Unread post by Derk »

Na 120.000 km altijd met licht aan gereden te hebben, vind ik de lichtopbrengst van de Xenon lampen behoorlijk achteruit gaan. Ervaring met de 166 leerde dat het vervangen van de lampen al op zich een verbetering gaf, maar dat ook verweerde reflectoren de schuldige waren. Iemand ervaring met het vernieuwen van de Xenon lampen van de Thesis; levert dat weer de oude lichtopbrengst op en zo ja, welke lampen (merk, K-waarde) zijn er gebruikt? Over het vervangen van de lichtunits wil ik niet eens nadenken...
william

Re: Xenon wordt slapjes

Unread post by william »

af fabriek systemen hebben altijd 6000 k, je zal even bij een dealer langs moeten voor de prijs, ik schat op een 80 euro per lamp.
Een vage reflector geloof ik niet, die zit immers goed afgesloten met een lens ervoor. Na 120000 km heb je hier in Nederland ook veel draaiuren.

Groeten Derk schreef:
>
> Na 120.000 km altijd met licht aan gereden te hebben, vind ik
> de lichtopbrengst van de Xenon lampen behoorlijk achteruit
> gaan. Ervaring met de 166 leerde dat het vervangen van de
> lampen al op zich een verbetering gaf, maar dat ook verweerde
> reflectoren de schuldige waren. Iemand ervaring met het
> vernieuwen van de Xenon lampen van de Thesis; levert dat weer
> de oude lichtopbrengst op en zo ja, welke lampen (merk,
> K-waarde) zijn er gebruikt? Over het vervangen van de
> lichtunits wil ik niet eens nadenken...
Rino

Unread post by Rino »

Derk, zo'n koplampunit kost 884 euro per stuk, zonder btw, en zonder de lampen welteverstaan. Wat denk je daarvan.

Rino
Derk

Unread post by Derk »

Zoals ik al schreef Rino, daar wil ik écht niet over nadenken! Komt dus op zo'n €1.150 per koplamp. In oude guldentjes dus gewoon Hfl. 2.530,- per unit... Bij mijn voorgaande AR 166 heb ik de fabrieks-xenon koplampen vervangen (de reflector voor de lens was totaal mat geworden) door gewone halogeen koplampen en daar weer een after-market Xenon setje van € 150,- in gezet. Voor de ongeveer de helft van de prijs van één xenon koplamp, had ik er zo twee en nog een betere lichtopbrengst dan de fabrieks koplampen ook nog.

Ik probeer wel nieuwe D2S 6000 K Xenon lampen, zal er eerst één vervangen dan zie ik verschil vanzelf, houd jullie op de hoogte van het resultaat.
Gergely @thesis jtd2.4v20 embl

Unread post by Gergely @thesis jtd2.4v20 embl »

Ken het probleem: na één defecte Xenon heb ik beiden ivm lichtsterkte- , kleurverschil en levensduur laten vervangen (zo'n E 350,--). Echter, door een later opgetreden defect in de BI-xenon-omschakeling tussen dim- en grootlicht moest één koplampunit vervangen worden. Nu zie je wel een duidelijk verschil tussen de ene en de andere unit: de nieuwe geeft zichtbaar een scherper lichtbeeld op een witte muur. Wat daarnaast ook opvalt is de heldere vs de matte lens voor de Xenon. Ik heb nog geen antwoord kunnen vinden op de vraag of deze onderdelen gereinigd kunnen worden... (weet iemand dat daar iets van??).

Gergely
Derk

Unread post by Derk »

Wat me op het volgende brengt: hebben onze koplampen nu écht bi-Xenon (dus groot- en dimlicht van dezelfde Xenon lamp, meestal door een schuivend kapje dat het licht afschermt) of alleen Xenon dimlicht en halogeen (H7) grootlicht (voor het lichtsignaal)? Wanneer ik het lichtbeeld bekijk met groot licht aan, dan zie ik duidelijk het witte lichtbeeld van het Xenon dimlicht en dan het verder reikende, gelige, halogeen grootlicht. Kijkend in de koplampunit en lezend in het instructieboekje zie ik de H7 grootlicht lamp (in het boekje zoiets als ''ondersteunend licht'' genoemd) en kan ik niks ontdekken over een bi-Xenon functie.

Gergely, je noemt dat in jouw geval het bi-Xenon mechanisme defect ging, dus ik begin nu te twijfelen!

Van de AR 166 en een bijna antieke Mazda MX5 weet ik dat het uitspoelen van de koplampunits met een sodasopje gevolgd door een heel slappe amoniak oplossing ( om vlekken te voorkomen, daarna drogen met een föhn) goede resultaten opleverde. De aanslag op de reflectoren verdween helemaal. Ik weet echter niet of in de Thesis koplampen electronica zit verscholen. is dat het geval dan is uitspoelen uiteraard géén optie...
Gergely

Unread post by Gergely »

De Thesis heeft een BI-xenon, zoals je schrijft: ook grootlicht is afkomstig van die ene xenon-brander die in de koplampunit gemonteerd zit. Middels een schuifje (dat bij mij dus kapot was) wordt een andere reflectie gekozen, waardoor OF dimlicht OF grootlicht wordt bediend (die hóór je ook omschakelen). De H7 halogeen dient als hulpverlichting, o.a. voor het seinen met groot licht: de xenon komt immers niet op volle lichtsterkte binnen de duur van een lichtsignaal, bovendien is korstondig ontsteken zeer schadelijk van de xenon (advies van fabrikanten is, dat xenon minstens 30 seconden moet branden alvorens uit te schakelen en dan minstens weer 30 seconden wachten op de volgende ontsteking). Vandaar dat er dus een halogeen als hulpverlichgting ius bijgeplaatst.

Wat ik gezien heb van de koplampunit toen deze werd vervangen is, dat deze volgens mij niet goed tegen een sodabad zal kunnenn: veel electronica, zoals omschakelmechaniek en voorschakeling voor de gasontlading van de xenonlamp... Wellicht kunnen de lens en reflector op een of andere manier droog gereiningd worden met een doekje oid...

Gergely
Rino

Unread post by Rino »

Ik heb mijn rechter koplampunit laten vervangen door een nieuwe. De oude kan ik dus gebruiken voor wat testjes die ik inmiddels uit elkaar heb gehaald. Ik kon vaststellen dat :

- het inderdaad om een volledige BI-xenon verlichting gaat, het schuifje die voor groot- en dimlicht zorgt is aanwezig, Gergely heeft dus gelijk;
- noch de reflector noch de lens vervuild is. Het reinigen ervan lijkt me niet zo'n goed idee, ik zou trouwens niet weten hoe je dit kan doen zonder verdere demontage ervan met schade;
- enkel de buitenkant van de koplamp verouderd zeg maar mat geworden is. Dit zou te verhelpen zijn door op te schuren. Het principe heb ik op volgende link gevonden : http://www.popularmechanics.com/automot ... 52611.html
zodra ik de gepaste soorten schuurpapier met korrel 1000, 1500, 2000, 2500 en 3000 gevonden heb ga ik op de test-koplampunit aan de slag. Ben benieuwd hoe nieuw ik die krijg. Ik meld me na de schuuractie met het resultaat.

De nieuwe koplampunit met nieuwe lampen geeft een zee van licht, wat een verschil met de andere kant. Volgens wat ik geleerd heb uit de oude koplampunit en wat hier eerder te lezen is zal het bijstellen van de lichtopbrengst moeten blijken uit een nieuwe lamp. Ik laat er zo snel mogelijk een nieuwe inzetten. Ook hier meld ik me dan met het resultaat.
Bovendien maakt de helderheid van de nieuwe koplampunit van je auto een nieuw exemplaar die net uit de showroom komt gereden. Ziet er heel fraai uit, dus daarom mijn gedrevenheid om de andere kant ook perfect te krijgen.

Rino
Derk

Unread post by Derk »

Hi Rino,

Ben zéér nieuwsgierig naar het resultaat! Gisteren op inktzwarte buitenwegen gereden in de polder en dan is de lichtopbrengst echt heel karig. Ben benieuwd of alleen vervangen van de lampen genoeg is om de oude lichtopbrengst weer terug te brengen. Ik hoop innig dat dat het geval is...

Derk
Rino

Unread post by Rino »

inktzwarte onverlichte wegen ken ik al te goed. Dan mag er af en toe gezuurd worden over het zogezegde overbodig verlichten van al onze snelwegen, ik weet het toch te waarderen.

Waarom kleuren ze die asfalt gewoon niet in met een lichtere kleur. Beton is beter, geeft ook betere baanvastheid, wel meer bandenlawaai maar met onze Thesis valt dat nog te pruimen.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”