Ratel in blok/kop fulvia berlina 1C 1965

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
rinco007

Unread post by rinco007 »

Sinds een paar dagen heb ik een ratel in mijn blok. Ik vermoed een klep, maar het zou ook zomaar een schraapveer kunnen zijn.
Dit is gekomen na een stuk snelweg waarbij ik wat olie ben verloren via het kleppendeksel. Ik vermoed dat er iets drooggelopen is voor een korte periode. De ratel komt op het gehoor boven uit het blok.

De auto heeft ook wel heel veel olieverbruik op het moment. (blauwe rook)
Ik moest met de auto van frankrijk naar huis en heb dit rustig gedaan omdat thuiskomen gewoon het belangrijkst was. Olieverbruik was wel zeker 5 liter op 1000km.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een manier waarop ik kan bepalen wat het probleem kan zijn zonder alles direct uit elkaar te hoeven schroeven. Compressie meten kan ik ook wel, maar welke conclusies ik eruit moet trekken weet ik niet.

Mocht het de kop zijn dan wil ik wellicht overwegen een andere kop te monteren of de huidige te laten reviseren.
Dus als iemand delen heeft liggen, of een ander blok wat zeker weten goed is dan hoor ik dat graag!

Alle suggesties zijn meer dan welkom!
Huib
Site Admin

Re: Ratel in blok/kop fulvia berlina 1C 1965

Unread post by Huib »

Er is maar een manier van aanpak en dat is de motor geheel uit elkaar halen.
Al het andere is tijd (en geld) verlies.
Amen

En dat weet je zelf ook heel goed.
rinco007

Ja, is waar ik voor vreesde, maar een manier om een diagnose "onderweg" te stellen leek me een relevante vraag.

En ander blok versus deze? Hoe kijk je daar tegenaan?
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Denken is altijd fout.
Kijken is altijd goed.

Dus eerst uit elkaar halen.
rinco007

-- moved topic --
rinco007

Vandaag even een en ander uitgezocht.....de volgende handelingen heb ik uitgevoerd..

De motor kan er nog niet uit en ook nog niet uit elkaar omdat ik eerst nog een keuring erop wil hebben, daarna heb ik dan ruim te tijd om alles uit elkaar te halen.

Ik heb even de compressie gemeten op alle cilinders en op de eerste cilinder had ik 4 bar en op alle andere 6 bar. ook de bougie van de eerste cilinder was behoorlijk verkoold, zie foto's.

Image

Na het meten van alle 4 de cilinders heb ik even wat olie in de eerste cilinder gegoten waarna ik daar ook een compressie van eerst 10 had, even later 8 en vervolgens na een tijdje weer 4 bar.

Is mijn conclusie juist dat in dit geval de zuigerveren/schraapveren van de eerste cilinder overleden zijn? wat dus ook dan het extra roken heeft veroorzaakt?

Wat dan inderdaad nog overblijft is het openmaken van het blok en vervolgens alles vervangen wat vervangen moet worden (zoals huib al aangegeven had).

Ik neig toch nu naar een goedlopend betaalbaar ander blokje. Reden hiervoor is aan de ene kant de kosten en aan de andere kant ook het gebruik van de auto. De auto is voor mij puur voor de fun en een complete motorrevisie vind ik voor deze auto nu wat teveel! Ik wil de auto wel graag op de weg houden!

Dus als iemand een GOED blok heeft liggen wat nog loopt en ook te horen is, of nog in een auto zit dan zie ik graag via een PB dit verschijnen!
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Kan heel goed dat zuigerveren vast zaten en door het rijden kapot zijn gegaan met als mogelijk gevolg schade op de cilinderwanden.
Kans is groot dat dat bij een ander blok ook zo is.
Hoeveel blokken wilde je uitproberen?

Een ander ding. De oliepomp is misschien nog de 25mm versie. Die dient vervangen te worden door een 30mm oliepomp.
rinco007

Huib, ik merk dat we van mening verschillen over het ruilen/wisselen van blokken maar ik zit daar toch echt anders in.

Ik heb ervaringen met een alfa spider waar ik ook het blok overleden had en van iemand van de club een goedlopend blok heb overgenomen. Ik probeer nog steeds te vertrouwen dat iemand van de club geen rotzooi verkoopt. Zo zie ik dat op het lancia forum ook......

Ik wil geen blokjes proberen, ik wil een ander blok aanschaffen wat goed is....mensen met een motortje weten prima of dat motortje goed is of dat er iets aan mankeert.......mankeert er iets aan, dan verwacht ik dat ze hem niet als goed verkopen!
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

In een aantal gevallen kan het werken. Ik heb ook wel 1300 2e serie motoren verkocht die uit een rijdende auto kwamen die gesloopt werd omdat de carosserie rot was.

De kans dat je zoiets aantreft voor een 1C is heel klein. Of iemand heeft een 1C gerestaureerd en dan lijkt het me dat hij de motor er niet uit haalt of je vindt een motor die al tig jaar in een hoek ligt.

Ik heb geen idee hoe het in de Alfa wereld gaat.
rinco007

Zijn de 1300 motoren ook te gebruiken? los van originaliteit? ofwel past dat op de bak en zo ja, loop je dan tegen andere zaken aan?
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”