Trekt naar links
Trekt naar links
Hallo,
Sinds een paar maanden heb ik een probleem met mijn Fulvia coupe 1st series. Bij optrekken trekt de auto sterk naar links en bij het gas loslaten gaat hij naar rechts. In eerste instantie dacht ik aan banden / uitlijnen / remmen. Ik heb er vervolgens nieuwe banden op laten zetten (Firestone 145/14) en de uitlijning laten nakijken. Alles was in orde. Vervolgens dacht ik dat een rem misschien wat aanliep maar dit is ook niet het geval. Op het moment dat ik de aandrijving van de wielen ophef middels het intrappen van de koppeling gaat de auto perfect rechtdoor. Ik heb dus nu het gevoel dat het linkerwiel meer aandrijving krijgt dan het rechter.
Heeft iemand dit probleem wel eens gehad / opgelost?
Sinds een paar maanden heb ik een probleem met mijn Fulvia coupe 1st series. Bij optrekken trekt de auto sterk naar links en bij het gas loslaten gaat hij naar rechts. In eerste instantie dacht ik aan banden / uitlijnen / remmen. Ik heb er vervolgens nieuwe banden op laten zetten (Firestone 145/14) en de uitlijning laten nakijken. Alles was in orde. Vervolgens dacht ik dat een rem misschien wat aanliep maar dit is ook niet het geval. Op het moment dat ik de aandrijving van de wielen ophef middels het intrappen van de koppeling gaat de auto perfect rechtdoor. Ik heb dus nu het gevoel dat het linkerwiel meer aandrijving krijgt dan het rechter.
Heeft iemand dit probleem wel eens gehad / opgelost?
Re: Trekt naar links
Klinkt als je rechterstuurkogel die versleten is (1 van beide). Heb ik van Huib geleerd...
Alleen zouden ze dat bij het uitlijnen ook wel gemerkt moeten hebben.
Lolke
Alleen zouden ze dat bij het uitlijnen ook wel gemerkt moeten hebben.
Lolke
Ik heb dit probleem pas ook gehad, en bij mij was het de stuurstang (de middelste) Ik heb dit probleem laten verhelpen, omdat het een fors karwei is, de stuurstangen voor eerste serie moeilijk aan te komen zijn (en dus vrij duur, ik geloof zo'n 120 euro), en ik me er niet veilig bij zou voelen als ik er zelf mee aan de slag zou gaan.
Overigens voor de oplettende lezers: ik heb dus een tweede serie, maar een hele vroege, en toen waren sommige onderdelen van de eerste serie blijkbaar nog niet op, waardoor ik een soort mix heb van eerste en tweede serie. Niet altijd even makkelijk, maar wel apart.
Overigens voor de oplettende lezers: ik heb dus een tweede serie, maar een hele vroege, en toen waren sommige onderdelen van de eerste serie blijkbaar nog niet op, waardoor ik een soort mix heb van eerste en tweede serie. Niet altijd even makkelijk, maar wel apart.
Over die stuurstang nog even: de stuurinrichting bestaat uit meerdere stangen (ik dacht drie), waarvan er twee nog gesteld kunnen worden, maar als de middelste kapot is, zijn de gaten waar de andere stangen in vallen uitgeleuterd, en kun je alleen nog maar vervangen. En nogmaals: die middelste stang is duur, ik denk die andere twee ook.
Op lagers, stuurkogels, stuurhuizen, ophangbussen etc etc zit altijd iets speling anders zou het niet kunnen draaien. Als iets totaal geen speling heeft zit het per definitie vast. Dus nieuwe onderdelen waarbij je met de hand geen speling voelt, hebben toch altijd iets. Dat merk je pas als je er met 1000 kilo en 90 pk aan gaat sjorren.
Als alles in orde is zijn al die minimale spelinkjes bij elkaar opgeteld links en rechts gelijk.
Voorwielaangedreven auto's worden in de regel zo uitgelijnd dat de wielen iets uit elkaar staan, iets spagaat zou je kunnen zeggen. Bij een Fulvia is dat 1 tot 3 mm uitspoor.
Door de aandrijfkrachten op de voorwielen komen de wielen dan precies recht te staan als je gewoon rijdt. Ze trekken zich recht en de auto rijdt keurig recht uit.
Op het moment dat de aandrijfkrachten wegvallen gaan de wielen weer iets spagaat. Als er rechts (en dat is niet rechts tov het midden van de auto maar rechts tov het stuurhuis) meer speling is dan links gaat ie rechts verder naar buiten en schiet de auto naar rechts. Automatisch stuur je dan iets naar links, zodat de auto naar links schiet als je weer gas geeft.
In de regel heeft een van de stuurkogels te veel speling. Omdat de centrale spoorstang, die al twee kogels heeft, rechts van het stuurhuis zit, is de kans dat het probleem rechts zit het grootst, want daar zitten meer onderdelen die een probleem kunnen hebben.
Als het een van de kogels is van de centrale spoorstang dient die in zijn geheel vervangen te worden. Best wel een duur ding. Als het een van de kogels van de kleine, verstelbare stuurstangetjes is, kun je de kaduke kogel er uit schroeven en een nieuwe plaatsen. Die zijn niet zo duur. Wel opletten of het een met linkse of met rechtse draad is. Ieder stuurstangetje heeft een kogel met rechtse draad en een met linkse draad.
Wel zaak om snel te vervangen. Meestal zijn de plastic cups waar de kogel in draait aan het verkruimelen. Het probleem kan daardoor heel snel erger worden. De auto wordt dan gevaarlijk.
De kegels zijn met een conische passing in de stuurarmen gemonteerd. Het vereist speciaal gereedschap om ze los te maken.
Na vervanging dien je sowieso weer uit te lijnen.
Andere mogelijke oorzaken zijn:
- speling op het hulpstuurhuis (zit ook rechts)
- bij S1 en vroege S2 speling op de bussen van de onderste draagarmen. Speling op die bussen komt in de regel niet door slijtage (tenzij ze helemaal nooit doorgesmeerd zijn) maar door kapot gaan van het rubberen deel. Dat is meestal ook rechts omdat er vaak olie op wordt gemorst bij het vervangen van het oliefilter. Rubber kan slecht tegen olie. Je kunt de zaak dan ombouwen naar de silentblocs van de S2/3. Dure grap. Zelf maak ik nieuwe bussen van POM en chroomstaal. Ook een dure grap maar het stuurt veel beter.
- speling op de bussen van de bovenste draagarmen. Heb ik nog niet meegemaakt.
Als alles in orde is zijn al die minimale spelinkjes bij elkaar opgeteld links en rechts gelijk.
Voorwielaangedreven auto's worden in de regel zo uitgelijnd dat de wielen iets uit elkaar staan, iets spagaat zou je kunnen zeggen. Bij een Fulvia is dat 1 tot 3 mm uitspoor.
Door de aandrijfkrachten op de voorwielen komen de wielen dan precies recht te staan als je gewoon rijdt. Ze trekken zich recht en de auto rijdt keurig recht uit.
Op het moment dat de aandrijfkrachten wegvallen gaan de wielen weer iets spagaat. Als er rechts (en dat is niet rechts tov het midden van de auto maar rechts tov het stuurhuis) meer speling is dan links gaat ie rechts verder naar buiten en schiet de auto naar rechts. Automatisch stuur je dan iets naar links, zodat de auto naar links schiet als je weer gas geeft.
In de regel heeft een van de stuurkogels te veel speling. Omdat de centrale spoorstang, die al twee kogels heeft, rechts van het stuurhuis zit, is de kans dat het probleem rechts zit het grootst, want daar zitten meer onderdelen die een probleem kunnen hebben.
Als het een van de kogels is van de centrale spoorstang dient die in zijn geheel vervangen te worden. Best wel een duur ding. Als het een van de kogels van de kleine, verstelbare stuurstangetjes is, kun je de kaduke kogel er uit schroeven en een nieuwe plaatsen. Die zijn niet zo duur. Wel opletten of het een met linkse of met rechtse draad is. Ieder stuurstangetje heeft een kogel met rechtse draad en een met linkse draad.
Wel zaak om snel te vervangen. Meestal zijn de plastic cups waar de kogel in draait aan het verkruimelen. Het probleem kan daardoor heel snel erger worden. De auto wordt dan gevaarlijk.
De kegels zijn met een conische passing in de stuurarmen gemonteerd. Het vereist speciaal gereedschap om ze los te maken.
Na vervanging dien je sowieso weer uit te lijnen.
Andere mogelijke oorzaken zijn:
- speling op het hulpstuurhuis (zit ook rechts)
- bij S1 en vroege S2 speling op de bussen van de onderste draagarmen. Speling op die bussen komt in de regel niet door slijtage (tenzij ze helemaal nooit doorgesmeerd zijn) maar door kapot gaan van het rubberen deel. Dat is meestal ook rechts omdat er vaak olie op wordt gemorst bij het vervangen van het oliefilter. Rubber kan slecht tegen olie. Je kunt de zaak dan ombouwen naar de silentblocs van de S2/3. Dure grap. Zelf maak ik nieuwe bussen van POM en chroomstaal. Ook een dure grap maar het stuurt veel beter.
- speling op de bussen van de bovenste draagarmen. Heb ik nog niet meegemaakt.
Bedankt voor de reacties! Ik ga eens op zoek of ik het euvel kan vinden. Is het ook nog mogelijk dat een van beide kanten echt minder wordt aangedreven dan de de andere? Dus dan denk ik aan een probleem met het differentieel. Als ik namelijk de auto laat draaien in de 1e versnelling met de wielen van de grond en de velgen eraf, draait een kant sneller dan de andere, niet een beetje maar echt een behoorlijk verschil. De weerstand van de remblokken op de schijven is aan beide kanten gelijk...
Ik heb net even gekeken naar de stuurstangen. Met de twee buitenste (die op de wielen bevestigd zitten) lijkt alles prima. Maar ik kan de middelste stuurstang aan de kant van het stuur op en neer bewegen (zeker een halve centimeter). Volgens mij zit de moer vast want als ik de stuurstang beweeg, beweegt de moer niet mee. Dit zou dus betekenen dat de kogel 0,5 cm speling in zijn huis heeft... Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is....?
Dat is niet goed.
Die moet je dus vervangen.
Ik heb er vermoedelijk nog wel liggen
Die moet je dus vervangen.
Ik heb er vermoedelijk nog wel liggen
Ik zie dat ik nog een kapotte heb liggen tussen de onderdelen die ik bij de auto gekregen heb. Die heeft exact hetzelfde, zelfde kogel, zelfde speling. Gaat dus blijkbaar vaker kapot. Ik probeer hem er nu tussenuit te krijgen maar het schiet nog niet op. Ik geloof dat ik eerst de buitenste stuurstangen los moet maken op het stuurhuis en hulpstuurhuis om goed bij de moeren van de middelste stuurstang te komen.
Als je nog een goede middelste stuurstang hebt liggen hoor ik graag wat die moet kosten... Mail me maar even als je er een gevonden hebt.
Groeten,
Jeroen
Als je nog een goede middelste stuurstang hebt liggen hoor ik graag wat die moet kosten... Mail me maar even als je er een gevonden hebt.
Groeten,
Jeroen