ruitenwissers revisited

Discussie en vraagbaak over Lybra
rovako

Re: ruitenwissers revisited

Unread post by rovako »

ik heb in mijn lybra een nieuwe ruitenwisser motor zitten.die mag je voor weinig overnemen.

groet ronald
kijk eens wat vaker naar je interieur.
Stupendo

Unread post by Stupendo »

Ik heb zelf een Denso-ruitenwissermotor maar weet niet of die het probleem geeft. Als ik de hele ruitenwisserunit van je kan kopen, dus stangen, motor, poelie inclusief het vet, heb ik er denk ik meer aan. Ik kan ook nog steeds de achterklepschakelaar en een MCD30-wisselaar gebruiken.
rovako

Unread post by rovako »

Bij mij was het probleem de motor,deze heb ik vernieuwd en nooit meer problemen gehad.ik heb ook de oude motor nog liggen.
De cd wisselaar is de Mcd 36.
Stupendo

Wat wil je voor de motor hebben? De hele unit zit overigens maar met 3 bouten vast, dus zit misschien nog wel eerder los.
rovako

Unread post by rovako »

Ik heb twee maanden geleden de nieuwe geplaatst.
gekocht bij tuynder kosten toen € 80,-
voor € 45,- mag je hem hebben.
rovako

Unread post by rovako »

ik ben zojuist bij romeo in nootdorp geweest.
die heeft mijn lybra gekocht.
dus kan ik helaas de ruitenwisser motor niet leveren.
ik heb nog wel een oude voor je liggen.
Stupendo

Nog maar weer eens ruitenwissershit.

De symptomen van de patiënte zijn:

- ruitenwissers doen het soms wel soms niet;
- buitentemperatuur maakt niet uit, laatste keer was het 17 graden;
- ik hoor wel wat klikken tijdens het bedienen van de stuurhendel, ik neem aan dat dat het relais is;
- met name als de auto met de hand gewassen is doen de wissers het niet, ook niet als de auto geparkeerd staat na een rit en het heeft wat geregend willen de wissers niet; hoewel soms doen ze het 1 keer, daarna een tijd niet meer tijdens de rit, maar soms na 10 minuten weer wel tijdens de rit;
- paravan zit niet goed tegen de ruit precies daar waar de wissermotor zit, dus daar loopt water de motorruimte in.

Het lastige is dat ik de oorzaak van het euvel niet weet waardoor ik niet weet wat te repareren. Doordat het euvel bij alle temperaturen optreedt sluit ik nu uit dat het het vet is. Dat vet zag er ook goed uit. Het relais zou ik ook willen uitsluiten want dat hoor je, maar misschien doet ie het soms niet en soms wel; of kan dat niet? Ofwel kapot en doet het niet ofwel niet kapot en doet het altijd (?).

Ik had alle scharnierenpunten al eens schoongemaakt en opnieuw gevet dus dat lijkt me ook niet het geval. Dan de motor, kan het zijn dat die het soms wel doet en soms niet? Is het niet een electrische storing ergens? Wordt er iets nat door het regen/waswater wat eerst weer droog moet worden alvorens het weer werkt, maar zo ja wat dan?

Ik ga dit weekend de paravan er weer af halen om hem er nu met alle klemboutjes weer terug op te zetten om die oorzaak dan ook maar weer uit te sluiten. Bij droog weer doen de ruitenwissers het volgens mij wel dus dat zou een indicatie zijn dat er iets nat wordt wat niet nat hoort te worden.

Iemand nog andere opties? Weet iemand hoe ik de motor met een multimeter kan doormeten?

Ze wilde trouwens haar geboorteplaats eens zien dus heb ik haar naar Torino gebracht kortgeleden (nu ja, eigenlijk had ze naar Rivalta di Torino gemoeten maar we zijn daar vlak langs gereden). Ook maar even Asti en Alba gedaan, alle drie heerlijke steden/stadjes.

Image

We hebben wel zo'n dertig zusjes zien rijden.Maar ja, het is in de buurt van het geboortenest natuurlijk. In Torino rijdt in ieder geval nog zowel een witte Berlina als een witte SW als taxi rond:

Image

Ciao, Stupendo
Stupendo

Ik heb uiteindelijk maar een nieuwe ruitenwissermotor gekocht (circa Eur 80,--) van MMarelli. Na montage zwiepen de wissers een stuk sneller dan ik gewend was. Het euvel zat hem dus duidelijk in een versleten motor, wat Van Neerijnen mij ook direct vertelde nadat ik de symptomen had verteld.

Maarrrr, de wissers eindigen nu bij afzetten en op de intervalstand steeds midden op de ruit. Ik neem aan dat ze denken dat dat de beginstand is. Ik heb bij het demonteren van de oude en monteren van de nieuwe motor het stangenstelsel iets bewogen om bij de centrale bout te komen maar dat zal geresulteerd hebben in het "verschuiven" van de beginstand. De vraag is nu, hoe weet ik in welke stand het stangenstelsel precies moet staan om een goede beginstand te krijgen?

Ergens wel grappig, eerst kon ik niet rijden als het regende, nu kan ik niet rijden als het droog is...

Overigens werd op dit forum vermeld dat een Denso Japans is, maar op mijn Denso is in de onderkant van de poelie duidelijk "MM" meegegoten (dus geen sticker).
Stupendo

Het gemodder met de wissers gaat voort. Ik zag op dit forum dat er een ring aan de as van de ruitenwissermotor zit die er voor zorgt dat de wissers steeds "weten" wat de zogenaamde nulstand is. Het is geen 360-gradenring (cirkel) maar één met een opening. De ring zit rond de as geklemd en is rond te draaien waarbij de opening van de ring dus zo steeds op een andere plaats komt te zitten. Maar waar moet de opening van de ring nu zitten zodat de wissers in de nulstand terugkomen? Bij montage van de motor heb ik niet aan de ring gezeten en toch blijven de wissers midden op de ruit staan na een wiscyclus. De opening van de ring van mijn oude motor zat bij demontage ook op een andere plek dan die van mijn nieuwe motor. Is de positie van de opening van de ring nu gelieerd aan de stand van de wisserassen? Ik zie eigenlijk niet hoe het (mechanisch) werkt.

Ligt het niet aan de regelunit van de wissers? Heeft die geen reset nodig? Telkens als ik de motor monteer - maakt niet uit waar de opening van de ring zit - gaat ie bij contact aan direct naar de middenpositie op de ruit zonder dat ik de wisserhendel heb bewogen.

Niemand die dit weet?
rvj

Unread post by rvj »

Het is al lang geleden dat ik het mechaniek een keer vervangen heb, dus hoop dat het klopt.
Volgens mij zit het zo:

Aan de motor moet je niets doen. Je kunt de ring "verdraaien" maar de motor stopt wanneer het volgens de ring tijd is.
Begin met het loshalen van de motor van het mechaniek. Volgens mij is de truuk in welke stand je het mechaniek op de motor zet.
Met losse maar aangesloten motor, laat je de motor een wisser slag maken tot deze stopt in de ruststand. Dan doe je het contact uit.
Daarna moet je gaan uitvogelen wat de nulstand van het mechaniek is, en het mechaniek in die stand op de motor monteren.
De motor heeft vele spiebanen, dus je kan het mechaniek altijd een paar graden verdraaien naar de volgende spiebaan.

Zorg ervoor dat je de ruitenwisser armen niet op het mechaniek heb zitten. Als je het verkeerd doet kunnen de wisserarmen naar beneden richting je motorkap gaan.

Hoop dat het hiermee lukt.
gr rvj
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”