Lager waterpomp

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
fulviabert

Re: Lager waterpomp update

Unread post by fulviabert »

Vandaag eindelijk bericht gekregen voor een alternatief voor een keerring.
Uitgaande van het aanpassen van de impeller voor het keerring raakvlak,wat ik had voorgesteld,is er het volgende uitgekomen.
Zie beide foto's.
Ik probeer beide keerringen nu hier te krijgen,om de constructie eens goed te bekijken.
De keerring - ring voor op de impeller is van verschillende materialen gemaakt.
Dat voor later.
Uit eindelijk valt het nog niet mee met een passende maat te komen,maar er blijkt een oplossing.
Huib, in geval van jouw dagelijkse drukte momenteel,zal ik proberen om een pomp samen te stellen,na aanpassing ivm de keerring.
Als dit perspectief geeft,kom ik er bij jouw op terug.
De keerring die uit de pomp is gekomen,is er niet meer en wordt ook niet meer gemaakt ivm de achterhaalde constructie tov van de huidige kennis.

wordt vervolgt,

bert
Attachments
keerring 2.jpg
keerring 2.jpg (21.51 KiB) Viewed 337 times
keerring 1.jpg
keerring 1.jpg (25.38 KiB) Viewed 337 times
lucasgeheniau

Unread post by lucasgeheniau »

Meestal is het geen achterhaalde constructie, technisch gezien, maar een goedkoper te produceren variant.
Met de kwaliteit van de eerste serie pompen was niets mis, de huidig te verkrijgen imitatie pompen zijn, 50 jaar later, slecht vergeleken met het origineel. Zowel wat afdichting betreft en lager.

Bij foto 1 lijkt het dat hij de as niet afdicht?
:P
fulviabert

Ik ben het niet eens met de stelling dat alle afdichtingen tegenwoordig slecht zijn.
tegenwoordig gaan een waterpomp door de regel probleemloos 150.000km mee,om dan preventief vernieuwd te worden met bijv. een distributieriem.
bij de huidige HDI motoren zitten ze er 240.000km of 10 jaar op,en ik heb zelden een vroegtijdige uitval gehad.
2 jaar geleden hadden alle merken waterpompen afdicht problemen en hebben we bij ons diverse pompen soms al wel na 1000km ,moeten vernieuwen.
of het nu een Gates,Meyle of een ander merk was,alle afdichtingen kwamen uit China en waren toen slecht van kwaliteit.

Deze vorm van keerring geeft de mogelijkheid om het raakvlak van de impeller te verbeteren/renoveren.
Enkele types hebben een geslepen zijde,anderen hebben er een koolstof-achtige ring tegen aan zitten.
Deze constructie vraagt o.a een aanpassing van de impeller of een nieuwe impeller,maar dat is voor latere zorg.

De keerringen die nu zijn gevonden zijn van goede kwaliteit ,en gaan ,mits goed gemonteerd,lang mee.
De keerring is ook in verschillende maten te verkrijgen en daardoor makkelijker toepasbaar.

Lagers van SKF of FAG zijn tegenwoordig ook goed,dus ik voorzie voorals nog geen problemen.
Vergeet niet,dat ik probeer een oplossing te vinden voor het keerring probleem,en als het niet lukt,heb ik het in ieder geval geprobeerd.
Een bedrijf wil ook nog meedenken en heeft op de ontwikkelingsafdeling naar aanleiding van toegestuurde onderdelen van 2 verschillende pompen en mijn visie over oplossing,er 2 varianten bij gezocht.

Als het binnen het redelijke mogelijk is om de huidige "slechte"pompen nu eens om te bouwen,is dat in ieder geval winst.

bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Wat vind je van NSK lagers, Bert?
Die zijn te krijgen met een DDU afdichting. Die is zelfs goed waterdicht. De afdichtingen op het kogellager moeten er ook voor zorgen dat er geen motorolie de pomp in lekt.
Stefan Elshout

Unread post by Stefan Elshout »

Toch denk ik dat die mechanical seals die ik in die bijlage had toegevoegd wat meer voordelen hebben.
Bij beide seals die jij daar hebt Bert, moet de impeller de 'loopring' aandrukken. In principe niks mis mee maar er zijn zo veel verschillende impellers met verschillende hoogte, je moet ze dus per impeller afzonderlijk met shims o.i.d. uitvullen.
De seal die ik daar in die bijlage heb toegevoegd sluit af in het huis en op de as, afzonderlijk van welke impeller dan ook en hoe de impeller wordt gemonteerd zit dat dus altijd goed. Dit is ook het type seal wat tegenwoordig eigenlijk altijd in waterpompen te vinden is (voor zover ik ze gezien heb).
Maar in iedergeval super dat je ook aan het zoeken bent naar een goede oplossing, en uiteindelijk zijn er natuurlijk meerdere wegen naar Rome en de ene is waarschijnlijk net zo goed als de andere.
fulviabert

Huib,NSK lagers ken ik enkel als krukaslagers die wij gebruiken bij scootertuning,omdat deze zeer goed de hoge toeren kunnen verwerken en voorzien zijn van een kunststof kooi.
Ik zal eerst eens een pomp in elkaar zien te krijgen,en als dat werkt,zal ik eens de ervaringen van verschillende lagertypes opvragen.

bert
fulviabert

Stefan,de keerring die jij daar hebt,is volgens de heren een "patent"keerring en daarom niet zomaar los verkrijgbaar.
Alleen is het probleem dat deze keerringen niet in een kleinere buiten maat te zijn ( nog niet gevonden),waardoor je de behuizingen moet aanpassen.
Ik heb een pomphuis liggen dat ,als je die op 30mm brengt,er niet veel over blijft.
Vandaar de optie van deze keerring die volgens mij meer mogelijkheden heeft.
Misschien passend in een aantal pomphuizen en met een vulbus in andere behuizingen.
Impeller is in verschillende varianten los leverbaar,waardoor je misschien wel naar iets moet met een andere impeller ipv afdraaien.
Met Huib ook al gesproken over nieuwe asjes volgens een bepaalde maatvoering.
Moet al met al wel financieel enigzins rendabel zijn om te reviseren/modificeren tov een nieuwe pomp,die op voorhand niet slecht hoeven te zijn,afhankelijk van de leverancier ( als ik het goed begrepen heb)
We wachten af,wat ik kan en ga krijgen en dan kijk ik eens naar de mogelijkheden.
Door een" afdichting "te maken tussen impeller en behuizing,zou je ook nog eens een betere bescherming kunnen krijgen tegen verontreiniging in het rondpompende koelwater tov de afdichting zelf.

bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”