koppeling :schokken trillen

Discussie en vraagbaak over Lybra
sven

koppeling :schokken trillen

Unread post by sven »

Bij optrekken met mijn lybra (1.9 jtd) in 1 ste versnelling en bij achteruit rijden schokt/trilt de wagen ,als ik wat meer gas geef ,het koppelingspedaal trager laat opkomen kan ik dit deels voorkomen.
Bij vertrek op een helling is dit ook heviger.
Ik heb dit probleem al een beetje sinds mijn aankoop op 175000km (nu 280000) maar nu is het veel erger aan het worden.
Duid dit op een versleten koppeling of kan dit nog andere oorzaken hebben?

groeten sven
Lybra 1.9 jtd 280000km **verkocht**
Lybra 2.4jtd Intensa
demeerdg

Re: koppeling :schokken trillen

Unread post by demeerdg »

Ik heb dit ook gehad bij koude motor. Het vet lekte uit het vliegwiel en de krukaskeerring was ook lek (is dikwijls samen). Koppelingsplaat was vol vet en helemaal op aan ene kant. Kosten 1500€ en dat is nog goedkoop.
Mijne Lybra gaat bij 240.000km buiten, dan is hij 18 jaar en zullen er wel geen onderdelen meer zijn en het is te duur om verder te rijden. Vb. einddemper (knalpot) kost al 350€!!
sven

Unread post by sven »

Dank voor de info,
Moest dit de oorzaak zijn twijfel ik dit zal laten herstellen ,de herstelkosten zijn hoger dan de waarde van de wagen momenteel.
Volgende week is de garage opzoeken.

Anderzijds een andere tweedehands kopen is ook altijd afwachten wat de kosten van de eventuele gebreken zijn.
Hopen dat de dame het nog even volhoud met dit probleem ,kan ik het rustig uitdokteren.

Mvg Sven
Lybra 2.4jtd Intensa
AndrewL

Unread post by AndrewL »

Komplete revisieset (plaat, druklager, groep) ongeveer € 245,00
Dag werk € 440,00
klein materiaal (versn.bakolie, enz) € 100,00
Dit alles ex btw
€ 1400,00 lijkt mij enigszins overdreven en ieder geval een "second opinion" waard.
De achterdemper is ook overal als aftermarket produkt voor ongeveer € 145,00 te krijgen.
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) rood
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) donkerblauw
Lancia Lybra SW 1.8 LX (2000) zwart, ter ziele
demeerdg

Unread post by demeerdg »

Ja, maar een jtd heeft een dubbel massa vliegwiel en dat moet zeker vervangen worden en kost zo'n 600€!
sven

Unread post by sven »

Na een bezoekje aan de garage kan dit idd de oorzaak zijn,levensduur kan lang of kort zijn...
De lybra behoeft ook een groot onderhoud ondertussen en zou de jaarlijkse keuring moeten trotseren,wat het kostenplaatje te hoog maakt= export

Nu het goede nieuws,bij het uitpluizen van het net naar een cheap opvolger hetvolgende tegengekomen.
Lancia Lybra 2.4 jtd intensa 144000km eerste eigenaar ,volledig lancia onderhoud vanaf dag 1 ter inzage,
full option incl cruise control ,xenon,navi bose en afneembare trekhaak,1 jaar garantie op motor en boite.
Vandaag de koop vastgelegd ,binnen 1.5 week staat deze op de oprit.
Wegentaks en Biv (België) zijn nog haalbaar gezien de lage aankoopprijs,een hervorming hiervan ten vroegste 2016 ,dus kan nog 3 jaar cruisen met een dikke lybra.:)-D

Groeten
Attachments
2013_03210009.jpg
2013_03210009.jpg (151.01 KiB) Viewed 373 times
Lybra 2.4jtd Intensa
Menno Bos

Unread post by Menno Bos »

De advertentie van deze lybra ben ik ook tegen gekomen. Ziet er niet verkeerd uit en, denk ik, geen slechte koop voor zover dit via de advertentie te beoordelen is.

Ik weet niet hoe je verder onderhandeld hebt want volgens de advertentie is deze lybra wel aan een nieuwe distributie toe. Is natuurlijk niet ernstig maar wel kostbaar bij een 2.4jtd. Misschien heb je dit verrekend met de prijs van 2800 euro of de verkoper voert deze klus nog uit.

Toch wel benieuwd wat er verder nog aan jouw 1.9jtd mankeert naast de koppeling, want de 1.9 is gewoon goedkoper dan de 2,4 op termijn. Zolang hogere verbruik en kosten niet bezwaarlijk is dan geef ik je groot gelijk want de 2.4 is veel leuker "speelgoed" dan de 1.9.

Overigens moet je niet te veel naar de dagwaarde kijken als er groot onderhoud aan zit te komen. Bij een lybra overstijgt de kosten al snel de dagwaarde. Je kunt beter de afweging nemen of de auto gewoon nog goed is. Is dat zo dan ook niet moeilijk doen over uitvoeren van onderhoud aan slijtage gevoelige items.

In ieder geval veel plezier met je mooie 2.4 jtd intensa.
groeten

Menno

Lybra sw 1,9 jtd intensa 2002 321000 km (ook een Belgische plaat)
sven

Unread post by sven »

Is inderdaad over gepraat heb uiteindelijk een faire prijs betaald vind ik , de riem zou pas gepland zijn voor volgend jaar,.Zelf met deze meerkost blijft het een mooie zaak voor me.De wagen heeft op zich gewone gebruikssporen(krasjes deukjes) ,is niet perfect ,maar op onderhoud was er zeker niet bespaard.

De 1.9 is nog goed maar alles bij elkaar kreeg ik een mooie prijs hiervoor,wat me het meeste stoorde was het gemis van trekhaak en de hagelschade van jaren terug.Dit bovenop de aankomende kosten en een mooie opvolger met historie te vinden was de keuze snel gemaakt.
Of het een goede keuze was laat ik zeker nog weten;)

Groeten
Lybra 2.4jtd Intensa
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”