Comfortronic versnellingsbak olie verversen

Discussie en vraagbaak over Lybra
cathay

Comfortronic versnellingsbak olie verversen

Unread post by cathay »

Hallo,

Ik ben al een tijdje van plan om de olie van de comfortronic-bak te verversen maar weet niet waar de aftapplug zit.

Kan iemand mij helpen, heb wel al gekeken in werkplaats handboek maar deze is helaas in het italiaans.

Alvast bedankt.
dickh

Re: Comfortronic versnellingsbak olie verversen

Unread post by dickh »

Mijn werkplaatshandboek is in alle talen (:P) en laat de volgende tekening zien:

Image

1= de aftapplug, 2= oliekoeler leidingen.

Good luck!

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
cathay

Unread post by cathay »

Thanx,

Als ik in het goed heb begrepen met mijn spagettie italiaans moet er 3,8 liter transmissie olie van het type Dextron II of III in. Klop dat ?

Weet je ook of er een filter zit en of die ook vervangen moet worden ?

Helaas heb ik ook vernomen, het slechte nieuws over het voortbestaan van Lancia.
Daarom als een kleine tribuut als nog een plaatje.

Ciao
Attachments
img_3331.jpg
img_3331.jpg (216.16 KiB) Viewed 495 times
dickh

Unread post by dickh »

Ja hallo, hoeveelheid en type olie: RTFM! Oftwel, zie boek.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Stupendo

Unread post by Stupendo »

Toen ik in juli met een vaartje van 200 (ghe,ghe) van een heuveltje op de E411 in de "schone" Belgische Ardennen kwam afrazen werd dat een kwartiertje later afgestraft met een waarschuwingslampje dat de versnellingsbakolie te heet was geworden. Bij de eerste parkeerplaats een half uurtje gestopt en de waarschuwing werd vervolgens niet meer getoond. Het was die dag zowel in Frankrijk (waar ik vandaan kwam) als in België en Nederland zeer warm tot wel 37 graden. In de Ardennen had ik ook nog op de manuele stand gereden. De versnellingsbakolie is denk ik lange tijd niet ververst geweest.

Op de terugreis van Torino begin deze oktober ervoer ik weer dat de automaat bergop niet voldoende toeren geeft en daarmee futloos is. De automaat zorgt er eigenlijk voor dat het toerental nooit boven de 3500 komt en vanaf dan heeft de 2.0 juist pas zijn hoogste koppel. Ik was het even zat en heb hem even op de Sport-stand gezet waarbij de motor tot de toerenbegrenzer optrekt en dan pas doorschakelt. Een paar kilometer op de Sport-stand gereden en vervolgens weer op de normale City-stand. Ook dit werd een kwartier later afgestraft met een te ruiken schroeilucht. Op dat moment reden we in een lange tunnel dus ik hoopte nog dat het niet van de Lybra was. Na de tunnel was de lucht ook verdwenen maar even later, na een stop voor een laatste Italiaanse caffè (waar we verslaafd aan zijn en in Frankrijk is het meuk) rook ik de schroeilucht weer. Dit is een lucht waarbij ik visioenen krijg van uitgebrande Lybra's. Motor weer afgezet en onder de kap gecontroleerd maar de lucht zat alleen in het interieur. Ik vermoed toch de versnellingsbak, later op de rit nog wel een keer geroken maar we hebben ons huis weer zonder strubbelingen bereikt. Natuurlijk wel weer met ongemakkelijke samengeknepen billetjes (plus russische roulette-ruitenwissers in de regen, lachen man zo'n stokoude Turkenbak, euhhh, dame van stand).

Mijn vragen: weet iemand of de schroeilucht van de versnellingsbak komt en zo ja is het kwalijk, én, ligt het aan de oude bakolie? Het staat me bij dat de versnellingsbak (handbak) van mijn Delta 1996 nooit ververst hoefde te worden en in het boekje van de Lybra staat alleen maar iets over bijvullen van de automaatolie. Wat staat er dan in het werkplaatshanddoek (Dick?).

Mijn vader zei dat ie de schroeilucht ook wel eens geroken had in zijn 166 met automaat (2005). De Alfa heeft een Aisin automaat en ik dacht dat de Lybra toch echt een ZF-automaat had maar nu zag ik in het Lybra-boekje een oliespecificatie staan voor Aisin-automaatbakken. Asjemenou, zou het dan toch een Japannertje zijn?

Vragen, vragen, vragen...
DanteVortex

Unread post by DanteVortex »

De Lybra is een soort monster van Frankenstijn. De auto bevat onderdelen van zo'n beetje elke fabrikant ter wereld lijkt wel. Erg verwarrend ja.
Hoe dan ook zijn Japanse automaat bakken vrijwel onverwoestbaar. Dus daar zal het niet aan komen te liggen.
koen_

Unread post by koen_ »

de Comfortronic heeft idd een Aisin bak, niks mis mee ...

Je probleem klinkt als een koelingsprobleem, al eens naar de oliekoeler van je bak gekeken, mogelijk ernstig vervuild ?
"officieel" zou je de olie alleen hoeven peilen, maar wrs is het zeker verstandig om je bak een keer te laten spoelen, en dus nieuwe olie erin te doen ..

kijk eens op het Thesis-forum voor tips en adressen ....
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
koen_

Unread post by koen_ »

dit zegt het werkplaatshandboek (satiz-CD) er over :

Image

Image

check in elk geval de situatie rond je oliekoeler en of de bijbehorende ventilator naar behoren werkt !
de procedures rond demontage van die oliekoeler staan ook netjes beschreven op de Satiz-CD

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Stupendo

Unread post by Stupendo »

Wederom bedankt Koen.

Ik heb het olie-peil na de waarschuwing gemeten en die was goed. Maar ondanks dat het officieel niet noodzakelijk is om het te verversen lijkt mij verversen na 15 jaar toch wel eens handig.

Ik heb ook wel het idee dat de fabrikanten er van uit gaan dat hun auto's na 10 á 12 jaar toch wel - op wat voor manier dan ook - zijn afgeschreven en het dus voor hen niet meer interessant is om onderhoudsspecificaties te vermelden voor brikkies die na deze periode nog blijven doorrijden. Dat blijven doorrijden is natuurlijk ook niet in hun belang want ze willen graag nieuwe auto's verkopen. Op het reclame-aspect na dan.

Dat de oliekoelerventilator niet naar behoren werkt zou ook wel eens één en ander kunnen verklaren.
lucb

Unread post by lucb »

spoelen is echt een aanrader samen met het vernieuwen van je filter zijn verschillende adressen maar rond de 300 euro is haalbaar.

Mijn zwager heeft een dodge met elke keer problemen overhitting na het spoelen en vernieuwen filter rijdt hij weer als nieuw
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”