Met "goede" gebruikte kogels en spoorstangen heb ik altijd slechte ervaring. Je kunt met de hand niet voelen of ze goed zijn. Bovendien weet je ook niet of het vet al "schuurpapier" is geworden. Als je dan gaat rijden slijt het heel snel.
De meeste soorten plastic uit de jaren zestig verpulveren bovendien nu heel snel. Als je het idee hebt dat de kogels nog origineel zijn en je bent van plan veel te rijden met de auto, is het te overwegen om alles te vervangen
De enige die nog nieuw te koop zijn, zijn van het merk Frap. De kwaliteit heeft gevarieerd van "kan er net mee door" tot slecht. Ik was al blij als ik er een Tulpenrallye mee uit kon rijden (3 a 4000km). Soms gingen ze na 200 km al weer kaduuk.
De laatste keren viel de kwaliteit van Frap wel mee. Niet echt goed, maar je kunt er mee rijden.
Je kunt de kogel er uit persen door tegen het draadeind te drukken. Bij voldoende kracht springt het dekseltje er uit en kun je de kogel uit een nemen.
Zelden zijn de kogels gesleten. Meestal zijn de plastic cups kapot. Je zou ze kunnen reviseren als iemand weet te bedenken hoe je het dekseltje er weer op kunt doen. Ik kan wel nieuwe cups maken van POM. Dat is nog een paar graden harder en stabieler dan het hardste nylon. Dan gaan ze nooit meer kapot.
Een zelfde verhaal geldt voor de fusee kogels van Frap. Hebben al een beetje speling als ze nieuw zijn. De eerste Flavia's (en alle Flaminia's) hadden prachtige fusee kogels met bronzen schalen die te stellen waren. Helaas, niet meer te krijgen en ze passen bovendien niet in de draagarmen van de Fulvia.
Trekt naar links
Re: Trekt naar links
Huib,
Je schreef:
Meestal zijn de plastic cups kapot. Je zou ze kunnen reviseren als iemand weet te bedenken hoe je het dekseltje er weer op kunt doen.
Wellicht is de mogelijkheid om de dekseltjes terug te plaatsen ze af te koelen in stikstof (waardoor ze krimpen) en daarna terug te plaatsen (waarna ze uitzetten en klem gaan zitten).
Verschillende motorrevisiebedrijven en enkele machinebouwers hebben deze mogelijkheid in huis en er ervaring mee.
Hopende dat je er iets mee kunt
MVG
Jan Vos Almelo Twente
Je schreef:
Meestal zijn de plastic cups kapot. Je zou ze kunnen reviseren als iemand weet te bedenken hoe je het dekseltje er weer op kunt doen.
Wellicht is de mogelijkheid om de dekseltjes terug te plaatsen ze af te koelen in stikstof (waardoor ze krimpen) en daarna terug te plaatsen (waarna ze uitzetten en klem gaan zitten).
Verschillende motorrevisiebedrijven en enkele machinebouwers hebben deze mogelijkheid in huis en er ervaring mee.
Hopende dat je er iets mee kunt
MVG
Jan Vos Almelo Twente
Is een idee. Ik zie alleen niet hoe ik dat in m'n werkplaats kan uitvoeren.
Zelf zat ik te denken aan een buis waarin je het dekseltje perst. Dan zet je de buis op het huis van de kogel en pers je het dekseltje weer op z'n plek.
Ik heb al gerpobeerd er een grote moer op te lassen om ipv het dekseltje er een stop in te schroeven. Dan kun je hem ook stellen. Lukte niet vanwege de grote hoeveelheid verontreiniging in het staal van het huis.
Zelf zat ik te denken aan een buis waarin je het dekseltje perst. Dan zet je de buis op het huis van de kogel en pers je het dekseltje weer op z'n plek.
Ik heb al gerpobeerd er een grote moer op te lassen om ipv het dekseltje er een stop in te schroeven. Dan kun je hem ook stellen. Lukte niet vanwege de grote hoeveelheid verontreiniging in het staal van het huis.
Huib,
Helaas( of gelukkig ) heb ik mijn stuurbeweging niet gedemonteerd zodat een en ander redelijk abstract voor mij is.
De door mij voorgestelde optie is uiteraard niet thuis te doen, maar de afweging dit te laten doen in het kader van een revisie versus een andere/nieuwe zou uit kostenoogpunt interressant kunnen zijn.
Daarnaast is de optie zoals jij het voorstelt ook te doen, mits je het dekseltje iets taps maakt aan het begin, en daarna met een hulpstuk en een hydraulische potkrikje in elkaar perst zonder dat het dekseltje kan kantelen tijdens het persen.
Mvg
Jan Vos Almelo Twente
Helaas( of gelukkig ) heb ik mijn stuurbeweging niet gedemonteerd zodat een en ander redelijk abstract voor mij is.
De door mij voorgestelde optie is uiteraard niet thuis te doen, maar de afweging dit te laten doen in het kader van een revisie versus een andere/nieuwe zou uit kostenoogpunt interressant kunnen zijn.
Daarnaast is de optie zoals jij het voorstelt ook te doen, mits je het dekseltje iets taps maakt aan het begin, en daarna met een hulpstuk en een hydraulische potkrikje in elkaar perst zonder dat het dekseltje kan kantelen tijdens het persen.
Mvg
Jan Vos Almelo Twente