Bladveerbuffers
-
Bladveerbuffers
Mijn flavia begon een beetje met zijn neus naar beneden te hangen (last van de verkeersdrempels.) Ik heb de bladveerbuffers nu vervangen door moderne, die door Florian Krenn in Oostenrijk worden gemaakt. Ik heb gekozen voor de buffers met een hoogte van 65mm. Hij heeft ze ook van 85mm, maar dat leek mij teveel. Ik heb nog een enkele carosseriering onder de buffers gemonteerd, om ze iets meer hoogte te geven. De neus van de flavia steekt nu 2cm verder omhoog. Ik ben tevreden. Donderdag op weg naar de Pyreneeën!
- Attachments
-
- nieuwe buffer op zijn plaats.jpg (84.08 KiB) Viewed 644 times
-
- buffer los.jpg (99.9 KiB) Viewed 644 times
-
- flavia bladveer tool.jpg (105.37 KiB) Viewed 644 times
Re: Bladveerbuffers
Bon voyage.
Ik heb ook de rubbers van Florian. Zitten er al 300.000 km op.
Ik heb ook de rubbers van Florian. Zitten er al 300.000 km op.
Die twee cm hoger maakt een heel verschil,zeker als je van die steile drempels hebt.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
-
Ik heb net de 85 mm exemplaren ingebouwd bij een motorrevisie.
4 jaar geleden had ik de standaard buffers nieuw gemonteerd en die waren nu al helemaal vervormd en ingezakt.
Ik ben nog niet helemaal klaar met samenbouwen, maar de auto lijkt met de neus inderdaad iets omhoog te staan, met de 85 mm exemplaren.
Kan ook aan de bladveer liggen, die heb ik in Duitsland laten opwerken en is wellicht nog iets te stijf.
De tijd zal het leren.
Mooie tool trouwens Hein, om die bladveer op te drukken!
Bert
4 jaar geleden had ik de standaard buffers nieuw gemonteerd en die waren nu al helemaal vervormd en ingezakt.
Ik ben nog niet helemaal klaar met samenbouwen, maar de auto lijkt met de neus inderdaad iets omhoog te staan, met de 85 mm exemplaren.
Kan ook aan de bladveer liggen, die heb ik in Duitsland laten opwerken en is wellicht nog iets te stijf.
De tijd zal het leren.
Mooie tool trouwens Hein, om die bladveer op te drukken!
Bert
Bert,
Als je ze te hoog neemt kan het zijn dat de veer de bout raakt waarmee de balk aan de toren zit. De veer zal dan na verloop van tijd breken.
Als je ze te hoog neemt kan het zijn dat de veer de bout raakt waarmee de balk aan de toren zit. De veer zal dan na verloop van tijd breken.
-
Dag Bert, de zwaartekracht laat ik eerst zijn werk doen: met een garagekrik en een blok hout onder de onderste triangel krik ik de auto zo ver op, tot zelfs het achterwiel bijna van de grond komt. De bladveer staat dan min of meer horizontaal. Dan plaats ik de 'tool' onder de bladveer. Hij rust aan de onderkant op het subframe en wordt met twee stevige harpsluitingen op zijn plek gehouden, gezekerd aan de as van de bovenste triangel. Met de onderste moer zet ik hem strak. Dan de krik laten zakken. (Eerst -voordat de triangel wordt opgekrikt- schokbreker en stabilisatorstang los schroeven.) Groet, Hein.
Re: Bladveerbuffers, ter aanvulling
Ik heb een jaar of tien geleden wat metingen gedaan aan die rubbers. Ik kan de gegevens helaas niet terug vinden.
Zo uit m'n hoofd.
De hoogte van nieuwe originele buffers is 95mm
Bij belasting is de hoogte (werkhoogte) 65mm voor nieuwe originele buffers.
Voor rubber geldt een zogenaamde elasticiteit grens. Als je die bij belasting niet overschrijdt komt het rubber weer terug in zijn originele staat als je de belasting wegneemt. Het rubber wordt elastisch gebruikt. Als je wel over de grens gaat wordt het rubber blijvend vervormd. Het rubber wordt dan plastisch gebruikt.
Ik ben geen expert op gebied van rubber maar als ik de diameter van de originele buffer bekijk, denk ik dat er geen rubber te vinden is waarbij je bij die diameter de elasticiteitsgrens niet overschrijdt. Lancia moet geweten hebben dat het rubber plastisch werd gebruikt. Niettemin is het toegepast van de eerste Flavia tot de laatste Fulvia dus van 1960 tot 1976.
De alternatieven zijn:
1. grotere diameter. Dat is door Lancia niet toegepast. Waarom niet? De boog waarover de draagarm beweegt is niet dezelfde als de boog waarover de veer beweegt. De buffer moet dus ook soepel genoeg kunnen kantelen anders krijg je een S vervorming op de bladveer. Zakt de veer daardoor sneller? Breekt hij daardoor sneller?
2. bladveerroller. Die werd toegepast op de Superjolly. Als je op de betreffende pagina van het onderdelenboek kijkt, zie je dat er nergens in welk Lancia boek dan ook zoveel modificaties zijn geweest op een onderdeel. Kennelijk kwetsbaar.
De roller is ook niet simpel als je het helemaal goed wil doen. Om te voorkomen dat het onderste veerblad slijt moet de roller zonder weerstand draaien en toch flink gewicht kunnen dragen. Dat betekent naaldlagers en best wel grote denk ik. Verder waaieren de veren waardoor ze ook niet meer precies haaks op de roller staan. Dus ook aan de zijkanten moet je geleiding zonder weerstand maken. Dan zit de roller nog op een plek waar veel modder en water naar toe gaat.
Het Squadra Corse schijnt wel met rollers gereden te hebben. In de sport gelden andere regels. Daar is het voldoende als het een rally / race heel blijft.
Zo uit m'n hoofd.
De hoogte van nieuwe originele buffers is 95mm
Bij belasting is de hoogte (werkhoogte) 65mm voor nieuwe originele buffers.
Voor rubber geldt een zogenaamde elasticiteit grens. Als je die bij belasting niet overschrijdt komt het rubber weer terug in zijn originele staat als je de belasting wegneemt. Het rubber wordt elastisch gebruikt. Als je wel over de grens gaat wordt het rubber blijvend vervormd. Het rubber wordt dan plastisch gebruikt.
Ik ben geen expert op gebied van rubber maar als ik de diameter van de originele buffer bekijk, denk ik dat er geen rubber te vinden is waarbij je bij die diameter de elasticiteitsgrens niet overschrijdt. Lancia moet geweten hebben dat het rubber plastisch werd gebruikt. Niettemin is het toegepast van de eerste Flavia tot de laatste Fulvia dus van 1960 tot 1976.
De alternatieven zijn:
1. grotere diameter. Dat is door Lancia niet toegepast. Waarom niet? De boog waarover de draagarm beweegt is niet dezelfde als de boog waarover de veer beweegt. De buffer moet dus ook soepel genoeg kunnen kantelen anders krijg je een S vervorming op de bladveer. Zakt de veer daardoor sneller? Breekt hij daardoor sneller?
2. bladveerroller. Die werd toegepast op de Superjolly. Als je op de betreffende pagina van het onderdelenboek kijkt, zie je dat er nergens in welk Lancia boek dan ook zoveel modificaties zijn geweest op een onderdeel. Kennelijk kwetsbaar.
De roller is ook niet simpel als je het helemaal goed wil doen. Om te voorkomen dat het onderste veerblad slijt moet de roller zonder weerstand draaien en toch flink gewicht kunnen dragen. Dat betekent naaldlagers en best wel grote denk ik. Verder waaieren de veren waardoor ze ook niet meer precies haaks op de roller staan. Dus ook aan de zijkanten moet je geleiding zonder weerstand maken. Dan zit de roller nog op een plek waar veel modder en water naar toe gaat.
Het Squadra Corse schijnt wel met rollers gereden te hebben. In de sport gelden andere regels. Daar is het voldoende als het een rally / race heel blijft.
-
Hein,
Als ik ooit nog eens dat handeltje uit elkaar moet trekken, dit was de tweede keer in vier jaar tijd, mag ik dan langskomen om dat ding op te meten?
En goede reis naar de pyrineen
Bert
Als ik ooit nog eens dat handeltje uit elkaar moet trekken, dit was de tweede keer in vier jaar tijd, mag ik dan langskomen om dat ding op te meten?
En goede reis naar de pyrineen
Bert
-
Huib,
Zo erg is het gelukkig niet
Maar de buffers zijn nieuw op 85 mm gekocht, 10 mm minder dan origineel
De rubber is echter van een steviger soort, dus ik gokte dat ik dan inderdaad tussen de 65 en 70 mm zou uitkomen.
Probleem zit hem denk ik voorlopig in de veer, die zou bijna vlak moeten staan als de auto leeg op een vlakke ondergrond staat
De onderste triangels staan dan ook bijna horizontaal
De bladveer staat voorlopig echter naar beneden gebogen en de triangels sstaan duidelijk schuin naar beneden.
Wat betrefthet raken van de bouten, denk ik dat dat geen probleem wordt
Als je ze met de kop aan de binnenzijde van de traverse monteert vallen ze helemaal in de uitsparing, ze steken dan niet uit
De veer loopt er ruim langs aan beide kanten
Ik denk dat ik eerst maar eens moet rijden, maar ik heb de hele motor gereviseerd en ben nog bezig met de laatste inbouw karweitjes.
Bert
Zo erg is het gelukkig niet
Maar de buffers zijn nieuw op 85 mm gekocht, 10 mm minder dan origineel
De rubber is echter van een steviger soort, dus ik gokte dat ik dan inderdaad tussen de 65 en 70 mm zou uitkomen.
Probleem zit hem denk ik voorlopig in de veer, die zou bijna vlak moeten staan als de auto leeg op een vlakke ondergrond staat
De onderste triangels staan dan ook bijna horizontaal
De bladveer staat voorlopig echter naar beneden gebogen en de triangels sstaan duidelijk schuin naar beneden.
Wat betrefthet raken van de bouten, denk ik dat dat geen probleem wordt
Als je ze met de kop aan de binnenzijde van de traverse monteert vallen ze helemaal in de uitsparing, ze steken dan niet uit
De veer loopt er ruim langs aan beide kanten
Ik denk dat ik eerst maar eens moet rijden, maar ik heb de hele motor gereviseerd en ben nog bezig met de laatste inbouw karweitjes.
Bert
-
Maar natuurlijk! Je mag hem ook lenen, ik ben voorlopig klaar (hoop ik, je weet het nooit?)
Je hebt het toch over het gereedschap? Of bedoel je de buffer onder last?
Je hebt het toch over het gereedschap? Of bedoel je de buffer onder last?