Ik heb het nooit gedaan, een andere motor in een 1C gemonteerd.
Alle andere motoren hebben 2 dubbele carburateurs. Die moet je dus ook hebben met de spruitstukken en luchtfilter.
In 67 zijn ook de uitlaatspruitstukken veranderd.
De motorsteun is vermoedelijk anders.
Een 2e serie motor past niet op de bak. Misschien kun je het oplossen door de achterkant van de motor te wisselen. Je moet dan wel een vliegwiel en koppeling van een 1ste serie van 67 of later monteren en het toplagertje in de krukas veranderen. Etc etc.
Als je het dan allemaal passend hebt dan zit je met foute overbrengverhoudingen van de bak.
Een andere bak, die bij de motor past, monteren is ook niet simpel want je hebt een stuurversnelling terwijl de meeste bakken voor een vloerversnelling zijn uitgerust. Een aantal 2C's heeft nog stuurversnelling. Dan zou je een motor en bak van zo'n 2C moeten vinden. Als ik een 2C had met stuurversnelling zou ik hem restaureren en niet de motor en bak verkopen.
Ratel in blok/kop fulvia berlina 1C 1965
Re: Ratel in blok/kop fulvia berlina 1C 1965
Zo ik heb inmiddels een deel van de motor gedemonteerd.
Alles ziet er in mijn ogen nog redelijk uit, wat groefjes in de cilinderwanden maar niet heel diepe (in mijn optiek).
Van zuiger 1 is een hoekje afgebroken, dat zal het hoekje zijn wat ik terugvond in de afgetapte olie
Zuiger 2 kan ik in de hele cilinder met mijn vingers heen en weer bewegen, ik verwacht dan ook dat deze het tikken veroorzaakte.
Zuiger 3 en 4 kan ik niets vinden, op wat hele lichte krasjes na.
Hier wat plaatjes:
Het hoekje uit de zuiger:





En nog een paar foto's van de kop:





Ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken, ik vind persoonlijk de schade wel meevallen maar denk ook dat ik er niet onderuitkom om de cilinderwanden te laten boren/honen en andere zuigers te monteren. De kop lijkt mij zo op het eerste gezicht niet beschadigd en nog goed bruikbaar.
Alles ziet er in mijn ogen nog redelijk uit, wat groefjes in de cilinderwanden maar niet heel diepe (in mijn optiek).
Van zuiger 1 is een hoekje afgebroken, dat zal het hoekje zijn wat ik terugvond in de afgetapte olie

Zuiger 2 kan ik in de hele cilinder met mijn vingers heen en weer bewegen, ik verwacht dan ook dat deze het tikken veroorzaakte.
Zuiger 3 en 4 kan ik niets vinden, op wat hele lichte krasjes na.
Hier wat plaatjes:
Het hoekje uit de zuiger:





En nog een paar foto's van de kop:





Ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken, ik vind persoonlijk de schade wel meevallen maar denk ook dat ik er niet onderuitkom om de cilinderwanden te laten boren/honen en andere zuigers te monteren. De kop lijkt mij zo op het eerste gezicht niet beschadigd en nog goed bruikbaar.
Re: Ratel in blok/kop fulvia berlina 1C 1965
Goed werk, Rinco.
De link naar je eerste foto werkte niet. Die heb ik in orde gemaakt.
Ik vind het raar dat het stukje zuiger in de olie zat. Ik zie niet zo gauw hoe dat van de verbandingskamer in de olie kan komen.
Ik denk dat je toch de zuigers er even uit moet halen om het echt goed te bekijken. Je vermoed onraad bij #2. De 1ste serie is gevoelig voor vastlopertjes met name op 2 en dan op de plek waar de cilinder dicht bij 1 zit. In extreme gevallen heeft 1 ook een tik gehad precies op de plek die aanligt aan 2. Dan heeft 2 meestal de cilinderwand ook diagonaal aan de andere kant geraakt.
Het kan zijn dat die cilinderwanden er beschadigd uit zien. Met geluk is het enkel aluminium schraapsel van de zuigers en valt het na schoonmaken mee.
Voel je boven aan de cilinders een stootrand als je er met je nagel langs gaat?
Ziet er tot zo ver best redelijk uit.
Dan is de vraag of je dezelfde maat zuigers terug kunt zetten. Je hoeft dan niet te boren, enkel honen en je kunt dan misschien volstaan met een of twee andere (nieuwe of gebruikte) zuigers.
Als de cilinders te ver zijn versleten, moet je naar overmaat zuigers en ook boren. Dat kost een hoop extra.
Om die beoordeling te maken moet je met een micrometer de zuigers en cilinders opmeten. Er zijn dan drie mogelijkheden:
1. de cilinders vallen binnen de toleranties. Dan is het honen en dezelfde maat zuigers.
2. de cilinders vallen buiten de toleranties. Dan wordt het overmaat.
3. de cilinders zitten op de grens. Dan is het op het hoofd krabben en nadenken wat je wilt met de auto in zeg de komende 10 jaar.
De kop zou ik van nieuwe geleiders voorzien met seals voor de klepstelen. In alle gevallen dat ik het niet deed heb ik er later spijt van gekregen. Zijn niet echt de kosten. De kleppen zelf kun je misschien nog slijpen anders ook nieuwe er in.
De pluggen van de krukas moet je er uit halen. Krukas van binnen schoonmaken. Als het messing pluggen zijn met zaagsnede dan is het een klus. Je kunt proberen de krukas eerst een paar dagen in de vriezer te leggen. Het messing krimpt dan meer dan het staal van de krukas.
De oliepomp heeft waarschijnlijk rotors van 25mm hoog. Dat is niet voldoende. Die pompen zijn later vervangen door 30mm pompen. Dat dien je als nog te doen als het niet gedaan is.
De link naar je eerste foto werkte niet. Die heb ik in orde gemaakt.
Ik vind het raar dat het stukje zuiger in de olie zat. Ik zie niet zo gauw hoe dat van de verbandingskamer in de olie kan komen.
Ik denk dat je toch de zuigers er even uit moet halen om het echt goed te bekijken. Je vermoed onraad bij #2. De 1ste serie is gevoelig voor vastlopertjes met name op 2 en dan op de plek waar de cilinder dicht bij 1 zit. In extreme gevallen heeft 1 ook een tik gehad precies op de plek die aanligt aan 2. Dan heeft 2 meestal de cilinderwand ook diagonaal aan de andere kant geraakt.
Het kan zijn dat die cilinderwanden er beschadigd uit zien. Met geluk is het enkel aluminium schraapsel van de zuigers en valt het na schoonmaken mee.
Voel je boven aan de cilinders een stootrand als je er met je nagel langs gaat?
Ziet er tot zo ver best redelijk uit.
Dan is de vraag of je dezelfde maat zuigers terug kunt zetten. Je hoeft dan niet te boren, enkel honen en je kunt dan misschien volstaan met een of twee andere (nieuwe of gebruikte) zuigers.
Als de cilinders te ver zijn versleten, moet je naar overmaat zuigers en ook boren. Dat kost een hoop extra.
Om die beoordeling te maken moet je met een micrometer de zuigers en cilinders opmeten. Er zijn dan drie mogelijkheden:
1. de cilinders vallen binnen de toleranties. Dan is het honen en dezelfde maat zuigers.
2. de cilinders vallen buiten de toleranties. Dan wordt het overmaat.
3. de cilinders zitten op de grens. Dan is het op het hoofd krabben en nadenken wat je wilt met de auto in zeg de komende 10 jaar.
De kop zou ik van nieuwe geleiders voorzien met seals voor de klepstelen. In alle gevallen dat ik het niet deed heb ik er later spijt van gekregen. Zijn niet echt de kosten. De kleppen zelf kun je misschien nog slijpen anders ook nieuwe er in.
De pluggen van de krukas moet je er uit halen. Krukas van binnen schoonmaken. Als het messing pluggen zijn met zaagsnede dan is het een klus. Je kunt proberen de krukas eerst een paar dagen in de vriezer te leggen. Het messing krimpt dan meer dan het staal van de krukas.
De oliepomp heeft waarschijnlijk rotors van 25mm hoog. Dat is niet voldoende. Die pompen zijn later vervangen door 30mm pompen. Dat dien je als nog te doen als het niet gedaan is.
Re: Ratel in blok/kop fulvia berlina 1C 1965
Ik voel inderdaad een stootrand, nou ja....een halve cm wat ruwer is dan de rest van de wand.
Ik heb een stukje geprobeerd schoon te maken en groeven zijn echt wel te voelen, hoe diep weet ik niet maar met je nagel voel je het verschil duidelijk.
Volgende stap is alles losmaken en de motor er maar uit, dat maakt het werk allemaal wel wat vriendelijker dan zo over de motorkap gebogen te staan.
Ik heb een stukje geprobeerd schoon te maken en groeven zijn echt wel te voelen, hoe diep weet ik niet maar met je nagel voel je het verschil duidelijk.
Volgende stap is alles losmaken en de motor er maar uit, dat maakt het werk allemaal wel wat vriendelijker dan zo over de motorkap gebogen te staan.
Re: Ratel in blok/kop fulvia berlina 1C 1965
Iedere motor heeft na verloop van tijd wel wat groeven en daar kun je nog prima mee rijden. Die groeven waren ook niet de aanleiding om de motor uit elkaar te halen. Ze spelen straks mee bij de beslissing of je gaat repareren of reviseren. Het heeft pas zin om daar over na te denken als je het hele plaatje voor je op tafel hebt liggen.
Als je die stootranden niet weg kunt krijgen zijn er zuigerveren met een uitsparing boven aan om conflict met die stootrand te vermijden.
Als je die stootranden niet weg kunt krijgen zijn er zuigerveren met een uitsparing boven aan om conflict met die stootrand te vermijden.
Re: Ratel in blok/kop fulvia berlina 1C 1965
De kleppen van de 818.000 zijn kleiner dan de meer voorkomende kleppen zoals in de andere 1100, 1200 en 1300 motoren worden gebruikt. Ik heb geen kleppen op voorraad van de 818.000. Wel de iets grotere. Wat ik juist bedenk is dat het misschien best wel mogelijk is om die iets grotere kleppen af te draaien.
De originele Lancia kleppen zijn geschikt voor loodvrij.
Veel van de imitatie kleppen zijn niet geschikt voor loodvrij en ook niet hard genoeg boven op de steel waar je klepstelboutje op staat te hameren.
Dat is de reden dat ik regelmatig een serie kleppen laat maken. Het materiaal is austenitisch staal. Dat is prima geschikt voor loodvrij. Boven op de klepsteel zit stelliet. Dat is hard genoeg om te voorkomen dat het klepstel boutje een deuk maakt boven in de steel.
De originele Lancia kleppen zijn geschikt voor loodvrij.
Veel van de imitatie kleppen zijn niet geschikt voor loodvrij en ook niet hard genoeg boven op de steel waar je klepstelboutje op staat te hameren.
Dat is de reden dat ik regelmatig een serie kleppen laat maken. Het materiaal is austenitisch staal. Dat is prima geschikt voor loodvrij. Boven op de klepsteel zit stelliet. Dat is hard genoeg om te voorkomen dat het klepstel boutje een deuk maakt boven in de steel.