inlaatspruitstuk

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bart

inlaatspruitstuk

Unread post by Bart »

LS

Ik heb een vraagje betreffende inlaatspruitstukken voor 1.3 Fulvia's
MW te E verkoopt voor heel veel geld speciale sport inlaatspruitstukken, en naar ik meen is er ook iets dergelijks bij Omicron in omloop. Ik heb zo'n ding nog nooit in handen gehad en ben gewoon nieuwsgierig.
- Hoe ziet zo'n ding eruit?
- Wordt er op eniger wijze gecompenseerd voor lengteverschil in inlaatkanalen (a.g.v. V-vorm)?
- Wat voor carburateurs (of sproeierbezetting) wordt hier dan bij aanbevolen?
- Zijn ze ook watergekoeld/verwarmd? zo niet, wat doe je dan met het water?
Ik zou het leuk vinden als iemand een fotootje kan sturen en/of praktijkervaring kan melden.

Groet.
Bart
Huib Geurink

Re: inlaatspruitstuk

Unread post by Huib Geurink »

Bij een carburateur zijn van belang de diameter van de carb en de diameter van de venturi.

Bij een opstelling met twee dubbele carbs als bij de Fulvia is de formule:

Image voor de diameter van de carburateurs

en

Image voor de venturi.

V is de inhoud van een cilinder. N is het maximum toerental.

Bij een 1300 is V dus 325. Bij N=6000 is de waarde voor de diameter van de carb dus 35 en de diameter van de venturi 28.

Aan die 35mm mankeert dus niks. Die kun je niet verbeteren.
De 29mm venturi van de 1.3 zonder S is vrijwel volgens de theorie. Bij de 1.3S is de venturi iets aan de hoge kant.

Grotere carburateurs zijn alleen zinvol als je of het maximum toerental wilt verhogen (maar dat gaat dan ten koste van performance bij lage toerentallen) of naar een grotere cilinderinhoud gaat. Voor beide is meer nodig dan enkel het veranderen van de carbs.

Wel winst haal je met de montage van Dellorto's. Die zijn er in in 35mm uitvoering met 29mm venturi voor de 1.3 en 31mm venturi voor de 1.3S.
Op het einde heeft Dellorto zelfs een aantal 35's gemaakt met 28mm venturi en een zeer gevanceerde emulsie buis. Met die krijg je werkelijk een fenominaal en hardstikke constant koppel.

Totdat ze op zijn kan ik nog wel Dellorto's leveren.

Klik hier om de curve te zien. De rode lijn is na optimalisatie van sproeiers en ontsteking op de dynotester.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”