ruitenwissers revisited
ruitenwissers revisited
Jaja, ik ook ben aan de beurt met weigerachtige ruitenwissers. Wilde mijn Spider naar de garage brengen voor onderhoud en met de Lybra terug maar dat laatste ging dus niet in de regen. Had er al eerder kuren mee dus ik verwachtte het al dat het ging gebeuren.
Ik heb de onderwerpen op deze site uitvoerig bekeken en ga morgenochtend aan de slag. Toch nog een vraag. WD40 heb ik wel. Maar over wat voor vet hebben we het eigenlijk? Kopervet of zo? En waar koop je dat? Of is vaseline ook goed?
Ben weer benieuwd?
Ik heb de onderwerpen op deze site uitvoerig bekeken en ga morgenochtend aan de slag. Toch nog een vraag. WD40 heb ik wel. Maar over wat voor vet hebben we het eigenlijk? Kopervet of zo? En waar koop je dat? Of is vaseline ook goed?
Ben weer benieuwd?
-
Re: ruitenwissers revisited
Wij gebruiken altijd lagervet. Ik neem aan dat je het vet in de motor bedoelt?
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter
Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Ik bedoel vet om alle scharnieren en bouten mee in te smeren maar dus ook voor het motortje. Kopervet is bedoeld voor hoge temperaturen, dat lijkt mij hier niet het geval maar vaseline smelt bij 40 graden. Blijft dus inderdaad (kogel)lagervet over. Bedankt Jan.
Demontage:
Om ook maar iets in te kunnen smeren moet toch echt de paravan gedemonteerd worden (7 schroeven aan de motorkant en 2 aan de ruitkant). Maar om de paravan te demonteren moeten de ruitenwisserarmen eraf. De ruitenwisserarmen zitten met een moer vast. Moeren gedemonteerd maar daarna zouden de armen er toch af moeten schuiven? De mijne zitten nog steeds muurvast. WD40 en klap met hamer werken (nog) niet. Of mis ik iets? Alles is natuurlijk zeiknat, dus die WD40 werkt ook maar ten dele lijkt mij.
Demontage:
Om ook maar iets in te kunnen smeren moet toch echt de paravan gedemonteerd worden (7 schroeven aan de motorkant en 2 aan de ruitkant). Maar om de paravan te demonteren moeten de ruitenwisserarmen eraf. De ruitenwisserarmen zitten met een moer vast. Moeren gedemonteerd maar daarna zouden de armen er toch af moeten schuiven? De mijne zitten nog steeds muurvast. WD40 en klap met hamer werken (nog) niet. Of mis ik iets? Alles is natuurlijk zeiknat, dus die WD40 werkt ook maar ten dele lijkt mij.
-
Beetje wrikken met de wisserarm rechtop, kunnen soms erg vast zitten!
Gr, Jan
Gr, Jan
Jouw advies "did the tric" precies. Wel uitkijken dat bij het losschieten van de arm de lak van de motorkap niet beschadigd. De paravan zat in de linkerhoek ook nog goed klem maar hij is los. De paravan sluit bij mij overigens zo'n 10 centimeter niet goed aan tegen de voorruit. Loopt dus regenwater onder door. Ook een recept voor problemen. Misschien die hele paravan ook maar vervangen.
Ik blijk een Denso "made in Italy" te hebben. Zit netjes een rubberen kap over.
Ik blijk een Denso "made in Italy" te hebben. Zit netjes een rubberen kap over.

Zie de foto's.
Wat kan ik hier nog aan demonteren? Dat witte ding is neem ik aan de poelie met het sleepcontact. Maar kan dat nog open? Het enige wat nog los kan zijn de drie bouten aan de onderkant van de hele unit waar de electromotor op de stang is gemonteerd.
De hele Densounit ziet er trouwens nog goed uit en is droog en schoon.
Groet,
Stupendo
-
Dekseltje eraf, oude vet eruit en nieuw vet erin. contacten een beetje bijbuigen zodat ze nog wat beter aanliggen.
Bij mij sluit de paravan ook niet meer aan tegen de voorruit nadat ze de voorruit vervangen hebben, eens je de plaat hebt losgemaakt komt het niet meer goed. Maar ik vraag me af of het wel kwaad kan want het regenwater loopt anders ook via de gaten rond de wisserarmen in de paravanbak en links is ook nog een roostertje boven de relais waar het water normaal in kan. Is zo'n plaat nog wel te krijgen en tegen welke prijs?
Scharnieren op mechaniek ook insprayen met wd40 . In Zuidbroek (groningen) staat onze Lybra Sw bij autodemontagebedrijf, is vorig jaar nieuw mechanisme ingebouwd omdat het oude gebroken was aan passagierskant..
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
ik zou gewoon bij tuijnder een nieuwe motor bestellen.
had de mijn ook div keren nieuw vet ingedaan en bijgebogen,maar bleef problemen hebben.
nieuwe motor erin geen probleem meer gehad.
had de mijn ook div keren nieuw vet ingedaan en bijgebogen,maar bleef problemen hebben.
nieuwe motor erin geen probleem meer gehad.
kijk eens wat vaker naar je interieur.