Hier waren we gebleven : iPhone aansluiten
* lees dit oude topic eerst goed door, dat voorkomt veel vragen en onnodig om weer alles te herhalen
* je vindt er o.a. de beschrijving van de originele schakeling in het blauwe gedeelte van de iso-stekker achterop je ICS, die de AUX-functie actveert
Tot nog toe wisselde ik m.n. voor langere vakanties de iso-kabel achterin de ICS om voor de AUX-kabel, maar dat is toch wel veel werk en op den duur gaat dat irriteren ... , dus dat moet handiger kunnen
De 3 pools wisselschakelaar heb ik al een tijd in bezit, maar die is dermate fragiel dat me dat geen goede oplossing leek
.. dus een oplossing gemaakt die binnen een minuutje te wisselen is, gebruik makend van de 8-pools dinplug-connectie onder het zekering-kastje.
BELANGRIJK : deze oplossing werkt alleen bij de eenvoudige ICS, dus zonder navigatie
... heb je wel nav, dan kun je het oplossen met bijv een loudlink, die recent sterk in prijs gedaald is, maar dit is veel goedkoper (en leuker

AUX op je ICS, eenvoudig en doeltreffend

Wat heb je nodig :
1 : een simpel stereo-audiokabeltje. ca 2 € ; deze komt van conrad :

2 : een 8-pools dinplug female, 1,20 € ; te koop bij je electronica-zaakje of via het web :

3 : een oude ipod van je dochter

4 : een fijn soldeerboutje, een schema en een paar uurtjes huisvlijt
Voor het schema ben ik uitgegaan van het italiaanse schema met de tuimelschakelaar :

dat schema heb ik gemodificeerd voor een simpele audiokabel, die je dan kunt aansluiten bij de dinplug-connectie :

na wat soldeerwerk .... :

krijg je dan deze kabel :

met aan de ene kant de audiostekker en aan de andere kant de 8-pools din-plug :

Dan naar de auto

draai onder het zekeringkastje de ronde moer ( rechts in beeld ) los :

trek de bekleding wat naar beneden en je ziet dit :

maak de connectie los en plug je vers-gemaakte audiokabel in richting ICS ...
zet het contact aan en je ziet dit : de AUX-functie is geactiveerd

... sluit je ipod ( of whatever ) aan en : super geluid van 'bose-kwaliteit'

Afwerking :
... maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk door de dinplug-connectie onderin je zekering-kastje te leggen, dat gaat probleemloos en reduceert het 'omstekkeren' tot een zeer simpele procedure :

werk het AUX-kabeltje netjes weg bovenlangs de pedalen en laat het in het vakje onder de asbak uitkomen
door een uitsparing te vijlen achterin het bodem-plaatje van je asbak blijft de kabel onbeschadigd en verschuifbaar
... en voor wie dit nog niet handig genoeg vindt .... met flink wat meer moeite kun je de oplossing met de 3-pools wisselschakelaar realiseren, zie 1e schema bovenstaand ...
de schakelaar kun je dan plaatsen in de 'handgreep' van het zekering-kastje, je kunt dan zelfs tijdens het rijden 'schakelen' tussen CD en AUX
... wie weet

.
.