benzine
Re: benzine Millers VSP +
Ik heb vorig jaar op een Klassieker dag inderdaad Miller VSP+ kunnen bemachtigen, de Britse Klassieker Federatie schijnt er echt helemaal wild van te zijn, maar ik vond het wel een redelijk duur “Goedje”, Misschien weet iemand waar je deze Miller VSP+ tegen een redelijk prijs kan kopen.
Groetjes Arno
Groetjes Arno
Millers VSP +
Het is inderdaad best duur, maar erg goed. Geeft octaanverhoging zowel als bescherming tege inbranden van de klepzetels.
Ik gebruik het nu enkel jaren en hoef sindsdien geen kleppen meer te stellen. Daarvoor gebruikte ik de "rode" benzine (die met loodvervanger) van de pomp en moest ik wel bij iedere 10.000km controle van de klepspeling ook de klepspeling weer bijstellen.
De rode benzine van de pomp bevat een loodvervanger die niet al te best beschermd tegen inbranden van de klepzetels.
De motoren van mijn 5 Fulvia's reageerden allemaal verschillend op de rode benzine. Ik heb de zeer subjectieve indruk, dat 302 motoren (1.3 zonder S) er beter tegen kunnen. Dat hoeft niet perse aan de motor te liggen. Het kan ook zijn dat ik met 303 motoren meer toeren maak. Ik heb daar niet zo op gelet.
Een flesje VSP+ is goed voor 40 liter benzine. Als ik met een Fulvia tank gaat er meestal 30 - 32 liter benzine in. Doseren met maatbekers is moeilijk omdat VSP+ degradeert onder invloed van licht. De flesje van Millers zijn niet licht doorlatend.
Als je een keer een paar lege flesjes hebt, kun je met de brievenweger van 3 flesjes voor 40 liter 4 flesje voor 30 liter maken. Niet in fel licht werken.
Ik gebruik het nu enkel jaren en hoef sindsdien geen kleppen meer te stellen. Daarvoor gebruikte ik de "rode" benzine (die met loodvervanger) van de pomp en moest ik wel bij iedere 10.000km controle van de klepspeling ook de klepspeling weer bijstellen.
De rode benzine van de pomp bevat een loodvervanger die niet al te best beschermd tegen inbranden van de klepzetels.
De motoren van mijn 5 Fulvia's reageerden allemaal verschillend op de rode benzine. Ik heb de zeer subjectieve indruk, dat 302 motoren (1.3 zonder S) er beter tegen kunnen. Dat hoeft niet perse aan de motor te liggen. Het kan ook zijn dat ik met 303 motoren meer toeren maak. Ik heb daar niet zo op gelet.
Een flesje VSP+ is goed voor 40 liter benzine. Als ik met een Fulvia tank gaat er meestal 30 - 32 liter benzine in. Doseren met maatbekers is moeilijk omdat VSP+ degradeert onder invloed van licht. De flesje van Millers zijn niet licht doorlatend.
Als je een keer een paar lege flesjes hebt, kun je met de brievenweger van 3 flesjes voor 40 liter 4 flesje voor 30 liter maken. Niet in fel licht werken.
Re: Millers VSP +
Huib, enorm bedankt voor het delen van jouw ervaring, voorkoming/verminderen van inbranden van de klepzetels is zeker ook wat waard. Ik heb nu nog één enkel flesje over “Zuinig” ermee doen heeft niet zoveel zin in dit geval, ik hoop dat ik snel weer een klein voorraadje ergens kan gaan aanschaffen want ik ben deze Millers VSP + nog niet tegengekomen in de winkels
Na een vluchtig bezoek op het net ben ik wel het volgende adres tegengekomen waar je voor rond de vier GBP, Millers kan bestellen.
http://www.classic-spares.com/itm00236.htm
en
http://www.are.ltd.uk/millers.html
En bij de volgende Link, is er zelfs nog een beschrijving erbij:
http://www.gardlite.co.uk/page5.html
En als laatste een Nederlands adres:
http://www.veterancar.nl/onderdelen.html
Verkoop adressen Millers VSP +
Het Klassieker Centrum in Delft schijnt ze te hebben. Bij voldoende belangstelling kan ik ze eventueel ook leveren (enkel volle dozenv an 10 flesjes).
Re: Verkoop adressen Millers VSP +
Volgens mij is een flesje goed voor 20 liter.
Ik betaal voor 3 flesjes 20 Euro bij het Automuseum Deventer.
Pieter
Ik betaal voor 3 flesjes 20 Euro bij het Automuseum Deventer.
Pieter
Nee. 1 flesje is als loodvervanger goed voor 40 liter. Als enkel octaan booster is het goed voor 50 liter..
20 euro is denk ik iets aan de hoge kant voor 3 flesjes. ik zou de huidige prijs na moeten gaan. Zijn per 1 juni nl iets omhoog gegaan.
20 euro is denk ik iets aan de hoge kant voor 3 flesjes. ik zou de huidige prijs na moeten gaan. Zijn per 1 juni nl iets omhoog gegaan.
Je kunt ook op de Millers Oils web site kijken http://www.millersoils.nl/index2.html voor verkoopadressen. Ikzelf brouw ook mijn eigen cocktail uit 4 volle flesjes VSP en een leeg flesje. Kan ik er weer 5*300=1500km tegen. Ik koop mijn flesjes bij het Harley centrum in Breda (O.I.T) en dan vragen ze meestal of ik een lange rit ga rijden met mijn motor. Dacht het niet..
Re: benzine Millers VSP +
Een andere kijk op de zaak:
Tank gewoon ongelode 98 octaan benzine en laat die kleppen slijten
Bij de lichtmetalen koppen van de meeste oude Lancia's zitten er al redelijk harde klepzittingen in, die dingen liepen 2 ton op LPG (hé ook zonder lood)
Ergste schade die je kan oplopen zijn versleten kleppen en zittingen
Maar dat laat je over pakweg 10 jaar opknappen als die koppen er toch om een andere reden afmoeten
De reparatie kun je betalen van al het geld dat je op flesjes loodsubstituut hebt bespaard.
Bert
Tank gewoon ongelode 98 octaan benzine en laat die kleppen slijten
Bij de lichtmetalen koppen van de meeste oude Lancia's zitten er al redelijk harde klepzittingen in, die dingen liepen 2 ton op LPG (hé ook zonder lood)
Ergste schade die je kan oplopen zijn versleten kleppen en zittingen
Maar dat laat je over pakweg 10 jaar opknappen als die koppen er toch om een andere reden afmoeten
De reparatie kun je betalen van al het geld dat je op flesjes loodsubstituut hebt bespaard.
Bert