Hoi Henri,
Stralen is funktioneel op plaatsen waar de roestduivel al heeft toegeslagen. Ingeroeste plekken krijg je anders bijna niet helemaal schoon of je moet met chemische spullen gaan beitsen.
Bij het stralen hoort, het meteen erna afdichten met een laksysteem.
De vraag of stelling moet dus niet zijn, stralen, ja of nee.
Meer , waar stralen en waar niet...
Stralen heeft als nadeel dat afhankelijk van het vakmanschap van de straler, of het ontbreken daarvan, plaat kan vervormen. Met stralen breng je spanning in de plaat.
Bij grote vlakke stukken plaatwerk is het dus link om het hele vlak te stralen.
Voor het stralen is het een voordeel als er wat "knikken"in de plaat zitten, denk aan de taillelijn van de coupe. De zagato heeft die knikken in mindere mate en is dus gevoeliger voor het vervormen.
Verder straal je auto plaatwerk niet met staal grit, maar met carborundum(aluminium oxide) of een ander licht materiaal.(glasparel) Dat helpt al om de plaat vlak te houden.
Groets
Lucas
Bijwerken van roestplekjes
Re: restaureren of opleuken
Het beste doe je restaureren met je twee handen. Als je goed kijkt zijn ze tegengesteld. Bij de een zit de duim links en bij de ander rechts. Dus hoewel ze het zelfde LIJKEN te zijn, zijn ze in feite elkaars tegenpool. Sommige dingen doe je beter met de ene hand, andere dingen met de andere hand. En soms laat je ze ze samen werken.
Je kunt op een aantal manieren de lak er af krijgen. Allemaal hebben ze hun voor en nadelen. Ik ben zelf een voorstander van stralen maar dan wel de grote vlakken eerst kaal maken met afbijt. Stralen heeft toch wel het voordeel dat je op plaatsen waar de boel aan de binnenkant verroest is er dwars doorheen straalt. Bovendien hecht lak er perfect op.
Je moet wel een goede straler hebben die autoos kan stralen. Als het een goede straler is dan is iedere vervorming minder dan de vervorming die je door het lassen krijgt.
Dan kun je twee strategieen volgen:
1) meteen in de Surfacer EP. Waar je last kaal schuren en savus er weer overheen spuiten.
2) kaal laten. Lassen. Nastralen. Surfacer EP
Ik volg methode 2. Ik heb nonnie meegemaakt dat een kale carosserie ging roesten als stond ie 2 jaar. Je kunt er ook wel van uit gaan dat als de auto na 40 jaa nog bestaat, het staal van goede kwaliteit is.
Je kunt op een aantal manieren de lak er af krijgen. Allemaal hebben ze hun voor en nadelen. Ik ben zelf een voorstander van stralen maar dan wel de grote vlakken eerst kaal maken met afbijt. Stralen heeft toch wel het voordeel dat je op plaatsen waar de boel aan de binnenkant verroest is er dwars doorheen straalt. Bovendien hecht lak er perfect op.
Je moet wel een goede straler hebben die autoos kan stralen. Als het een goede straler is dan is iedere vervorming minder dan de vervorming die je door het lassen krijgt.
Dan kun je twee strategieen volgen:
1) meteen in de Surfacer EP. Waar je last kaal schuren en savus er weer overheen spuiten.
2) kaal laten. Lassen. Nastralen. Surfacer EP
Ik volg methode 2. Ik heb nonnie meegemaakt dat een kale carosserie ging roesten als stond ie 2 jaar. Je kunt er ook wel van uit gaan dat als de auto na 40 jaa nog bestaat, het staal van goede kwaliteit is.
Re: restaureren of opleuken
Henri,
Mijn Super Originele Replica Fanalone In Aanbouw is volledig gestraald, m.u.v. de vlakke carrosseriedelen. Geen vervorming dus, wat makkelijk kan omdat juist die vlakke delen sowieso nagenoeg niet worden (en waren) aangetast door roest. Daarna heeft de straler de wagen in een of andere 2 komponenten Sikkens-prut gezet wat mijn 'strakmaker' hoofdpijn kost omdat het zulk keihard en vooral mooi spul is (donkergrijs, ben de naam vergeten).
Vergeet echter niet de balken leeg te vegen/kloppen/zuigen; hier blijft gemakkelijk nog een paar kilo grit in achter!
Hartelijke groet en veel succes/wijsheid,
Marco
P.S.: ben bezig met de klepjes!
Mijn Super Originele Replica Fanalone In Aanbouw is volledig gestraald, m.u.v. de vlakke carrosseriedelen. Geen vervorming dus, wat makkelijk kan omdat juist die vlakke delen sowieso nagenoeg niet worden (en waren) aangetast door roest. Daarna heeft de straler de wagen in een of andere 2 komponenten Sikkens-prut gezet wat mijn 'strakmaker' hoofdpijn kost omdat het zulk keihard en vooral mooi spul is (donkergrijs, ben de naam vergeten).
Vergeet echter niet de balken leeg te vegen/kloppen/zuigen; hier blijft gemakkelijk nog een paar kilo grit in achter!
Hartelijke groet en veel succes/wijsheid,
Marco
P.S.: ben bezig met de klepjes!