Is zeker een goede en pragmatische kijk op de zaak. Ik ken er een aantal die het zo doen en neem mezelf voor het ook eens zo te doen, maar ik ben een beetje een schijtlaars wat dat betreft.
Een kop er af halen om enkel op theoretische gronden om te bouwen naar loodvrij is onzin. Dan kun je inderdaad beter rijden op loodvrij en de kop repareren wanneer de praktijk dat nodig maakt.
Of de auto's indertijd 2 ton liepen op LPG betwijfel ik. Dat was vroeger best veel. Ik kocht in 1970 een spiksplinternieuwe Fulvia berlina (voor f 9.995, ik kreeg f 5 terug). Die had na 120.000km ingebrande kleppen op de ouderwetse loodhoudende benzine, maar ik was toen een stuk jonger en er was geen snelheids limiet. Ik reed altijd plankgas.
Kijk eens op
http://members.fortunecity.com/aurica_i ... lead2.html. Daar blijkt dat het inbranden zeer sterk afhankelijk is van het toerental. Ik heb het gevoel dat het toerental misschien zelfs wel belangrijker is dan het lood cq loodvervanger.
Je zou de keus dus kunnen laten afhangen van je rijstijl. Rustige rijders gewoon op loodvrij. Race piloten met VSP+. Dat klinkt dan ook niet onlogisch. Als de motoren gemaakt zijn om 6000 toeren te draaien met loodhoudende benzine, zouden ze lagere toerentallen moeten kunnen draaien zonder lood of andere toevoeging.
Ik heb overigens de indruk dat euro 95 met een loodvervanger op mangaan basis zoals VSP+ een betere brandstof is dan de ouderwetse loodhoudende benzine. Betere verbranding, schonere motor en iets zuiniger.
Afgezien van het inbranden van de kleppen, is er ook het gevaar van pingelen. Bij een te laag octaan gehalte kan de motor gaan pingelen bij 1500 tot 2000 toeren. Dat kun je testen door bij 1500 toeren in de hoogste versnelling plankgas te geven. Lijkt het net alsof er een bak met spijkers ligt te rammelen in het vooronder, dan pingelt ie. Een heel gevaarlijke vorm van pingelen is de zg high speed knock. Dat is het pingelen bij hoge toerentallen. Je hoort het niet vanwege het kabaal dat de motor toch al maakt. High speed knock heb ik nooit meegemaakt. Wel het pingelen bij lage toeren. In 1971 heb ik in Spanje een keer benzine van 80 octaan moeten tanken. Motor ging niet eens meer uit. Bleef gewoon doordieselen als ik het contact afzette.De motor kon ik alleen afzetten door de koppeling op te laten komen met m'n andere voet op de rem.
Ik heb al m'n Fulvia's uitgeprobeerd op euro 95 zonder toevoeging. Ze liepen er prima op. Van Italiaanse vrienden hoor ik dat hun motoren wel pingelen op loodvrij tenzij ze Shell tanken. Kennelijk verschilt de benzine van land tot land en van merk tot merk.
Ook zijn de motoren geen van alle gelijk. Hoeveel koolafzetting zit er in de verbrandingskamers? Hoe staat het vlotter niveau? Wat is de druk van de benzine pomp? Is de sproeier bezetting exact goed? Wat voor een luchtfilter zit er in? Is het vervuild? Hoeveel vooronsteking heeft ie statisch en dynamisch? Hoeveel spanning verlies je in de bedrading naar de bobine? Wordt de condensator wel iedere 2 jaar vervangen? Wat is de dweilhoek? Welke bougies? Welke kabels? Hoe doseert de acceleratie pomp? Hoe staan de nokkenassen? Wat zijn de atmosferische omstandigheden? Hoeveel carterdamp komt er terug in het luchtfilter? Wat is de compressie? Hoeveel olie komt er langs de zuigerveren en de klepstelen? Watertemperatuur? Kortom er zijn zoveel variabelen, dat de kans dat twee motoren exact gelijk zijn vrijwel is uitgesloten. Iedereen moet zelf uitproberen wat voor hem het beste werkt.
Een van m'n Fulvia's (Tina, een rallye 1.3 uit 67) is omgebouwd naar loodvrij met stelliet uitlaat zetels en kleppen met een hardheid van 50 rockwell. Daarmee rijd ik op euro 95 zonder problemen. Een vriend van mij rijdt een naar loodvrij omgebouwde rallye 1.3S ook op euro 95. Het ding gaat als de brandweer.
Ik zou dus gewoon euro 95 tanken in Nederland, Belgie, Duitsland en Zwitserland en wat flesjes VSP+ in de koffer leggen als ik naar Frankrijk of Italie ga. Als de motor gaat pingelen kun je het snel verhelpen door er VSP+ bij te doen. Euro 98 is in het buitenland lang niet overal verkrijgbaar. Bovendien zit je tank vol met slechte benzine als je net getankt hebt. Nog vorige maand heb ik op een Lancia rally in Italie een Oostenrijkse vriend geholpen met een flesje VSP+. Nadat hij in Italie getankt had kreeg hij last van pingelen. Met de VSP+ was het meteen verholpen.
Ik heb geen HF's of anderszins opgevoerde Fulvia's. Ik heb daar geen ervaring mee. Ik betwijfel of die goed lopen op euro 95. Ik hoor van Italianen dat ze zelfs bij euro 98 nog een octaan booster moeten toevoegen.
benzine
Re: Ook een goed kijk
Ik rijd met mijn Fulvia op Euro 98 sinds de revisie zo'n 22.000 km geleden (in februari 2002). Bij de revisie is alles aangepast voor ongelode benzine.
Na de revisie en zorgvuldig inrijden van de motor (de 1e 3000 km niet boven de 3000 toeren, daarna opbouwen) ben ik in mei met de Fulvia naar de Mille Milia gereden. Geen enkle probleem, enkel veel plezier.
Echter sinds 2 maanden hoor ik een geratel boven in de motor sinds ik een keer 150 reed. Bij die snelheid hoorde ik een knal onder de motorkap. De olievuldop was er afgeschoten. Hierop zijn de kleppen en dergelijke na gekeken en zijn gesteld en zijn ok. De monteur die aan mijn fulvia werkt (hij was Lancia & Fiat dealer in Deesd) is er nog niet uit.
Gelukkig of gek genoeg rijdt de Fulvia als voor de knal, geen overmatig olieverbruik en levert hij nog evenveel vermogen en kan ik er nog steeds 150 km/uur mee rijden. Ook verbruikt hij niet meer benzine.
Weet iemand hoe ik het geratel kan verhelpen en of het aan het hoge octaan getal van de benzine ligt of ik toch beter gelode benzine kan tanken.
Henri Finkers
Knal
150km per uur is een goede kruissnelheid voor een Fulvia coupe waarvan alles in orde is. Als hij omgebouwd is voor loodvrij moet dat kunnen op loodvrij. Je zegt niet wat voor Fulvia. Is het een 1.3 of 1.2 dan kan dat op euro 95. Bij een 1.3S ook eerst euro 95 proberen. Als ie pingelt kun je overschakelen naar euro 98. Bij een HF sowieso euro 98 gebruiken, eventueel voorzien van Millers VSP Plus als ie pingelt op euro 98.
Het enige wat ik kan bedenken voor die knal is dat de vonk veel te vroeg kwam terwijl een inlaatklep nog open stond. De gassen slaan dan met een knal terug door de carburateur. Via de ontluchtslang kunnen die gassen de dop eraf geduwd hebben. Ik vind zelf dat laatste ver gezocht. Ik zou eerder verwachten dat de gassen via de inlaat naar buiten gaan of de ontluchtslang zelf los maken ipv een vastgeschroefde dop.
Als de vonk te vroeg komt betekent dat dat het stroom circuit van contact punten naar bobine wordt onderbroken. Ik heb dat enkel een keer mee gemaakt bij contact punten van inferieure kwaliteit. De verbinding tussen het bewegende armpje en de veer was daar niet goed. In dat geval liep de auto continu slecht.
Sowieso zou ik de condensator vervangen en meteen dan de hele ontsteking nakijken / reviseren. Kan het geratel van de ontsteking komen?
Het enige wat ik kan bedenken voor die knal is dat de vonk veel te vroeg kwam terwijl een inlaatklep nog open stond. De gassen slaan dan met een knal terug door de carburateur. Via de ontluchtslang kunnen die gassen de dop eraf geduwd hebben. Ik vind zelf dat laatste ver gezocht. Ik zou eerder verwachten dat de gassen via de inlaat naar buiten gaan of de ontluchtslang zelf los maken ipv een vastgeschroefde dop.
Als de vonk te vroeg komt betekent dat dat het stroom circuit van contact punten naar bobine wordt onderbroken. Ik heb dat enkel een keer mee gemaakt bij contact punten van inferieure kwaliteit. De verbinding tussen het bewegende armpje en de veer was daar niet goed. In dat geval liep de auto continu slecht.
Sowieso zou ik de condensator vervangen en meteen dan de hele ontsteking nakijken / reviseren. Kan het geratel van de ontsteking komen?