Mysterieus gevalletje (:P)

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Luk

Mysterieus gevalletje (:P)

Unread post by Luk »

Goede avond beste mensen,

ik stel me even snel voor; Luk uit Limburg (B) en in het bezit van een 2001 Lancia Ypsilon 1.2 Elefantino Blu.
Best een fijn karretje. Hij is eigenlijk van het vrouwtje, maar voor korte ritjes neem ook ik de Y graag, hoor!

Nu is er sinds de aanschaf al wel wat vervangen aan het karretje ( schokdempers, stuurinrichting, bougies en bekabeling - hongerige marters X( remmen, uitlaatgeheel...) maar laatst ging onze achterste ruitenwisser niet meer zoals het hoort.
Ik hoor jullie al zingen in koor dat ik de zoekfunctie moet gebruiken, wel, ik heb 't gedaan maar ben toch op mijn honger blijven zitten.
Om te beginnen: het motortje van mijn achterste ruitenwisser is niet kapot. Ik heb alles opengehaald (waarbij ik veel geluk had en geen enkel pinnetje waarmee de bekleding vastzit heb geschonden!) en ben tot de ontdekking gekomen dat de as in de schacht vastgeroest zit. Dit is blijkbaar wel een gekend probleem.
Bij het trachten om met véééél geduld en kruipolie (en een hamertje(:P)) de as uit de schacht te halen is de metalen kist rondom het raderwerk een stukje afgebroken. Ik had het motortje te strak in de werkbank geklemd. En natuurlijk brak het op zo'n plaatsje waar een vijsje in moet...
Bon, gezocht naar een ander motortje en zoals reeds vermeld hier op het forum is de nieuwprijs tegenwoordig 250-260€!! Dus na enkele autoafbraken afgebeld te hebben vond ik er eentje voor 50€. Ook van een 2001 Ypsilon.

Alles goed en wel, ik steek dat motortje gezwind onder de achterklep, check of 't sproeiertje werkt en goed gericht staat, of er geen lek is aan het koppelstukje en wat blijkt nu? In welke stand de schakelaar aan de stuurkolom ook staat, het motortje blijft gewoon gaan. Vollen bak wissen vanaf de moment dat je het contact aanzet!!

Mijn vraag dus voor jullie, beste mensen; Hoe krijg ik dit terug normaal? Ook als ik het oude motortje terug aankoppel en het contact aanzet werkt dat ding continu... Niet te doen, hé..? ;)
:D '01 Ypsilon 1.2 Elefantino Blu. :D
koentje

Re: Mysterieus gevalletje (:P)

Unread post by koentje »

Welkom luk,

Het klinkt als een probleem met de bedrading/schakelaar.
Ik vermoed hierbij dat je de pech hebt dat de schakelaar is.
Een schakelaar blijft natuurlijk een mechanisch deel en slijt ook.
succes met de zoektocht

Koen
Koen

Unread post by Koen »

Je hebt toch niet toevallig de schakelaar voor de achterruitwisser aan staan :S ?

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Koen

Unread post by Koen »

Aanvulling : ik herinner me bij mijn vorige Y dat het lampje van de achterruitverwarming soms brandde, zonder dat ik het had ingedrukt. Het was ook de periode (of 1 van de periodes...8-) ) dat de achterruiwisser het niet deed wegens kabelbreuk.
Bij een onderhoud in de garage nog eens gevraagd om de kabelbreuk te repareren.
En zie : het lampje van de achterruiverwarming was nu ook weg.
(Ik had geen melding / opdracht gegeven ivm het lampje / drukknop achterruitverwarming. Garage heeft er ook niets over gemeld)

Dus : misschien kabelbreuk met een 'vals' contact ? Zodat de wisser onder constante stroom staat ?

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Luk

Unread post by Luk »

Bedankt voor de suggesties.
Met de hulp van m'n schoonvader tot de oplossing gekomen: Het motortje dat ik bij de afbraak had gekocht had net een iets andere sturing... Blijkbaar heeft onze Y drie draden die uitkomen in de witte elektrische fiche, en dat motortje van de afbraak had er maar 2. De sturing van ons oud motortje overgezet op het nieuwe en klaar is kees! Werkt weer wanneer de bestuurder het vraagt (tu)

Alleen heb ik een van de geleiders van de ruitenwisser stukgemaakt door een aantal keren de ruitenwisser op en vooral van de as te halen... Maandag eens bij auto5 langs gaan...
Attachments
1.jpg
1.jpg (191.27 KiB) Viewed 321 times
2.jpg
2.jpg (177.98 KiB) Viewed 321 times
:D '01 Ypsilon 1.2 Elefantino Blu. :D
Koen

Unread post by Koen »

Oh leuk, zo'n "instinker" :?

Goed dat het je gelukt is (tu)

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”