Hallo allemaal,
De temp sensor voor de binnentemp. zit achter het zwarte paneeltje met de gaatjes erin, zitten deze gaatjes niet dicht met stof? Heb met de Lybra's (2) nog geen prblemen gehd met de airco af en oe reageert hij slecht, vlak voor je het contact afzet eerst de AC uitzetten dan contact af en na een nachtje staan werkt alles weer perfect. Heb de binnentemsensor er bij de Lybra nog niet uit gehaald. Maar er zit ook nog een temp sensor in het centrale luchtkanaal naar de uitstroom openingen heb bij de Thema SW gehad dat deze de weg kwijt was en dezelfde kuren had als "het airco-probleem" bij de Lybra. Maar het kan een langdurige zoekactie worden. Vaak is de binnentemp sensor voorzien van een klein ventilatortje en vooral als er in de auto gerookt wordt trekt deze de rook naar binnen waardoor de sensor vet/vuil wordt en ook een onregelmatig werken van de airco tot gevolg. Dit was bij de Thema vaak het geval.
Succes
Jan
airco-probleem
Re: airco-probleem
Ik ga eens proberen de binnensensor te reinigen, er wordt niet gerookt in de auto, maar stof kan natuurlijk wel. Ook ga eens proberen om het contact uit te zetten zoals beschreven, baadt het niet dan schaadt het niet. Bedankt allen die tot nu toe gereageerd hebben, een nieuw electronic bedieningspaneel kost 600€, dus dan wil je wel zeker weten dat je eerst alles hebt geprobeerd wat mogelijk is.
moest je het probleem toch niet vinden ,het bedieningspaneel (gradeninstelling interieur)van de airco kan je tweedehands ook wel vinden voor rond de 100 euro(ebay italie bv) in de buurt van roermond zit ook een persoon die vaak lybra's demonteerd ,te vinden via marktplaats ....succes alvast
Beste allemaal,
Bedankt voor alle tips, maar die van Steven was de beste! Ik heb inmiddels een nieuw bedieningspaneel voor de airco/verwarming, en alles werkt weer normaal, ook de mistlampen. Ik heb het onderdeel verkregen via Damir van Marktplaats en was voor 65€ klaar, dat is wat anders dan 600€!!!
Bedankt voor alle tips, maar die van Steven was de beste! Ik heb inmiddels een nieuw bedieningspaneel voor de airco/verwarming, en alles werkt weer normaal, ook de mistlampen. Ik heb het onderdeel verkregen via Damir van Marktplaats en was voor 65€ klaar, dat is wat anders dan 600€!!!
Mijn airco van mijn Dedra vertoonde vergelijkbare problemen. Mijn dealer zei dat v. een aircosysteem 1 maal in de - geloof ik 3 - jaar de filter vervangen moet worden; deze kan volraken. Daardoor stroomt de vloeistof niet rond, ondanks dat er genoeg gas in zit.
Word er soms gerookt in de auto? En ook als dat niet het geval is en de auto in niet te schone lucht rijdt: de sensor welke op de printplaat van de airco unit zit (recht achter de linker groep gaatjes tussen de temperatuur displays) is licht magnetisch en erg stof-aantrekkend. Die wordt in de loopt der jaren (net als een TV beeldbuis) helemaal zwart en geisoleerd van het stof. En doet z'n werk dus niet goed meer.
Even schoonmaken (teminste een stofzuiger oip de gaatje zetten of nog beter de unit uit het dashboard halen, slopen en voorzichtig schoonborstelen) doet wonderen!
Good luck,
Dick
Even schoonmaken (teminste een stofzuiger oip de gaatje zetten of nog beter de unit uit het dashboard halen, slopen en voorzichtig schoonborstelen) doet wonderen!
Good luck,
Dick