schuine lasnaad aan motorkompartiment - oplossing gezocht

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bart Verbeek

schuine lasnaad aan motorkompartiment - oplossing gezocht

Unread post by Bart Verbeek »

dames en heren

welke ervaringen hebben jullie met die schuine naad, die de zwakke schakel is als je achterste subframe-ophangpunten rot zijn?
Die van mijn zagato zijn zo bij mekaar gerommeld/slecht gelast/geknoeid dat de oplossing uit de gele Fulviabijbel geen oplossing biedt.

Image

Er zijn 2 mogelijkheden:
- of ik slijp het er uit en maak het opnieuw zoals door de fabriek voorzien, met een hoekje aan voor de puntlassen.
- of ik maak een mooi plaatje dat de schuine lasnaad vervangt

Ik prefereer het laatste, het lijkt me de stevigste oplossing. Maar, wat denken jullie? Zie ik iets over het hoofd? Is er een derde/betere oplossing?

Als ik die heksentoer uithaal; dan plaats ik het subframe op zijn plaats. Maar moet de wagen dan ook op zijn wielen staan om geen foute spanningen te creëren?

ik hoor graag jullie bedenkingen...

Bart
Huib Geurink

Re: schuine lasnaad aan motorkompartiment - oplossing gezocht

Unread post by Huib Geurink »

Origineel maken en dan het gele boek is het mooiste.
Plaatje of profieletjes er over zetten kan ook maar dat zou ik dan lijmen met Unicum, en zeer goed hechtend rubber wat overal tegen kan. Heeft vocht uit de lucht nodig om uit te harden dus geperforeerde plaat gebruiken. Schoonmaken met aceton. Als je lijmt heb je geen dubbele plaat waar vocht tussen kan.

Ook de schermen vast lassen. De hele voorkant van een Zagato hangt als een jurk over de binnenschermen en het gebeuren bij de A stijl. Is van fabriekswege alleen bij de voorruit gelast. Prima recept voor een knikblik. De ruimte tussen binnenscherm en buitenscherm kun je ook opvullen met Unicum.
Koos

Unread post by Koos »

Bart zo heb ik dat gedaan zie http://lancia.myjalbum.net/lancia%20versteviging/
Ik heb de kop zo laten hangen maar je kunt ook het subframe (wat ik ook verstevigd heb) er onder plaatsen ,wel de achterste rubbers vern.
Jorn

Unread post by Jorn »

Hallo Bart,

Ben benieuwd hoe je het oplost, waar staat in het boek van Altorio de "oplossing" ? (neem tenminste aan dat je dat de gele bijbel noemt).

Groeten, Jorn
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Jorn

Heb het boek (hier op het werk) niet ter hande, maar ergens zie je een tekening van een opvulstuk voor de boog van het voorste ophangpunt subframe. Er staan in de buurt nog enkele verbeteringen / verstevigingen. Eén van die verstevigingen is een een envelopje plaatsen over de naad zichtbaar op mijn foto. Het is een plaatje van pakweg 2cm breed dat dubbel geplooid wordt en over de naad wordt geplaatst, met een 2K-kit of gelast.

Ik ga Huibs advies volgen. Maar zoals elke belg ga ik lekker tegendraads zijn: ik ga eerst de verstevigde schuine naad maken, pas daarna het stuk inlassen.
Ik gebruik voor het plaatwerk van 0.9 dikte ipv de 0.8 die door de fabriek voorzien was. Dragende (primaire) delen krijgen 1.2 dikte.
In 'het' boek staat voor de herfabricatie van de 'bakjes' van het achterste subframe steunpunt VEEL dikkere plaat voorgeschreven (ik dacht3 of 4mm plaat)... maar ik heb het eens bekeken...
origineel is 1mm plaat gebruikt. ik heb 1.2 mm gebruikt en dat is al bijna bullitproof.

Wat doen de andere pottekesmakers qua dikte?

Aan de voorkant ga ik ook de binnen- aan de buitenspatborden hangen. Maar ik heb het eens bekeken.... mensegod... is me dat een monnikenwerkje.... geen wonder dat die @]%#-italianen er een moucheke hebben tussen gefoefeld ipv netjes op te lassen.

Koos, had jij dan geen spanningsproblemen als de Fulvia terug op zijn wielen stond? Ik vrees dat ik (zeker voor de zagato) toch het subframe moet monteren hoor. Ze is erg slap in haar neus; en nu verklap ik meteen ook de reden voor de totaalrestauratie....... (bakjes waren rot; subframe gescheurd op de 2 lengte-assen en scheur in A-stijl (aan voorruit).

weeral bedankt voor de goede ideëen!

Bart
Koos

Unread post by Koos »

Ik had geen last van spanningen later toen hij op de wielen stond,maar ik had ook helemaal geen verrote delen ,dus deze versteviging is ervoor om de boel te verstevigen op de plaats van de lasnaad.
al met al heb ik incl. nieuwe rubbers voor subframe en motor een bijna nieuw rijdende auto.
De versnellingpook rammelde nu wel ,maar dankzij een tip van william is dat nu verholpen.
william

Unread post by william »

Blij dat de tip gewerkt heeft! en je nu rammelvrij de aanstaande lancia clubrit rijden kan.
william

draagarmen

Unread post by william »

ha Koos,
ik hoop dat ik je via viva-lancia kan bereiken. weet je al iets over de draagarmen?
Groet,
william
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”