Hallo Huib,
Ben bezig met het monteren van de achteras en las een artikel op een forum over het afstellen van de rij hoogte. Jij schreef iets over het verschil tussen nieuwe en originele silent blocks – de originele hebben een flens aan de interne stalen bus, de nieuwe niet. Weet je toevallig of dat nog steeds zo is (artikel was van een paar jaar geleden)?
Haalde bij mij de originele uit het chassis en hij brak onmiddelijk open – je kan duidelijk de flens zien. Had gelukkig nog 2 goede originelen.
Maar weet je toevallig ook of de silent blocks die in de bladveren zitten, ook zo’n flens hebben? Ik heb ze niet vervangen en vraag me af of dat wijs is (50 jaar oud?).
Verder vind ik de beschrijving van de aanhaal momenten in de technische manual niet erg duidelijk – heb hieronder even neergepend wat ik denk dat juist is (en ik verwijs naar de bijgevoegde 2 foto’s van de manual):
8. Assume these are the 4 nuts of the bracket that holds the front silent bush of the rear leaf spring
9. Assume these are the 4 bolts that hold the rear leaf spring on to the rear axle
10. Assume this is the nut of the bolt that goes through the front silent bush of the rear leaf spring
11. Assume these are the 4 M6 bolts that fix the bracket for the shock absorber to the car body
12. Assume this is the nut of the bolt that goes through the rear silent bush of the rear leaf spring
13. Assume this is the nut of the bolt that goes through the silent bush that is located within the chassis (top of the shackle)
14. Assume this is the M6 bolt that goes through the centre of the individual leafs, binding them all together.
Hoop dat je een paar minuten vrij voor me kan maken!
Bedankt Huib.
Onno
Silent blocks
Re: Silent blocks
Hoi Onno.
Je bent goed bezig daar in Nieuw Zeeland. Rubber delen van de wielophanging zijn allemaal over de leeftijd. 20 jaar geleden kon je nog zeggen dat goede originele rubbers beter waren dan slechte imitatie. Die auto's waar ik ze toen heb laten zitten zijn terug geweest om ze te vervangen. De originele zijn 20 jaar ouder en de imitatie is beter. Dus ALLE rubbers in de wielophanging vervangen. Je moet nog wel opletten op de kwaliteit met name voor de silentblocs van de draagarmen vóór. Daar kan de vorm van de binnenbus nog al eens fout zijn en de kwaliteit van het rubber. Polyurethaan wil je in geen geval. Goed natuurrubber is het enige goede. De binnenste bus moet een flinke stap hebben om te voorkomen dat de ringen aan de uiteinden over de bus schuiven. O ja, de buitenbus moet een goede perspassing hebben wat niet altijd het geval is. Ik laat ze speciaal maken om zeker te weten dat ik goede heb. Ferrari gebruikt vrijwel dezelfde bussen. In dat circuit hebben ze gelukkig de kwaliteit goed weten te houden.
De ronde silentblocs die in de veer gaan hebben geen interne flenzen. De werking kun je bepalen door de dikte van het rubber (= het verschil tussen binnen- en buitenbus). In die carrosserie balk heb je geen ruimte om een ronde bus in te persen. Lancia heeft gekozen voor een rechthoekig blok rubber wat je middels een dekseltje in de balk kun bevestigen. Als je voor binnen in het shackle blok een bus zonder flenzen zou kiezen zit er te dik rubber omheen. Dat geeft te veel bewegingsvrijheid. De vier flenzen geven dan een steviger verankering in het grote rubber blok en maakt het minder flexibel. Daardoor kun je het caster afstellen met de bovenste shackle bout. Binnen grenzen.
Ik zou shackle blocs kunnen laten maken in de juiste uitvoering. Ik moet er 100 bestellen aan 25 euro. Dan heb ik ook wel andere dingen die gemaakt moeten worden. Je hebt er maar 2 per auto nodig. Van de silent blocs vóór zitten er acht per auto. Dan zijn 100 stuks zo op.
Ik ben toevallig bezig een verhaal te schrijven voor de website van mijn werkplaats https://www.casalancia.nl
Rem- en optrek/rij-krachten grijpen aan op het raakpunt van voorwielen en de weg. De krachten worden dan via band met lucht, velg, naaf, lager, fuse, fuseekogels, draagarmen en draagarmrubbers overgebracht op het subframe. Als de rubbers slecht zijn kunnen er onvoorspelbare dingen gebeuren in noodsituaties. Ook zelfs in niet noodsituaties. Als je wilt keren op een smalle weg kan het zijn dat je wielen ingestuurd staan. Als je weg rijdt gaat het wiel eerst dan de rest van de onderdelen in genoemde volgorde. Als er op de rubbers te veel speling zit, kan de aandrijfas breken op het punt waar hij de scherpe binnenkant van de homokineet raakt. Dat gebeurt bij zowel Flavia als Fulvia.
Casa Lancia in Bavel (Breda) Nederland biedt een gratis snapshot keuring aan. Dan bekijken we onder andere al de rubbers. Die keuring doen we binnen een uur als de Fulvia of Flavia de standaard velgen heeft. Bij bredere velgen lijden de kogels veel. Om de axiale speling in kaart te brengen moeten we naar een collega met schudplaten. Daarvoor moeten we wel wat berekenen.
De aanhaalmomenten doe ik in een nieuwe post.
Je bent goed bezig daar in Nieuw Zeeland. Rubber delen van de wielophanging zijn allemaal over de leeftijd. 20 jaar geleden kon je nog zeggen dat goede originele rubbers beter waren dan slechte imitatie. Die auto's waar ik ze toen heb laten zitten zijn terug geweest om ze te vervangen. De originele zijn 20 jaar ouder en de imitatie is beter. Dus ALLE rubbers in de wielophanging vervangen. Je moet nog wel opletten op de kwaliteit met name voor de silentblocs van de draagarmen vóór. Daar kan de vorm van de binnenbus nog al eens fout zijn en de kwaliteit van het rubber. Polyurethaan wil je in geen geval. Goed natuurrubber is het enige goede. De binnenste bus moet een flinke stap hebben om te voorkomen dat de ringen aan de uiteinden over de bus schuiven. O ja, de buitenbus moet een goede perspassing hebben wat niet altijd het geval is. Ik laat ze speciaal maken om zeker te weten dat ik goede heb. Ferrari gebruikt vrijwel dezelfde bussen. In dat circuit hebben ze gelukkig de kwaliteit goed weten te houden.
De ronde silentblocs die in de veer gaan hebben geen interne flenzen. De werking kun je bepalen door de dikte van het rubber (= het verschil tussen binnen- en buitenbus). In die carrosserie balk heb je geen ruimte om een ronde bus in te persen. Lancia heeft gekozen voor een rechthoekig blok rubber wat je middels een dekseltje in de balk kun bevestigen. Als je voor binnen in het shackle blok een bus zonder flenzen zou kiezen zit er te dik rubber omheen. Dat geeft te veel bewegingsvrijheid. De vier flenzen geven dan een steviger verankering in het grote rubber blok en maakt het minder flexibel. Daardoor kun je het caster afstellen met de bovenste shackle bout. Binnen grenzen.
Ik zou shackle blocs kunnen laten maken in de juiste uitvoering. Ik moet er 100 bestellen aan 25 euro. Dan heb ik ook wel andere dingen die gemaakt moeten worden. Je hebt er maar 2 per auto nodig. Van de silent blocs vóór zitten er acht per auto. Dan zijn 100 stuks zo op.
Ik ben toevallig bezig een verhaal te schrijven voor de website van mijn werkplaats https://www.casalancia.nl
Rem- en optrek/rij-krachten grijpen aan op het raakpunt van voorwielen en de weg. De krachten worden dan via band met lucht, velg, naaf, lager, fuse, fuseekogels, draagarmen en draagarmrubbers overgebracht op het subframe. Als de rubbers slecht zijn kunnen er onvoorspelbare dingen gebeuren in noodsituaties. Ook zelfs in niet noodsituaties. Als je wilt keren op een smalle weg kan het zijn dat je wielen ingestuurd staan. Als je weg rijdt gaat het wiel eerst dan de rest van de onderdelen in genoemde volgorde. Als er op de rubbers te veel speling zit, kan de aandrijfas breken op het punt waar hij de scherpe binnenkant van de homokineet raakt. Dat gebeurt bij zowel Flavia als Fulvia.
Casa Lancia in Bavel (Breda) Nederland biedt een gratis snapshot keuring aan. Dan bekijken we onder andere al de rubbers. Die keuring doen we binnen een uur als de Fulvia of Flavia de standaard velgen heeft. Bij bredere velgen lijden de kogels veel. Om de axiale speling in kaart te brengen moeten we naar een collega met schudplaten. Daarvoor moeten we wel wat berekenen.
De aanhaalmomenten doe ik in een nieuwe post.
Re: Silent blocks
Bedankt Huib - als je ooit silent blocks met flenzen maakt, laat dan even weten. Ik zal inmiddels eens een nieuw block kopen en open zagen om te kijken of er een flens in zit.
Re: Silent blocks
Je hoeft het niet open te zagen. Je kunt het op de weegschaal leggen. De originele blokken zitten boven de 100 gram. De namaak zit onder de 100 gram. Er zit wel 20 gram verschil tussen. De exacte gewichten heb ik denk ik wel ergens op het forum gezet.
Re: Silent blocks
Aha - je weet dus dat de nieuwe silent blocks geen flens hebben. OK dat is goed om te weten!
Re: Silent blocks
Huib - heb je nog eens gekeken naar mijn vraag over de aanhaal momenten?
Re: Silent blocks
Zoals het in de boeken staat is het knap ingewikkeld. Ik kijk altijd onder de auto en relateer het aan de sterkte van de bouten / moeren. Laten we kijken of we er uit kunnen komen aan de hand van de documentatie.
Hier een plaatje van de achterveren.
Je ziet dat er twee manieren van bevestigen zijn. Op de grote tekening zie je dat er een klos op het langste veerblad wordt geschroefd. De klos wordt dan middels twee silentblocs aan de carrosserie bevestigd. Een hele mooie maar heel dure bevestiging. In de insert links boven zie je dat er later een andere bevestiging is gekomen.
Als jij bij TAV56A noot H in het onderdelenboek kijkt zie je dat de verandering heeft plaatsgevonden bij:
coupé nr 21499
sport lhd nr 2436
sport rhd nr 2631
sport 1600 nr 1004
Ga nu naar https://viva-lancia.com/specials/cd/vin.php
Selecteer het blad 1970-1975
Daar zie je de chassisnummers voor de genoemde types. Daaruit kun je denk ik wel concluderen dat de nieuwe bevestiging pas in de 2e helft van 1971 is gekomen. Laten we zeggen niet vóór augustus 1971.
In de linkermarge van jouw lijstje van aanhaalmomenten staat dat er een verandering is aangebracht op 31/5/1971 voor de punten 2 en 3.
Bovenaan de pagina (op jouw posting niet in beeld) staat dat het blad is van 25 februari 1971
Conclusie: het lijstje met aanhaalmomenten is van toepassing op de oude bevestiging. Jij hebt een Zagato 1600 dus 99% kans dat de achterveren op de nieuwe manier zijn bevestigd. In dat geval klopt het lijstje niet.
Voor geval je toch de oude bevestiging hebt, dan vertaal ik jouw lijstje als volgt:
nr 8 (2.0 mkg) is voor de M8 moeren TAV56A#19 4 stuks
nr 9 (4,0 mkg) is voor de moeren TAV56A#26
nr 10 (2,6 mkg) is voor de moeren TAV56A#25. Bouten 17 zijn sterkte 10.9 en de moeren klasse 10
nr 11 (1,0 mkg) is voor de TAV55#26 M6 boutjes voor de beugel van de schokbrekers
nr 12 (1,5 mkg) is voor de boutjes TAV56A#20 (deksel van het shackle bloc)
nr 13 (5.0 mkg) is voor de moeren TAV56A#27. 4 stuks
nr 14 (0,9 mkg) is voor de M6 torenbout TAV56A#15 en #23
Let op. Het blijft jouw eigen verantwoordelijkheid.
Bouten zijn sterkte 8.8 tenzij anders aangegeven.
Ringen en moeren zijn klasse 8 tenzij anders aangegeven
De aanhaalmomenten gelden wanneer er één dunne laag zwarte chassislak tussen zit. Wanneer er meerdere lagen verf tussen zitten of poedercoat dan zijn de momenten als aangegeven niet geldig.
Als jij de nieuwe bevestiging hebt geef dan even diameter en treksterkte van de bout (of foto van de kop) door.
Hier een plaatje van de achterveren.
Je ziet dat er twee manieren van bevestigen zijn. Op de grote tekening zie je dat er een klos op het langste veerblad wordt geschroefd. De klos wordt dan middels twee silentblocs aan de carrosserie bevestigd. Een hele mooie maar heel dure bevestiging. In de insert links boven zie je dat er later een andere bevestiging is gekomen.
Als jij bij TAV56A noot H in het onderdelenboek kijkt zie je dat de verandering heeft plaatsgevonden bij:
coupé nr 21499
sport lhd nr 2436
sport rhd nr 2631
sport 1600 nr 1004
Ga nu naar https://viva-lancia.com/specials/cd/vin.php
Selecteer het blad 1970-1975
Daar zie je de chassisnummers voor de genoemde types. Daaruit kun je denk ik wel concluderen dat de nieuwe bevestiging pas in de 2e helft van 1971 is gekomen. Laten we zeggen niet vóór augustus 1971.
In de linkermarge van jouw lijstje van aanhaalmomenten staat dat er een verandering is aangebracht op 31/5/1971 voor de punten 2 en 3.
Bovenaan de pagina (op jouw posting niet in beeld) staat dat het blad is van 25 februari 1971
Conclusie: het lijstje met aanhaalmomenten is van toepassing op de oude bevestiging. Jij hebt een Zagato 1600 dus 99% kans dat de achterveren op de nieuwe manier zijn bevestigd. In dat geval klopt het lijstje niet.
Voor geval je toch de oude bevestiging hebt, dan vertaal ik jouw lijstje als volgt:
nr 8 (2.0 mkg) is voor de M8 moeren TAV56A#19 4 stuks
nr 9 (4,0 mkg) is voor de moeren TAV56A#26
nr 10 (2,6 mkg) is voor de moeren TAV56A#25. Bouten 17 zijn sterkte 10.9 en de moeren klasse 10
nr 11 (1,0 mkg) is voor de TAV55#26 M6 boutjes voor de beugel van de schokbrekers
nr 12 (1,5 mkg) is voor de boutjes TAV56A#20 (deksel van het shackle bloc)
nr 13 (5.0 mkg) is voor de moeren TAV56A#27. 4 stuks
nr 14 (0,9 mkg) is voor de M6 torenbout TAV56A#15 en #23
Let op. Het blijft jouw eigen verantwoordelijkheid.
Bouten zijn sterkte 8.8 tenzij anders aangegeven.
Ringen en moeren zijn klasse 8 tenzij anders aangegeven
De aanhaalmomenten gelden wanneer er één dunne laag zwarte chassislak tussen zit. Wanneer er meerdere lagen verf tussen zitten of poedercoat dan zijn de momenten als aangegeven niet geldig.
Als jij de nieuwe bevestiging hebt geef dan even diameter en treksterkte van de bout (of foto van de kop) door.
Re: Silent blocks
Bedankt Huib. Ben het gedeeltelijk met je eens - heb 12 en 13 aangepast want denk dat je daar gelijk hebt. Maar 9 is volgens mij de 4 bouten die de veer op de achteras monteren. En 10 is de bout die door de silent block gaat van voor. Maar goed, zoals je zelf zegt - het is mijn verantwoordelijkheid! We merken het wel als ik ga rijden
Re: Silent blocks
Denk je? Zou kunnen hoor. Het blad uit het boek is van 25 februari 1971. Het rare is dan dat de bevestiging met een groot silent bloc voor toen nog niet bestond. Lancia gebruikt wel 4.0 mkg voor M10 8.8 bouten. Dus die 4.0 mkg is ook goed voor de bouten die de as aan de veer bevestigen. Daarvoor gebruik je sleutel 17. Voor de moeren TAV56A#26 gebruik je ook sleutel 17.
De bout die door het grote silent bloc voor gaat is M12 of M14 zo uit mijn hoofd gezegd. Daarvoor is een koppel van 2.6 mkg beslist veel te weinig. 2.6 mkg is een waarde die Lancia gebruikt voor M8 met een treksterkte van 10.9. In die tijd stond er geen 10.9 op de kop maar 10O of zoiets.
De bout die door het grote silent bloc voor gaat is M12 of M14 zo uit mijn hoofd gezegd. Daarvoor is een koppel van 2.6 mkg beslist veel te weinig. 2.6 mkg is een waarde die Lancia gebruikt voor M8 met een treksterkte van 10.9. In die tijd stond er geen 10.9 op de kop maar 10O of zoiets.