laser lens Connect vervangen

Discussie en vraagbaak over Thesis
Rino

laser lens Connect vervangen

Unread post by Rino »

Wie niet waagt niet wint. Opgave was de laser lens van het Connect te vervangen. Het puzzelen is klaar en de navigatie loopt weer als nieuw.
Attachments
20130223_190921.jpg
20130223_190921.jpg (79.02 KiB) Viewed 516 times
Robbedoes

Re: laser lens Connect vervangen

Unread post by Robbedoes »

Zou het nou echt noodzakelijk zijn om de laser te vervangen, is schoonmaken niet genoeg?
Rino

Unread post by Rino »

Is hetzelfde werk Rob maar wel effectiever.

Tenminste als je het reinigen met een cd-reiniger niet bedoelde. Deze manier van reinigen houdt een keer op.

De lens kan worden gereinigd, echter de spiegel niet. Dan wordt het vervangen.
karel

Unread post by karel »

Interessant, Kun je misschien een bestelprocedure, leverancier en/of onderdeelnummer noemen?
Ik heb de vorige keer het hele CD loopwerk vervangen; dat kost ongeveer 200 euro per keer en is ook goed zelf te doen. In mijn ervaring gaat de unit ongeveer 150000 km mee. Jouw benadering zal goedkoper zijn, en lijkt me ook afdoende.

Ik heb ze ook wel eens schoongemaakt, maar daar heb ik nooit langer dan een paar weken plezier van gehad. Het schijnt te gaan om het afnemen van de intensiteit van de laserlamp, in combinatie met vervuiling van vooral de spiegel.

Ik heb me wel eens afgevraagd of roken in de auto uitmaakte, er zijn ook wel geruchten dat lekken in de verwarmingslucht-aanvoer-buizen die achter de connect unit langslopen ervoor zorgen dat de unit veel warmer wordt dan door de ontwerpers bedoeld.
Rino

Unread post by Rino »

Onderdeelnummer is RAE0142/IC. Bij mij heeft de lens 120.000 km gewerkt.

De binnenkant van het NIT blijft buitengewoon schoon en ziet er nieuw uit. De kleur van de punt van de oude lens is lichter blauw dan het geval is bij de nieuwe lens. Of dit iets verduidelijkt over de kwaliteit van de laserstraal kan ik niet beoordelen.

Roken in de auto met gekanteld dak of met een open zijraam zal de lucht in de auto slechts heel beperkt negatief beïnvloeden. Als je echter de asbak gebruikt om er een rokende sigaret te leggen of om er een verzameling van oude peuken te archiveren dan kan ik me best voorstellen dat heel wat vervuilde lucht heel wat kansen krijgt om schade aan te richten. Het motortje achter het rooster (zie foto) die de interieurlucht voor de temperatuurmeting ervan aanzuigt zit precies voor een opening (zie 2de foto) waarlangs dezelfde lucht door het NIT kan worden aangezogen.

Roken (td) Enkel goed voor de schatkist.

Ik ga nou op pad voor een paar honderd km. Lijkt me goed voor een keurige test. Rino
Attachments
thesis-nit-1x.jpg
thesis-nit-1x.jpg (102.17 KiB) Viewed 516 times
thesis-nit-2x.jpg
thesis-nit-2x.jpg (45.82 KiB) Viewed 516 times
Kappa.Lancia.Name

Unread post by Kappa.Lancia.Name »

Hoi Rino,

Dank je wel voor deze goede tip, dat ga ik zeker proberen. (tu)

Ik weet niet of er andere geinteresseerd zijn in het onderdeel? Ik ga het waarschijnlijk in China bestellen. Dan kost het onder de 2 tientjes.
Wellicht is het handig als 1 bestelling te doen. Stuur me anders even een DM, bij interesse.
Groetjes, Marc

marc@lancia.name
Http://www.lancia.name

2003 Thesis Emblema (814 Nero Caravaggio) 3.0 V6 24v
1989 Delta HF Turbo (Wit-Martini 1) 1.6i 8v

EX:
2009 Delta III (bi-colore Mica Lancia Blauw-Mat Zwart) 1.6 mjet
2006 Musa (100th editie bi-colore Grijs-Blu Cimablue) 1.4 16v Platino
2004 Thesis (678/a Grigio Cellini) 2.4jtd 20v
1999 Delta II (Groen) 1.8i
1995 Kappa Sedan (506 Goud-Wit) 2.4i 20v
1989 Delta HF Turbo (Antraciet) 1.6i 8v
1986 Y10Turbo (Rood) 1049cc
Blokkie

Unread post by Blokkie »

Is het deze?

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... ink:top:nl

Is prijs ook een beetje goed, of heb jij hem nog goedkoper?? ;)
Arrivederci,

Hans Blok (NL) Kijk ook eens op: https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 0685310636

Lancia Lybra 2.0 V5 20 v Comfortronic Baby blue 2000
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Antonella) Grigio Tiepolo 2002
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Emilia) Bi-Colore Grigio Tiepolo/Grigio Bottecelli 2006
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Guilia) Azzuro Dialogos 2003

Farsi notare, senza essere evidente

Mail to: LanciaThesisNetherlands@aol.com
karel

Unread post by karel »

nog een domme tip:

ik durf het nauwelijks te bekennen, maar ik heb een keer vergeten de Nav disk uit te werpen voor ik het Connect demonteerde. Dat is een slecht idee. Het kan wel, maar het is veel werk om de disk uit een stroomloze unit te halen. :D
Blokkie

Unread post by Blokkie »

Hahaha goede tip Karel, die ervaring heb ik ook al eens meegemaakt.....heb de NIT meteen maar weer aan de stroom gehangen en op uitwerpen gedrukt....
Arrivederci,

Hans Blok (NL) Kijk ook eens op: https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 0685310636

Lancia Lybra 2.0 V5 20 v Comfortronic Baby blue 2000
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Antonella) Grigio Tiepolo 2002
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Emilia) Bi-Colore Grigio Tiepolo/Grigio Bottecelli 2006
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Guilia) Azzuro Dialogos 2003

Farsi notare, senza essere evidente

Mail to: LanciaThesisNetherlands@aol.com
karel

Unread post by karel »

Op sommige sites waar de laserunit wordt aangeboden staat de volgende waarschuwing te lezen:

Opmerkingen tijdens de werking van de machine:
Sommige laser lens heeft een beschermende punt, dit punt is een maat voor anti-statische branden van een laser en houd de veiligheid ervan, zoals onze kleren en haren zijn allemaal statische materialen, kunt u deze beschermende punt te openen met een hoogwaardige anti-statische ijzer, als je gebruik maakt van een gemeenschappelijke ijzer, het vereist veel aandacht, ten eerste, als het strijkijzer is gesmolten de tin-kan de temperatuur, niet vergeten om de stekker uit het ijzer levering, dan , ga naar de lens van de laser bescherming punt te openen, dit is om lens van de laser te voorkomen van verbranding door statische elektriciteit ijzer.

Ik maak er uit op dat de flexibele printstrook met een soldeerkloddertje gezekerd is op de hoofdprintplaat van het apparaat. De waarschuwing heeft betrekking op de noodzaak maatregelen te nemen om problemen met statische electriciteit te voorkomen bij het verwijderen en weer aanbrengen van de soldeer-borging met een gewone soldeerbout. Namelijk: laat de soldeerbout op de vereiste temperatuur komen, haal hem uit het stopcontact en ga dan pas de print te lijf.

Heb ik dat goed begrepen?
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”