Bladveerbuffers

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bert Ewalds

Re: Bladveerbuffers

Unread post by Bert Ewalds »

Het gereedschap Hein,
En ja ik hoop dat dat over een jaar of 10 is, ben wel effe klaar met die bladveer.

Bert
Attachments
image.jpg
image.jpg (159.13 KiB) Viewed 489 times
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Hoi Bert,

Ik denk ook wel dat je precies goed uitkomt met die buffer. Jij beschikt over ruim technisch inzicht en ervaring. Ik ging er wat uitgebreider op in omdat het forum ook door mensen met minder ervaring wordt gelezen.

Ik heb het een aantal jaren geleden gehad dat bij een van m'n auto's voor een blad brak. Ik had toen zowel een ingezakte buffer als een ingezakte veer en dat gecompenseerd met een schijf van 1 cm aan iedere kant van de buffer. Je kon zien dat het gebroken blad meerdere malen tegen hetzij de bout hetzij de rand van de balk had getikt.

Voorveren zakken best wel snel. Eerst eens rijden (en een paar keer flink remmen) is een goed plan.

Ik heb de DT van 'de Flavia niet op m'n PC staan. Wel die van de Fulvia.
Op pag 07/0020 staat dat de afstand tussen de bumpstop en de draagarm 30 - 35 mm moet zijn bij onbelaste auto. Dat is als de bump stop op de helft van de onderste draagarm werkt. De draagarm staat dan toch wel een beetje schuin.
Bert Ewalds

Bedankt Huib,

Ik ga het opzoeken voor de Flavia, in de tech datasheets, zal wel ongeveer hetzelfde zijn.
Als je een PDF van de Flavia Technical Datasheets wil, laat maar even weten via een prive bericht

Bert
Bert Ewalds

Huib,

Flavia datasheet 07/0020 geeft 35-40 voor onbelaste auto

Bert
Bert Ewalds

Je had weer eens gelijk Huib!

100 Km gereden. Voor het eerst en voorzichtig met mijn gereviseerde torretje, en de afstand is nu 35 mm, dus aan de onderkant van de Flavia spec.
Klopt wel, want mijn buffers waren nieuw 85 mm terwijl de oorspronkelijke 90 zijn (onbelast)
Onderste daagarmen staan nog maar onder een hele kleine hoek.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Dat is mooi, Bert. Precies 35mm. Ben ik jaloers op.
Voor zakken die dingen best wel snel. Aan de rubbers van Florian ligt het niet. De veer zelf zakt best wel snel. Onderste en een na onderste blad gaan dan open staan. Ik vraag me af hoe dat komt. Het enige wat ik kan bedenken is toch weer die S vervorming van het onderste blad omdat het rubber niet oneindig soepel is.

Hoeveel veerbladen zitten er op die voorveer bij je Flavia coupe?
Bij een Fulvia coupe zitten er 6. Bij een Fulvia berlina 7.
Als de alu torens dezelfde hoogte hebben en de veerbalken identiek zijn, zitten daar al millimeters verschil. De bumpstop zit halverwege de onderste draagarm. De helft van het verschil in dikte van het veerpakket vind je daar weer terug.
Bert Ewalds

Huib,

Moet nog 350 Kilometertjes draaien over provinciale wegen, voordat ik de eerste olie wissel, de kop weer natrek (3e keer) en klepspeling ga afstellen.
Zoals je weet gaan dan de wielen en een deel van de wielkasten er af bij de Flavia.
Dan ga ik blaadjes tellen, maar het zijn er minsten 9 zo niet meer.

Bert
lucasgeheniau

Unread post by lucasgeheniau »

In het partsboek tel ik er 11
Attachments
knipsel.jpg
knipsel.jpg (201.62 KiB) Viewed 489 times
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Zoiets stond me ook bij. Is al weer even geleden dat ik een voorveer van een Flavia coupé verving.
Dat is al vijf bladen meer dan bij een Fulvia coupé. Eén blad is dacht ik 4 mm dik. Scheelt dus 20mm plus nog wat van het plastic.
De veer zit bijna aan het einde van de bovenste draagarm. De bumpstop zit op de helft van de onderste draagarm. Dus hier verdien je al ruim 10mm aan vrij inveerslag.

Of zou er ergens in de maatvoering worden gecompenseerd? Iemand een idee?
Bert Ewalds

Ja, dat had ik ook al gedaan, die bladen in het parts handbook tellen, maar in mijn Flavia uit 1966 zit al een andere veer.
En volgens mij heeft hij geen 11 bladen, en zeker ook niet de klemmen die de veerbladen op zijn plek houden.
Maar met de auto op de wielen kun je het niet zien.
De 2e serie (819) had volgens het 819 partsboek maar 7 bladen
De "torens" waar de dwarsbalk tussen zit waar de veer dan weer inhangt, waren voor 1ste serie Flavia Identiek met de Fulvia, ze hebben hetzelfde partsnr in de boeken.
Wel zijn er kennelijk apparte versies voor de berlina's en Coupe's.
Maar die torens waren dus oorspronkelijk even hoog in zowel de Flavia als de Fulvia terwijl de ene bladveer 11 en de andere maar 7 bladen had.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”