Lager waterpomp

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Stefan Elshout

Lager waterpomp

Unread post by Stefan Elshout »

Een jaar of 4 geleden heb ik een nieuwe waterpomp gekocht, een kilometer of 50.000 gereden ondertussen. Nu weet ik dat de lagers van de pompen veelal niet van al te goede kwaliteit zijn, dus die van mij voor de zekerheid maar gecontroleerd en hij heeft wel een overmatige hoeveelheid speling. Kan ik nu het lager eruit halen door de as uit de impeller te persen, moet ik hem daarbij warmstoken en moet ik nog uit kijken dat de mechanical seal daarbij niet beschadigd raakt? Ik neem namelijk aan dat de impeller van de as af moet om de as en het lagertje eruit te krijgen?
lucasgeheniau

Re: Lager waterpomp

Unread post by lucasgeheniau »

Hoi Stefan.

Hierbij het plaatje.

Als de pomp in gedemonteerde toestand nog wat stroef draait, zou ik hem gewoon laten zitten. Kun je hem echter rondslingeren, dan is vervangen een goed plan.
Nieuwe pomp vijf jaar, 50 K Km. Als je er nog een hebt van hetzelfde fabrikaat..........
Attachments
knipsel.jpg
knipsel.jpg (155.92 KiB) Viewed 667 times
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

De tekening van Lucas laat de originele waterpomp zien. De impeller zit met een moer vast.

Naderhand zijn er diverse versie geweest met op het asje geperste impellers en verschillende versies mechanische seals. Een jaar of tien geleden ben ik er eens mee bezig geweest. Lukte niet om de correcte seals te krijgen. Nieuwe waterpompen hadden allemaal knudde lagers. Stond ook geen merk op. Met geluk gingen ze 500 km mee en met heel veel geluk 5000 km.
Ik heb geprobeerd die nieuwe pompen al meteen van NSK lagers te voorzien maar het uitpersen van de asjes was meestal destructief voor de seal.

Toen kocht ik wat waterpompen bij Emporio Ricambi en die hadden wel FAG of SKF lagers. Die gebruik ik nu een jaar of 6 en dat gaat prima. Wel elke keer opletten.

Ik heb geen idee of de fabrikant van de waterpomp zijn leven heeft gebeterd en goede lagers is gaan monteren of dat er meer fabrikanten zijn. Ik kan me voorstellen dat degene die de behuizingen giet niet dezelfde is als degeen die er een waterpomp van maakt. Kan zomaar zijn dat er ergens een gieterij is die de behuizingen maakt en dat anderen er dan het binnenwerk voor maken en ze in elkaar zetten. Omdat ze er aan de buitenkant allemaal hetzelfde uit zien ga ik er van uit dat in ieder geval de mallen en dus de gieterij dezelfde zijn. Ik kan het allemaal mis hebben maar dat is het beeld wat ik er een beetje bij kan maken.
Stefan Elshout

Het klopt dat het inderdaad een andere versie is dan de originele. Ik heb een aantal kapotte pompen thuis liggen waarvan de impeller met een moer vast zit maar bij deze zit hij inderdaad op de as geperst. Het is inderdaad een pomp met een merkloos lager, het is niet dat het lager nou echt verrot is, maar met deze overmatige speling in mijn achterhoofd zou ik er niet met een gerust hart mee naar Italie rijden.
Het valt dus niet mee om de boel heelhuids uit elkaar te halen en het lager te vervangen als ik het goed begrijp. Misschien dat ik het er gewoon op gok, en als ik de boel sloop zal ik maar gewoon een nieuwe moeten bestellen bij Emporio Ricambi.
Huib, heb jij het geprobeerd met de impeller een beetje warm stoken om hem van de as af te krijgen en daarna het huis een beetje warm stoken om de seal er daarna uit te krijgen?
Stefan Elshout

De impeller verwijderen is inderdaad haast niet te doen, deze zit er zo vast opgeperst dat hij gewoon in tweeën breekt.
Nu heb ik 2 opties, een nieuwe bestellen met een goed lager, of kijken of ik een oplossing kan vinden om deze te fixen met een originele impeller. De seal opzich heb ik al gevonden, nu nog kijken of hij te bestellen is in oplages van minder dan duizend stuks. Toevallig heb ik hetzelfde euvel aan de hand met een 8.32 waarvoor ik ook dit bedrijf heb gecontacteerd om een aantal seals voor de waterpomp te bestellen. Even kijken wat daar uit komt dus.
De seal UWP2-1 in de bijlage is de seal met de juiste afmetingen. Asdiameter van 12mm, inbouwdiameter van 30mm en een werkhoogte van 7.5mm
Attachments
mechanical seal fulvia.pdf
(160.6 KiB) Downloaded 33 times
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Op de impeller zit ook nog iets van widia wat weer spiegelglad moet zijn.

Ik heb hier ook nog een flinke berg gebruikte waterpompen. Als we wat kunnen bedenken wil ik zeker mee doen.

Andere euvels zijn:

Impeller gaat draaien op de as, zeker bij de geperste uitvoeringen. Ik zou dan denken aan een ouderwets spietje.

Asjes vaak roest schade. Asjes ook niet allemaal hetzelfde wegens de verschillen in seal en impeller.

Impellers niet allemaal even efficient.
Stefan Elshout

Okey, ik ga me er eens even in verdiepen. Eerst maar eens kijken of die mechanical seals te leveren zijn, en dan zijn die asjes wellicht af te draaien zodat de originele impeller er weer op past. Of misschien zijn de originele impellers aan te passen zodat ze over die as passen en dan wellicht met een borgstift o.i.d. te bevestigen.
fulviabert

Unread post by fulviabert »

Hoi, ik ben hier ook als eens mee bezig geweest,maar heb het laten liggen.
Ooit 2 waterpompen los gehaald en de keerringen eruit gehaald.
Ik heb geen moeite met het verwijderen van de impellor gehad.(beiden geperst)
Even warm maken met de brander ( kortstondig snel ruim om de as) en je perst de zaak makkelijk uit elkaar als je van te voren uiteraard de borgclip voor het lager hebt verwijderd.(koolstofring overlijdt wel)
Ik ben eigenlijk 2 soorten seals tegen gekomen.
De eerste heeft een messing huis en een buitendiameter van 25 mm en een dikte incl. de koolstofring van 13 mm
De andere seal is uit een reparatieset die ik in het verleden eens heb gekocht,maar waarin ik weinig vertrouwen heb.
De impellor moet veranderd worden,daar moet een randje in komen,waar de kunststof seal strak op komt te zitten,die er tegenwoordig bij zit bij de mechanische seals.
Anders moet het raakvlak van de impellor de afdichting verzorgen,en dat is het zwakke punt.
Ik zie verder in je tekening een minimale buitendiameter van 30 mm,is die ook 25 mm?
Ik heb gevraagd bij Dichtomatic,maar die heeft niets,Eriks heeft mogelijkheden en dan heb je ook nog Topsun seals.
Welke varianten behuizingen zijn er betreffende de afmetingen en as afmetingen?
Er zal ongetwijfeld wel aan een pomphuis een aanpassing nodig zijn,maar daar is iets voor de maken.
Ik kan indien mogelijk,op mechanisch gebied een boel doen,late we er eens verder induiken.

gr. bert
Attachments
foto0138.jpg
foto0138.jpg (102.46 KiB) Viewed 667 times
foto0136.jpg
foto0136.jpg (126.4 KiB) Viewed 667 times
fulviabert

heb vandaag nog maar eens een pomp uitelkaar gehaald,en dit maal 1 met een moer op de impeller (merk Graf)
Beide pompen gebruiken de zelfde soort seal met de zelfde buitendiameter,maar de een is 3 mm smaller al de andere.
Ook zijn beide impellers niet gelijk,en is ook direct het afdichtprobleem te zien.
de onderzijde van de impeller vreet in door roest en vuil.
daarom moet ook de impeller worden afgedraaid en voorzien worden van een wisselbare afdichtring.
Beide pompen kunnen met een zelfde seal af,als we de impellers wijzigen mbt de afdichting,
Ik heb reeds een fabrikant benaderd die levert en ontwikkelt,en nu is het eens afwachten wat daar voor info vandaan gaat komen.
Zijn er nog meer varianten van binnenwerk?
Ik heb niet meer smaken liggen,maar ik kan me indenken dat er meer varianten in omloop zijn.
Uitgangspunt is dus een reparatieset te samenstellen,waardoor je de pomp kunt reviseren,met als doel een betere pomp dan vaak gekocht kan worden.
Een goedkope nieuwe pomp aanpassen is dan ook een optie.

als ik de gevraagde info heb binnengekregen,is het makkelijker praten en laten we dan eens alle kennis bijeen leggen en kijken wie dit wil uitwerken.

mvg.

bert
Attachments
imag1285.jpg
imag1285.jpg (87.7 KiB) Viewed 667 times
imag1286.jpg
imag1286.jpg (69.64 KiB) Viewed 667 times
imag1284.jpg
imag1284.jpg (156.11 KiB) Viewed 667 times
fulviabert

als iemand denkt andere pompen te hebben en ze kwijt wil,stuur ze dan maar op naar mij,dan probeer ik de gegevens zoveel mogelijk te inventariseren.
Met deze info wordt het wellicht makkelijker om tot een oplossing te komen.
Huib,welke pompen heb jij tot op heden gezien?
Wellicht is de oplossing om met een bepaald gereedschap of een in te persen deel,tot een universeel setje te komen.
De keerring lijkt mij niet het grootste probleem te worden.
Wie een pomp heeft,anders als reeds beschreven,of hier aan twijfelt,stuur me dan even een PB en dan geef ik het verzendadres op.

mvg.

bert

.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”