Welke banden Fulvia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
WBL

Welke banden Fulvia

Unread post by WBL »

Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd in bezit van een Fulvia Coupé 1.3S en wil ik binnenkort mijn banden vervangen (er zitten nu de originele 14 inch stalen velgen onder). Er zijn enkele opties, waaronder de Pirelli Cinturato CA67 of de banden van Camac.

Daarnaast wil ik de originele stalen velgen herstellen (hebben na al die jaren wat gebruikssporen) of vervangen door de Cromodora-velgen. Wat zijn jullie ervaringen en/of wat raden jullie aan? Alvast dank voor de reacties.
Huib
Site Admin

Re: Welke banden Fulvia

Unread post by Huib »

Je hebt het over Fulvia Coupé 1.3S. Dat is de officiële aanduiding voor 2e serie coupé. Onder 2e serie zitten 165R14 banden. Je hebt het ook over Camac. Die maakt voor zo ver ik weet geen 165R14 maar wel 145R14 en dat is de band voor de 1ste serie.

De meeste banden die nu gemaakt worden zijn voor auto’s met schroefveren (McPherson) en laag verbruik (hoge spanning). Bij Lancia begint dat bij de Beta.

Fulvia en ouder hebben banden nodig die je met lage spanning kunt rijden. Met bladveren en de slechtere wegen van toen wil je een tweetraps vering. De eerste trap is de luchtvering van de band. De tweede trap zijn de bladveren.

Eind jaren 40 kwam Michelin met de eerste radiaal band, de Michelin X band. Lancia was de eerste OEM klant van Michelin voor de Aurelia. Sinds de Aurelia weten Lancia ingenieurs en testrijders en klanten niet beter dan dat er maar één band geschikt is voor Lancia en dat is Michelin X. Lancia’s werden door de fabriek geleverd op Michelin banden. X voor snelheden tot 180km/u en XAS voor snelheden boven de 180km/h.
Michelins zijn rijders banden. Lancia’s zijn rijders auto’s. De filosofieën van beide bedrijven sluiten naadloos aan. Pirelli en Lancia was nooit een goed huwelijk.

Voor de 2e serie coupé heb je dan de Michelin 165R14 XAS. Een briljante band. Let op, het is een tube type band. Dwz een binnenband monteren onafhankelijk van het type velg (tubeless of tube type). En je wilt ook een Michelin binnenband. Bandenhandelaren zullen je waarschijnlijk vertellen dat die niet meer gemaakt worden door Michelin. Dat is onjuist ze kunnen gewoon in Clermont Ferrand besteld worden maar zijn duurder dan de dunne Chinese binnenbandjes. De importeur van de Michelin X en XAS banden zegt dat de XAS vanwege een speciale coating ook tubeless kan worden gemonteerd. Het staat niet op de band dat hij ook tubeless is. Wij monteren de XAS op alle 2e serie coupés en Zagato’s met binnenband. De originele velgen zijn ook niet geschikt voor tubeless. Zou je de XAS toch tubeless willen monteren dan moet je ook je velgen laten ombouwen.
Helaas is er geen 145R14 Michelin X band. Er is wel een 155R14 Michelin X band. De mensen met een Fulvia berlina hebben geluk. Dat is de maat voor de Fulvia berlina. Ze zijn gemonteerd onder mijn Fulvia 2C. Absoluut briljante banden voor een Fulvia. Met geen enkele ander band ga je op geen enkele auto een hemelser stuurkarakter krijgen. Ik zou die maat dan ook stiekem in het donker als niemand het ziet op mijn S1 coupé of Zagato monteren.

De afrolomtrek van de 155R14 is 1850mm. Die van de 145R14 is 1800mm. Je snelheidsmeter zal 2,8% minder aanwijzen als je de 155R14 gebruikt ipv 145R14.

De 155R14 X is tubeless. Over het algemeen kun je tubeless banden monteren met binnenband wanneer de velg niet tubeless is. Michelin zegt dat het kan met hun X band. Je kunt er toch bezwaar bij maken als je dat wilt. Er lopen bij de meeste tubeless banden om de cm een ribbel van hiel tot hiel en bij de X is die ook aanwezig. Als Michelin zegt dat de X band gemonteerd kan worden met binnenband bedoelen ze dan met de dikke kwalitatief hoogstaande Michelin binnenband of een goedkoop Chinees binnenbandje. Wij monteren de X band met binnenband op de originele velgen. Ik laat ook originele velgen ombouwen naar tubeless maar die liggen nog in de voorraad.
Wij hebben pas een keer te maken gehad met een lekke X band. Nul keer met een lekke XAS band. Die lekke X band was op een berlina GT die met relatief hoge snelheid uit Italië terug reed naar Nederland. Vlak voor de Nederlandse grens bij Venlo kreeg hij een klapband. Ik heb de band laten onderzoeken. De conclusie is dat er iets tegen de zijwand is gekomen wat de wand beschadigde. De kapotte ijzerdraden uit de wand veroorzaakten het lek in de binnenband.

Ik herinner me nu dat ik eens een 2C in Livorno kocht. Zal 1999 geweest zijn. De auto stond nog op de X banden waarmee hij was geleverd in 1965. Bij de proefrit vloog het rubber van het loopvlak. Op de staalgordel ben ik nog naar de bandenhandelaar van een vriend kunnen rijden. In Rome vonden we gelukkig nog 5 MX banden.

Om maximaal te genieten van het rijgevoel van een Lancia Fulvia (of Flavia of Flaminia) met X of XAS banden is het noodzakelijk dat de auto goed in orde is. Geen losse puntlassen (de meeste Fulvia coupés en Zagato’s die binnenkomen hebben te veel losse puntlassen). Geen grote oude aanrijdschade. Geen roestschade
Goede bladveren. Vooral de uiteinden zijn van belang. Het subtiele van het rijgedrag zit in wat ik het veerbladspitsengevoel noem. Ik ken er maar een op deze wereld die restauratie van de bladveren perfect doet met chirurgische precisie. Hij was dan ook chirurg voordat hij het bedrijf van zijn vader overnam.
Goede De Carbon hoge druk gas schokbrekers met goede temperatuur compensatie die progressief werken en er voor zorgen dat de subtiliteit van de veerbladspitsen niet om zeep gaat. De fabriek van De Carbon sloot in 2004. Ik laat de schokbrekers voor Fulvia en Flavia speciaal maken. Met iedere andere schokbreker dan De Carbon is het karakter van de vering kapot. Dan hoef je ook geen Michelin banden te monteren.
En nieuwe rubbers in de wielophanging en bladveerbevestiging en schommel. Ik heb toevallig juist vandaag de pagina https://www.casalancia.nl/nl/onderstel bijgewerkt.
Veel plezier.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”