How-to / AUX op je ICS ( no-nav )

Discussie en vraagbaak over Lybra
koen_

How-to / AUX op je ICS ( no-nav )

Unread post by koen_ »

Soms duurt het een tijdje, maar het komt dan toch ....

Hier waren we gebleven : iPhone aansluiten
* lees dit oude topic eerst goed door, dat voorkomt veel vragen en onnodig om weer alles te herhalen
* je vindt er o.a. de beschrijving van de originele schakeling in het blauwe gedeelte van de iso-stekker achterop je ICS, die de AUX-functie actveert

Tot nog toe wisselde ik m.n. voor langere vakanties de iso-kabel achterin de ICS om voor de AUX-kabel, maar dat is toch wel veel werk en op den duur gaat dat irriteren ... , dus dat moet handiger kunnen
De 3 pools wisselschakelaar heb ik al een tijd in bezit, maar die is dermate fragiel dat me dat geen goede oplossing leek
.. dus een oplossing gemaakt die binnen een minuutje te wisselen is, gebruik makend van de 8-pools dinplug-connectie onder het zekering-kastje.

BELANGRIJK : deze oplossing werkt alleen bij de eenvoudige ICS, dus zonder navigatie
... heb je wel nav, dan kun je het oplossen met bijv een loudlink, die recent sterk in prijs gedaald is, maar dit is veel goedkoper (en leuker :) )

AUX op je ICS, eenvoudig en doeltreffend :) :

Wat heb je nodig :

1 : een simpel stereo-audiokabeltje. ca 2 € ; deze komt van conrad :

Image

2 : een 8-pools dinplug female, 1,20 € ; te koop bij je electronica-zaakje of via het web :

Image

3 : een oude ipod van je dochter ;)

4 : een fijn soldeerboutje, een schema en een paar uurtjes huisvlijt

Voor het schema ben ik uitgegaan van het italiaanse schema met de tuimelschakelaar :

Image

dat schema heb ik gemodificeerd voor een simpele audiokabel, die je dan kunt aansluiten bij de dinplug-connectie :

Image

na wat soldeerwerk .... :

Image

krijg je dan deze kabel :

Image

met aan de ene kant de audiostekker en aan de andere kant de 8-pools din-plug :

Image

Dan naar de auto :) :

draai onder het zekeringkastje de ronde moer ( rechts in beeld ) los :

Image

trek de bekleding wat naar beneden en je ziet dit :

Image

Image

maak de connectie los en plug je vers-gemaakte audiokabel in richting ICS ...
zet het contact aan en je ziet dit : de AUX-functie is geactiveerd :)

Image

... sluit je ipod ( of whatever ) aan en : super geluid van 'bose-kwaliteit'

Image

Image

Afwerking :

... maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk door de dinplug-connectie onderin je zekering-kastje te leggen, dat gaat probleemloos en reduceert het 'omstekkeren' tot een zeer simpele procedure :

Image

werk het AUX-kabeltje netjes weg bovenlangs de pedalen en laat het in het vakje onder de asbak uitkomen
door een uitsparing te vijlen achterin het bodem-plaatje van je asbak blijft de kabel onbeschadigd en verschuifbaar

... en voor wie dit nog niet handig genoeg vindt .... met flink wat meer moeite kun je de oplossing met de 3-pools wisselschakelaar realiseren, zie 1e schema bovenstaand ...
de schakelaar kun je dan plaatsen in de 'handgreep' van het zekering-kastje, je kunt dan zelfs tijdens het rijden 'schakelen' tussen CD en AUX

... wie weet ;)

.

.
Last edited by koen_ on 28 Dec 2018, 18:26, edited 1 time in total.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
legend

Re: How-to / AUX op je ICS ( no-nav )

Unread post by legend »

knap hoor
dickh

Unread post by dickh »

Koen,
Begrijp ik nou goed dat je je CD wisselaar hebt ingeruild voor de iPod van je dochter ? ;) Want dat is wat deze schakeling lijkt te impliceren toch? CD wisselaar buiten werking, tenzij je die weer terugplugt onder het dashboard (na moer los, omstekkeren, moer vast). Dat met die schakelaar zou dat kunnen oplossen maar daar heb je dus niet voor gekozen wegens fragiliteit. Of zit er iets werelds in je ontwerp dat ik mis?

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
koen_

Unread post by koen_ »

dat heb je goed begrepen inderdaad ... ;)

Bij normaal gebruik binnen NL heb ikzelf genoeg aan de 6 CD's in de wisselaar, wel zo handig ...
Op verre reizen biedt de wisselaar ( mn voor de kinderen ) te weinig variatie en zijn de mogelijkheden van zo'n AUX-ingang veel groter met behoud van de goede Bose-kwaliteit ...
( van de geluidskwaliteit van zo'n cassette-converter krijg ik de tranen in de ogen )

Met deze constructie is het eenvoudig overal te wisselen, als je eenmaal weet hoe ... binnen 1 minuut

.
de Wit

Unread post by de Wit »

Ik ga eerdaags proberen of dat kunstje ook werkt bij een NAV versie. Ik behelp me al meer als een jaar met zo'n casetteding omdat de wisselaar dood en overleden is maar stoor me aan de bijgeluiden ...
Als ik een werkende oplossing heb post ik dat hier wel, heb genoeg snoeren / soldeerbenodigdheden rondzwerven.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
dickh

Unread post by dickh »

Overigens zijn er bij iedere electronicazaak audio-switchboxes te koop voor een habbekrats die één audio input/output kunnen doorschakelen naar 4 à 5 ouputs/inputs. Wel allemaal stereo-gepaarde cinch/tulp connectors (met soms een bonus 3,5" stereo aansluiting erbij). Daar zit dan een ugly grote knop op met evenzoveel standjes, maar gewoon een 5mm asje dus je kunt er iedere knop op zetten die je wilt. Zeer solide, ik heb zo'n kastje al jaren aan m'n stereo-installatie hangen om naast de audio van cassettedecks, CD, iPod, computers, MP3 spelers etc naar een enklele Aux ingang op m'n versterker te leiden. Erg handig. Je moet alleen de hier genoemde en gefotografeerde standaard kabels van/naar de 270gr DIN plugs onderbreken en de beide audio-leads voorzien van cinch stekkers en contrastekkers. Einde omstekkeren voor Koen en moet m.i. esthetisch verantwoord te implementeren zijn.
Ik nodig de heer de Wit uit om zulks eens trachten te realiseren (uiteraard pas na genezing van zijn longontsteking en ander ongerief en daarvan afhankelijke verzending van Le CD) en de resultaten alhier op z'n Koens te publiceren!

B)-
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

En dat schakeldoosje zou je estetisch kunnen vastmaken aan de zelfde "plaat" bij de pedalen die nu al verw. moet worden bij het wisselen.
Probleem opgelost.
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
koen_

Unread post by koen_ »

Overigens zijn er bij iedere electronicazaak audio-switchboxes te koop voor een habbekrats die één audio input/output kunnen doorschakelen naar 4 à 5 ouputs/inputs. Wel allemaal stereo-gepaarde cinch/tulp connectors (met soms een bonus 3,5" stereo aansluiting erbij). Daar zit dan een ugly grote knop op met evenzoveel standjes, maar gewoon een 5mm asje dus je kunt er iedere knop op zetten die je wilt. Zeer solide, ik heb zo'n kastje al jaren aan m'n stereo-installatie hangen om naast de audio van cassettedecks, CD, iPod, computers, MP3 spelers etc naar een enklele Aux ingang op m'n versterker te leiden. Erg handig. Je moet alleen de hier genoemde en gefotografeerde standaard kabels van/naar de 270gr DIN plugs onderbreken en de beide audio-leads voorzien van cinch stekkers en contrastekkers .....
Briljant :)-D !!

ik vrees wel dat de haalbaarheidsfactor van een snoertje van € 3,20 met een minuutje wisseltijd groter is ....
.... ( eenvoud is kenmerk van het ware ;) )

.
dickh

Unread post by dickh »

Die haalbaarheidsfactor wordt m.i. nogal individueel bepaald door soldeercapaciteiten, brute durf en vermogen tot inzicht in lange-termijn genot.
Ik zeg ook niet dat *jij* het zo zou moeten doen, ik adresseer slechts whomever it concerns, als alternatief, als denkplaatje, als "hoe kan ik Koen overtreffen in briljantie", van die dingen. Wie dit lukt zal zich mogelijk ontpoppen als De Slimste Lybra Mens! en de bijhorende trofee en oorkonde tzt onder luid applaus in ontvangst nemen op het volgende Lybra Treffen:)-D

B)-
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

"het ontpoppen tot de slimste lybra mens"
Met een lybra????
Zolang onze dame zelfs garages met een mond vol tanden laten staan,
(zelfs in t tandeloze italië, wil ik graaaaaaaaag die persoon ontmoeten...)
Mensen.. Je kan zelfs met een beetje hobby-en dvd kijkend op je scherm.
Idd zoals dickh al vermelde, met een beetje guts and glory!
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”