Heb alle draden besteld bij Rick, superhandig Huib dat die waarden van de mm2 erbij staan in het schema. Op de keukentafel alles uitgelegd, lijkt me leuk om toch de hele draadboom na te maken, dan heb ik er gelijk 2. Alleen draad en connectors net iets meer dan 120 euro, en dan nog wat knappe tangen erbij, totaal 200 euro.
Is misschien bezigheidstherapie, maar ik kan niet zo goed stilzitten op de bank voor de TV en nu ben ik toch thuis (wens van de vrouw) en doe iets nuttigs!
haha, ik zal wat foto's maken.
groets
Draadboom
Re: Draadboom
Ik maak dan altijd de volgende modificaties:
1. De achteruitrijlichten gaan origineel enkel aan als je ook de verlichting aan hebt om in het donker te kunnen zien bij het achteruit rijden. Tegenwoordig hebben ze ook een signaalfunctie. Door de plus naar de schakelaar te verbinden met het gele circuit heb je de signaalfunctie er ook bij.
2. De stroom voor de vier grootlicht gloeidraden niet meer door de schakelaar maar enkel door een relais (tenminste 25 amp rating)
3. Contact uit licht uit. In de standaard schakeling moet je het licht apart uit zetten.
4. Ook de stroom voor de stadslichten etc door een relais.
5. Ierse richtingaanwijzer.
1. De achteruitrijlichten gaan origineel enkel aan als je ook de verlichting aan hebt om in het donker te kunnen zien bij het achteruit rijden. Tegenwoordig hebben ze ook een signaalfunctie. Door de plus naar de schakelaar te verbinden met het gele circuit heb je de signaalfunctie er ook bij.
2. De stroom voor de vier grootlicht gloeidraden niet meer door de schakelaar maar enkel door een relais (tenminste 25 amp rating)
3. Contact uit licht uit. In de standaard schakeling moet je het licht apart uit zetten.
4. Ook de stroom voor de stadslichten etc door een relais.
5. Ierse richtingaanwijzer.
-
bobrockland71
Ha Huib
Dank voor de tips, snap ze allen behalve Ierse richtingaanwijzer? Is dat gevarenlicht?
groet
Dank voor de tips, snap ze allen behalve Ierse richtingaanwijzer? Is dat gevarenlicht?
groet
Heb ik me laten vertellen. De Ieren weten nooit of ze links of rechts gaan dus doen ze ze allebei maar aan.
-
bobrockland71
Zo, draadboom geheel nagebouwd, best een werkje (4 avonden aan de keukentafel) maar ook leuk. Zeker omdat je dan elk draadje door je vingers gaat en je de draadboom ineens gaat begrijpen.
Hulde voor de duidelijke schema's van Lancia overigens, klopt exact met de boom die ik heb. Heb ook zo'n ingekleurd schema erbij gebruikt. Waarin overigens 1 kleurenfoutje.
Nu maar hopen dat als ik straks de ruitenwisser aanzet niet ineens het groot licht aangaat
groet!
Bob
Hulde voor de duidelijke schema's van Lancia overigens, klopt exact met de boom die ik heb. Heb ook zo'n ingekleurd schema erbij gebruikt. Waarin overigens 1 kleurenfoutje.
Nu maar hopen dat als ik straks de ruitenwisser aanzet niet ineens het groot licht aangaat
groet!
Bob
- Attachments
-
- wiring_s1fulvia68_75.jpg (196.64 KiB) Viewed 437 times
-
- img_8934.jpg (141.12 KiB) Viewed 437 times
-
- img_8933.jpg (126.29 KiB) Viewed 437 times
-
- img_8915.jpg (159.93 KiB) Viewed 437 times
-
- img_8912.jpg (150.65 KiB) Viewed 437 times
-
- img_8910.jpg (164.76 KiB) Viewed 437 times
Ziet er goed uit, Bob. En went snel genoeg dat je hem in zijn achteruit moet zetten om de ruitenwissers aan te zetten.
-
Bart Verbeek