ruitenwissers voor werken niet meer..

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
teigetje

ruitenwissers voor werken niet meer..

Unread post by teigetje »

goedenavond..

tijdje (3 weken) niet gereden met mijn y-tje..
vanmorgen accu leeg.. (denk door de kou en het lange stilstaan).. dus met de auto van de buren gestart..
maar nu doen de ruitenwissers voor het niet meer.. :-(..

laatste keer dat ik er mee gereden heb ben ik door de wasstraat gegaan en had toen allemaal water via de ventilator onder het dashboardkastje mijn auto inlopen.. paravennen zaten verstopt.. (wist ik van een vorige keer toen dat gebeurde en ik hier op het forum de oplossing had gevonden).. paravennen schoongemaakt en ventilator gedemonteerd en drooggemaakt..

kan het zijn dat door het vele water de ruitenwissermotor kapot is gegaan??..
of dat het mechanisme nu vastgeroest zit ofzo??..
zekering leek me niet omdat de achterruitenwisser het wel doet.. en de sproeier ook.. (al komt daar geen vloeistof meer uit.. maar dat probleem heb ik vandaag ook gevonden hier op het forum.. dus dat moet ik binnenkort ook gaan oplossen)..
vanmiddag heb ik gekeken waar de ruitenwissermotor zit.. maak daar is niet zo makkelijk bij te komen geloof ik.. (moet dan die hele plaat los??).. (accu was trouwens weer leeg)..

kreeg vandaag ook steeds een schokje als ik mijn y-tje aanraakte.. weet niet of dat met het ruitenwisserprobleem te maken heeft maar dacht vermeld het er bij voor de volledigheid..

hoop dat iemand een idee of tip heeft hoe ik mijn ruitenwissers weer aan het wissen krijg..

groetjes..
Cindy..
sw_driver

Re: ruitenwissers voor werken niet meer..

Unread post by sw_driver »

Als je ruitenwissermotor een tijdje onder water heeft gestaan heb je zomaar kans dat er kortsluiting in het motortje is opgetreden. Vervangen lijkt me niet een supergroot probleem. De plastic plaat verwijderen (met beleid) en je kunt er eenvoudig bij.

Tip als je op de sloop een andere haalt, probeer die van een zo compleet mogelijke auto te halen en netjes demonteren.. zie dat als de generale repetitie, dan weet je bij je eigen auto beter wat te doen en waar je op moet letten... :-)

Bijkomend voordeel, voor andere mensen blijft er meer bruikbaars over.. ik heb zo'n hekel aan mensen die alles voor de lol vernielen wat ze zelf niet nodig hebben......
teigetje

ja zoiets dacht ik ook al..
water heeft er maar heel even in gestaan.. maar wel heel veel.. ruitenwissers deden het daarna nog wel.. maar daarna tijdje stil gestaan..
kan zo'n motortje ook vastroesten??..

ga morgen als ik tijd heb even goed naar die plaat kijken hoe dat zit..

en dinsdag met de sloop bellen.. meestal hebben ze bij die waar ik kom alles al gedemonteerd liggen.. kan ik helaas niet oefenen..
hou er ook niet van om dingen te slopen waar iemand anders nog iets aan kan hebben.. ben nogal van het hergebruiken..

bedankt voor de reactie.. ik laat nog weten hoe het er verder mee gaat..
sw_driver

Dr zijn best dingen in een motortje die vast kunnen roesten, maar dan is een printplaatje oid al eerder aangetast. En als het draaiende deel vastgeroest zit, brand er ook van alles door, dan zou een zekering bv ook springen.

Ik zat nog wel te denken, misschien kun je als eerste gewoon het stekkertje eens loshalen en het stekkertje aan twee kanten (aan de kabel en aan het motortje eens goed schoonkrabben. Misschien maakt ie gewoon geen goed contact meer nu. Onder het mom "met de simpelste oplossingen beginnen" altijd de moeite van het proberen waard..

:)
teigetje

goed idee om eerst daar even mee te beginnen.. sloop bellen voor onderdeel kan altijd nog..

las ergens anders op het forum dat je een keer de paravanplaar hebt loggehaald na een fontijntje in de Y en dat dat nogal een rotklus was..
is er nog iets speciaals waar ik op moet letten??..

vrijdagmiddag is klusmiddag op mijn werk.. dus dan maar eens kijken of het aan het stekkertjle ligt of dat er iets anders aan de hand is..
sw_driver

Ja klopt, ik moest dat doen in de regen en bij 2 graden boven nul (met een nogal lagere gevoelstemperatuur) :( Dat maakte de klus vooral lastig.

De plaat zelf zit met klemmetjes aan de motorkant en onder het raam zitten schroeven onder die ronde dopjes. Bij waren twee schroefjes zo verroest dat ze rond waren geworden, dus geen enkele schroevendraaier die dr grip op kreeg. Die twee heb ik uiteindelijk ruw afgebroken, maar gelukkig bij opnieuw monteren was er aan de andere schroeven nog voldoende houvast.

Houd dr rekening mee dat aan de zijkanten ook nog schroefjes zitten onder een rubber flap (aan de buitenkant van de motorkapscharnieren).

Op zich is het goed te doen.

Eerst wel even de ruitenwisserarmen demonteren natuurlijk. En als je de boel open hebt, even netjes schoonmaken en de scharnieren van het ruitenwissermechaniek even opnieuw in de vet zetten, als je dr toch bezig bent... :)
teigetje

In de regen en kou zelfs.. ja logisch dat het dan een rotklus was.. :(.. en roestige schroefjes helpen ook niet mee..

Bedankt voor de tips..

Gisteren de plaat gedemonteerd.. schroefjes aan de zijkanten gevonden.. :).. en gemeten.. wel spanning naar motortje..
Vandaag op de sloop ander motortje gehaald..
Van de week vervangen en dan doen ze het hopelijk weer..
Accu ook maar meteen vervangen want die is steeds leeg en na meten is die ook niet meer zoals ie zou moeten zijn..

En zoals je al zei.. alles ff lekker schoonmaken en invetten en dan kan ie er weer tegenaan..
teigetje

Vandaag ruitenwissermotortje vervangen en ze wissen weer als een zonnetje.. :)..
Nieuw accuutje erin.. start weer meteen en mijn ramen gaan ook weer een stukje sneller dicht..

Bedankt voor de tips..
Niks gesloopt gelukkig.. en alles zit weer zoals het hoort..

Groetjes..
Cindy..
sw_driver

Goedzo... op naar de klussen voor gevorderden :p
teigetje

haha.. :)..
ja kan weer een gelukte klus aan het lijstje toevoegen..

heb al wat "y-tje" dingen gehad waarbij dit forum van pas is gekomen..
koppakking.. (niet zelf gedaan maar wel geholpen)..
stuurkolomschakelaar..
krukassensor..
en nu dus overstroomde waterafvoer..

volgende klus wordt mijn raammechanisme smeren.. raampjes gaan toch wel erg traag open en dicht..

kachelradiateur is ook niet meer in orde geloof ik.. maar daar is mee te leven.. koelvloeistof in de gaten houden werkt tot nu toe goed..
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”