de waterpomp keering is binnen
-
fulviabert
de waterpomp keering is binnen
Vandaag de diverse mechanische seals binnengekregen om eens te kijken naar de mogelijkheden voor een revisie set voor de oude pompen.
Ik heb vanmiddag de impeller op de draaibank aangepast en er een keramische ring op gemaakt.
De seal is mooi aan de maat en past zonder al te veel problemen in een behuizing waar een 25mm seal in zit.
Dit type pomp met het asje waarop schroefdraad zit,behoeft alleen enige aanpassing aan de bestaande impeller.
Verder moet het vulbusje om de as,vervangen worden door een nieuw exemplaar van bijv. RVS.
Deze seal dicht af om het busje en dicht af tussen zitting van het huis en de impeller.
Ik vind het op zich nog geen vreemde oplossing voor dit type pomp.
Ik heb meerdere seals gekregen met verschillende maten(te groot),maar hier is dan de constructie goed te zien en deze zijn dan eventueel bij gebleken geschiktheid in andere kleinere maten leverbaar.
Heb er ook 2 verschillende ringen bij gekregen voor op de impeller.
1 x keramisch en 1x soort hard kunststof.
Beide ringen spiegelglad gepolijst.
Ik heb nog ergens een pomp liggen met een geperste impeller,die zal ik ook eens proberen aan te pakken voor revisie.
bert
Ik heb vanmiddag de impeller op de draaibank aangepast en er een keramische ring op gemaakt.
De seal is mooi aan de maat en past zonder al te veel problemen in een behuizing waar een 25mm seal in zit.
Dit type pomp met het asje waarop schroefdraad zit,behoeft alleen enige aanpassing aan de bestaande impeller.
Verder moet het vulbusje om de as,vervangen worden door een nieuw exemplaar van bijv. RVS.
Deze seal dicht af om het busje en dicht af tussen zitting van het huis en de impeller.
Ik vind het op zich nog geen vreemde oplossing voor dit type pomp.
Ik heb meerdere seals gekregen met verschillende maten(te groot),maar hier is dan de constructie goed te zien en deze zijn dan eventueel bij gebleken geschiktheid in andere kleinere maten leverbaar.
Heb er ook 2 verschillende ringen bij gekregen voor op de impeller.
1 x keramisch en 1x soort hard kunststof.
Beide ringen spiegelglad gepolijst.
Ik heb nog ergens een pomp liggen met een geperste impeller,die zal ik ook eens proberen aan te pakken voor revisie.
bert
- Attachments
-
- foto0164.jpg (80.55 KiB) Viewed 642 times
-
- foto0165.jpg (65.9 KiB) Viewed 642 times
-
- foto0167.jpg (66.07 KiB) Viewed 642 times
-
- foto0168.jpg (44.46 KiB) Viewed 642 times
-
fulviabert
Re: de waterpomp keering is binnen
nog een paar foto's
- Attachments
-
- foto0173.jpg (64.35 KiB) Viewed 642 times
-
- foto0170.jpg (45.58 KiB) Viewed 642 times
-
- foto0164.jpg (80.55 KiB) Viewed 642 times
-
- foto0163.jpg (66 KiB) Viewed 642 times
Ziet er goed uit Bert.
Denk je dat het verstandig is om een testopstelling te maken?
Dwz waterslangen er op aan sluiten en 1 of 2 bar er op zetten met de radiateur pomp.
De originele radiateur dop is volgens het boek een 0,35 bar ding. De meeste rijden echter met een 0,5 bar dop en een enkeling zelfs met een 1 bar dop. Testen op 2x die druk lijkt me dan een goed plan.
Denk je dat het verstandig is om een testopstelling te maken?
Dwz waterslangen er op aan sluiten en 1 of 2 bar er op zetten met de radiateur pomp.
De originele radiateur dop is volgens het boek een 0,35 bar ding. De meeste rijden echter met een 0,5 bar dop en een enkeling zelfs met een 1 bar dop. Testen op 2x die druk lijkt me dan een goed plan.
-
fulviabert
test opstelling is inderdaad niet verkeerd, moet echter ook draaien,en dat betekent dat het asje ondersteunt moet worden ivm zwabberen van de impeller en daar mee ook de keramische ring met lekkage tot gevolg.
ik werk dit nog even iets verder uit,zodat het goed werkt,en dan eens kijken of er een (ombouw) set te maken is voor meerdere pomphuizen.
Als het naar mijn mening werkt,hebben we het er een keer over en zal ik het laten zien.
bert
ik werk dit nog even iets verder uit,zodat het goed werkt,en dan eens kijken of er een (ombouw) set te maken is voor meerdere pomphuizen.
Als het naar mijn mening werkt,hebben we het er een keer over en zal ik het laten zien.
bert
-
fulviabert
Re: de waterpomp keering is binnen Update
Ik ben in dit weekend verder gekomen met de seals in de pomp
ik ben nog op zoek naar een pomp met een seal diameter van 30mm.
Stefan,heb jij nog zo'n pomp voor dit doel over of Huib misschien?
de keerring die jij hebt in jouw pomp,is die zoals op de foto?
Die kan ik alleen niet in 30mm krijgen maar wel in 28mm of 32mm
Ik zou graag een pomp willen lenen zoals die van Stefan.
Ik denk dat er dan 3 soorten pompen zijn,zodat ik gericht een aantal keerring setjes kan bestellen en de desbetreffende pompen kan gaan wijzigen
( indien noodzakelijk).
Zodra ik dan 3 verschillende pompen van keerringen kan voorzien die het ook nog eens een lange tijd kunnen dienst doen,leg ik ze ter inzage neer,om te kijken wie en hoe we iets hiermee kunnen of moeten doen.
Ik hoop om een aantal verschillende pompen te hebben die in omloop zijn,omdat ik er nu al zoveel uren uitzoekwerk en bel en mail verkeer in heb zitten,dat ik nu ook met een oplossing hoop te komen.
wordt vervolgt.
bert
ik ben nog op zoek naar een pomp met een seal diameter van 30mm.
Stefan,heb jij nog zo'n pomp voor dit doel over of Huib misschien?
de keerring die jij hebt in jouw pomp,is die zoals op de foto?
Die kan ik alleen niet in 30mm krijgen maar wel in 28mm of 32mm
Ik zou graag een pomp willen lenen zoals die van Stefan.
Ik denk dat er dan 3 soorten pompen zijn,zodat ik gericht een aantal keerring setjes kan bestellen en de desbetreffende pompen kan gaan wijzigen
( indien noodzakelijk).
Zodra ik dan 3 verschillende pompen van keerringen kan voorzien die het ook nog eens een lange tijd kunnen dienst doen,leg ik ze ter inzage neer,om te kijken wie en hoe we iets hiermee kunnen of moeten doen.
Ik hoop om een aantal verschillende pompen te hebben die in omloop zijn,omdat ik er nu al zoveel uren uitzoekwerk en bel en mail verkeer in heb zitten,dat ik nu ook met een oplossing hoop te komen.
wordt vervolgt.
bert
- Attachments
-
- imag1316.jpg (192.38 KiB) Viewed 642 times
-
- imag1313.jpg (166.78 KiB) Viewed 642 times
Bert als je mijn pomp nodig hebt stuur ik je hem op, hoor het wel van je, dit is namelijk wel een item wat voor iedereen voordeel op kan leveren, als we ze kunnen reviseren met wat kleine aanpassingen..
gr.Peter
gr.Peter
-
fulviabert
bedankt Peter,is die van jou met een keerring diameter van 30mm?
zou denken dat deze een 25 mm uitvoerig is zoals ik die ook heb.
Als 30 mm uitvoering is die zeker gewenst.
bert
zou denken dat deze een 25 mm uitvoerig is zoals ik die ook heb.
Als 30 mm uitvoering is die zeker gewenst.
bert
-
fulviabert
Stefan,hoe staat het bij jou met de keerring voor de waterpomp?
Kun jij nu de 30 mm seal pomphuizen van een keering voorzien?
ik zou mogelijkheden kunnen hebben,maar laten we de kennis even delen.
gr.
bert
Kun jij nu de 30 mm seal pomphuizen van een keering voorzien?
ik zou mogelijkheden kunnen hebben,maar laten we de kennis even delen.
gr.
bert
-
fulviabert
eindelijk een werkende versie kunnen bewerkstelligen.
er is voor gekozen om een keramische ring met een rubber zitting in de behuizing te drukken,dit vraagt geen aanpassing.
vervolgens de impeller afgedraaid en de seal er op geperst/stevig aangedrukt.(zit dan goed vast).
Er is een nieuwe afstandsbuis gedraaid,die op 0,2 mm kleiner is afgedraaid als de geleider ring diameter van de seal,zodat deze goed gepositioneerd blijft.
Deze bus wordt met een 0-ring gemonteerd,die voor een extra afdichting zorgt tussen lager en bus.
De bus zorgt er ook voor dat de seal een vaste voorspanning krijgt van ongeveer 1 mm.
Door de moer op de impeller vast te zetten,komt alles vast op elkaar te zitten en kan geen kant op.
De koelvloeistof zal tussen keramische ring en de gepolijste zitting van de seal komen te zitten waardoor deze gaat afdichten.
deze seal constructie kan van -30 tot +150 graden werken.
De voorspanning van de seal vangt de slijtage op.
Volgens de heren,is deze seal van een hoge kwaliteit en kan deze constructie lang mee(uiteraard met schone koelvloeistof)
Lekken doet deze voor als nog niet.
Bert.
Gezien het uitblijven van info over andere pompen,laat ik het hier voorlopig bij.
De andere pomp met de geperste impeller heeft een andere behuizing afmeting,maar wel de zelfde seal diameter.
Hier ga ik ook mee aan de slag,maar zonder info heb ik straks 2 gereviseerde goede pompen,maar niet de wetenschap of je hiermee een groot deel van de pompen kunt bedienen.
Een andere seal aanvraag loopt intussen ook,maar dat zal even op zich laten wachten.
er is voor gekozen om een keramische ring met een rubber zitting in de behuizing te drukken,dit vraagt geen aanpassing.
vervolgens de impeller afgedraaid en de seal er op geperst/stevig aangedrukt.(zit dan goed vast).
Er is een nieuwe afstandsbuis gedraaid,die op 0,2 mm kleiner is afgedraaid als de geleider ring diameter van de seal,zodat deze goed gepositioneerd blijft.
Deze bus wordt met een 0-ring gemonteerd,die voor een extra afdichting zorgt tussen lager en bus.
De bus zorgt er ook voor dat de seal een vaste voorspanning krijgt van ongeveer 1 mm.
Door de moer op de impeller vast te zetten,komt alles vast op elkaar te zitten en kan geen kant op.
De koelvloeistof zal tussen keramische ring en de gepolijste zitting van de seal komen te zitten waardoor deze gaat afdichten.
deze seal constructie kan van -30 tot +150 graden werken.
De voorspanning van de seal vangt de slijtage op.
Volgens de heren,is deze seal van een hoge kwaliteit en kan deze constructie lang mee(uiteraard met schone koelvloeistof)
Lekken doet deze voor als nog niet.
Bert.
Gezien het uitblijven van info over andere pompen,laat ik het hier voorlopig bij.
De andere pomp met de geperste impeller heeft een andere behuizing afmeting,maar wel de zelfde seal diameter.
Hier ga ik ook mee aan de slag,maar zonder info heb ik straks 2 gereviseerde goede pompen,maar niet de wetenschap of je hiermee een groot deel van de pompen kunt bedienen.
Een andere seal aanvraag loopt intussen ook,maar dat zal even op zich laten wachten.
- Attachments
-
- foto0178.jpg (80.28 KiB) Viewed 642 times
-
- foto0177.jpg (84.75 KiB) Viewed 642 times
-
- foto0176.jpg (73.42 KiB) Viewed 642 times
-
- foto0175.jpg (131.11 KiB) Viewed 642 times