Lancia Fulvia kokende motor bij hogere snelheid
Lancia Fulvia kokende motor bij hogere snelheid
Goedenmiddag,
Mijn Lancia Fulvia kookt soms, toen ik terug reed uit Zweden vorige week, (foto), heb ik voor het eerste uren constant 120/130km gereden en ging het allemaal prima. Het laatste uurtje in Duitsland even lekker 160 gereden, (het ging toch zo voorspoedig!?) maar toen kookte de motor vrij snel. De volgende dag kookte de motor ook weer vrij snel, toen weer bijgevuld maar kon toen niet harder dan 100 rijden of de motor werd te warm. Ook afgelopen zomer met de hogere temperaturen kookte de motor vrij snel op hogere temperaturen.
Wat ik gedaan heb:
- Motor gespoeld met water meerdere malen en ook zo'n flush middel gebruikt, kwam veel roest water uit en drap. (nog de originele motor)
- Thermostaat vervangen.
Ik vermoed dat het blok nu redelijk goed gespoelt is maar dat nu best wat viezigheid uit het blok de radiator blokkeerd en daardoor de koeling capaciteit te weinig is. Zat er aan te denken om deze radiator te kopen:
http://www.ebay.com.au/itm/261122547491 ... fresh=true
Iemand hiermee ervaring qua kwaliteit/pasvorm of weet nog andere adressen?
Of nog andere oorzaken wat dit mogelijk veroorzaakt?
Bedankt voor het meedenken!
Groet Tom
Mijn Lancia Fulvia kookt soms, toen ik terug reed uit Zweden vorige week, (foto), heb ik voor het eerste uren constant 120/130km gereden en ging het allemaal prima. Het laatste uurtje in Duitsland even lekker 160 gereden, (het ging toch zo voorspoedig!?) maar toen kookte de motor vrij snel. De volgende dag kookte de motor ook weer vrij snel, toen weer bijgevuld maar kon toen niet harder dan 100 rijden of de motor werd te warm. Ook afgelopen zomer met de hogere temperaturen kookte de motor vrij snel op hogere temperaturen.
Wat ik gedaan heb:
- Motor gespoeld met water meerdere malen en ook zo'n flush middel gebruikt, kwam veel roest water uit en drap. (nog de originele motor)
- Thermostaat vervangen.
Ik vermoed dat het blok nu redelijk goed gespoelt is maar dat nu best wat viezigheid uit het blok de radiator blokkeerd en daardoor de koeling capaciteit te weinig is. Zat er aan te denken om deze radiator te kopen:
http://www.ebay.com.au/itm/261122547491 ... fresh=true
Iemand hiermee ervaring qua kwaliteit/pasvorm of weet nog andere adressen?
Of nog andere oorzaken wat dit mogelijk veroorzaakt?
Bedankt voor het meedenken!
Groet Tom
- Attachments
-
- lancia.jpg (67.21 KiB) Viewed 1105 times
-
Re: Lancia Fulvia kokende motor bij hogere snelheid
Kan je gewoon een nieuw koelblok in laten zetten hoor.
Heb zelf erg goede ervaring met Blaak radiateuren en heb daar zelf ook wel eens een Fulvia radiateur laten doen.
Eigenlijk alleen al een bezoekje waard, prachtige mooie oude ambacht daar en je bent omgeven door de mooiste en meest exclusieve Bugatti radiateuren die vanuit niks vanaf een tekening nagebouwd worden.
Heb zelf erg goede ervaring met Blaak radiateuren en heb daar zelf ook wel eens een Fulvia radiateur laten doen.
Eigenlijk alleen al een bezoekje waard, prachtige mooie oude ambacht daar en je bent omgeven door de mooiste en meest exclusieve Bugatti radiateuren die vanuit niks vanaf een tekening nagebouwd worden.
Ik had ook een slechte radiateur, heb deze in Belgie laten reviseren, met een iets grotere koelcapaciteit koste wel wat maar ben zeer tevreden......maar zo'n alu..radiateur lijkt mij ook wel wat......
Doet de waterpomp het nog goed?
Bedankt voor de reacties.
Ik heb het koelsysteem met citroenzuur gespoeld en nu alweer paar keer met water en rijd ook nog rond met water.
@ Huib; de waterpomp lijkt het prima te doen; ik zie waterflow bovenin de radiator lopen wanneer de thermostaat eruit is.
Ik ga kijken of er druk op het koelsysteem ontstaat door wellicht een doorgeroeste koppakking. Daarnaast ga ik met een IR meter de echte temperatuur meten in plaats van gebruik te maken het metertje op het dashboard.
Groet, Tom
PS mocht er toch druk ontstaan bij een warme motor op het koelsysteem is het waarschijnlijk de koppakking; zijn er naast een koppakking nog andere zaken welke dan vaak vervangen moeten worden zoals bv klepgeleiders als ik toch de kop eraf heb? De motor heeft ongeveer 85.000km achter de rug en de distributie ketting heb ik pas al preventief vervangen op advies van Huib.
Ik heb het koelsysteem met citroenzuur gespoeld en nu alweer paar keer met water en rijd ook nog rond met water.
@ Huib; de waterpomp lijkt het prima te doen; ik zie waterflow bovenin de radiator lopen wanneer de thermostaat eruit is.
Ik ga kijken of er druk op het koelsysteem ontstaat door wellicht een doorgeroeste koppakking. Daarnaast ga ik met een IR meter de echte temperatuur meten in plaats van gebruik te maken het metertje op het dashboard.
Groet, Tom
PS mocht er toch druk ontstaan bij een warme motor op het koelsysteem is het waarschijnlijk de koppakking; zijn er naast een koppakking nog andere zaken welke dan vaak vervangen moeten worden zoals bv klepgeleiders als ik toch de kop eraf heb? De motor heeft ongeveer 85.000km achter de rug en de distributie ketting heb ik pas al preventief vervangen op advies van Huib.
Ik heb zo'n snuffelsetje van Midlock waarmee ik kan kijken of het een lekke koppakking is.
Wat bedoel je met "op de motor zit 85.000 km".?
Wat bedoel je met "op de motor zit 85.000 km".?
-
Hoe is het afgelopen ? mijn Fulvia heeft hetzelfde probleem ! Boven de 80 km/u gaat de temperatuur richting rood deed hij nooit in 5 jaar.
Heb de radiator in herstelling en heb een nieuwe tempvoeler en een nieuwe thermostaat maar wacht op de radiator
Huib wat kan er misgaan met de waterpomp ?
vgr
Johan
Heb de radiator in herstelling en heb een nieuwe tempvoeler en een nieuwe thermostaat maar wacht op de radiator
Huib wat kan er misgaan met de waterpomp ?
vgr
Johan
Hang er een beetje van af welke je hebt.
Bij de latere imitatie pompen zit het schoepen rad op het asje geperst. Dat kan los geraakt zijn.
Er is ook een partij geweest met merkloze kogellagers. Die gingen snel kapot. Maar dan zou er ook olie uit moeten lopen.
Bij de latere imitatie pompen zit het schoepen rad op het asje geperst. Dat kan los geraakt zijn.
Er is ook een partij geweest met merkloze kogellagers. Die gingen snel kapot. Maar dan zou er ook olie uit moeten lopen.
Heb je ook gecontroleerd met een handmatige meting of je meter de juiste temperatuur aangeeft? Mijn ervaring is dat 40 jaar oude meters niet echt betrouwbaar zijn. Niet de Lancia maar FIAT maar het blijven italiaanse meters;-); ook na het vervangen van de sensor. Zie bijlagen
Groet,
Charles
Groet,
Charles
- Attachments
-
- vb_coolant_temp_gauge_real_temp.jpg (92.8 KiB) Viewed 1105 times
-
- vb_coolant_temp_gauge_reading.jpg (92.89 KiB) Viewed 1105 times
Charles
Lancia Fulvia Sport 1,3 1968
FIAT Sportspider 124 1969
Innocenti Cooper 1300 1973
Land Rover 88 Series II 1960
Alfa Romeo 159SW 2007
Lancia Fulvia Sport 1,3 1968
FIAT Sportspider 124 1969
Innocenti Cooper 1300 1973
Land Rover 88 Series II 1960
Alfa Romeo 159SW 2007
-
zou kunnen maar de 'nieuwe' radiator' is binnen net zoals nieuwe waterpomp thermostaat en tempvloer, kost wel wat maar hopelijk is het opgelost !
gr
Johan
gr
Johan