hoi allemaal & diep in de penarie:(

Discussie en vraagbaak over Lybra
legend

Re: hoi allemaal & diep in de penarie:(

Unread post by legend »

Ssi in heerhugowaard is een goed addres kom daar al 2jaar lang voor onderhoud hebben die de diagnose gesteld
dickh

Unread post by dickh »

Mmm ik ben wat terughoudend in het ondersteunen van de diagnose van die garage. Op welke basis denken ze dat? Meetgegevens! Wat denk jij ervan, Koen?
Maar mochten ze gelijk hebben: een goede kat van een 1.8 (verreweg de meest verkochte Lybra in NL) moet op een nabije sloop te vinden zijn.
Voor een second opinion in de buurt zou ik je kunnen aanraden even langs te gaan (na afspraak, ze zijn nogal populair) bij Auto Europa-Italië in Hem.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
hansvanreekum

Unread post by hansvanreekum »

Ik ken 2 gevallen (Renault Espace en Wrangler Jeep), waarbij het binnenwerk van de katalisator was los gekomen en door het bewegen een bal vorm had gekregen. Die gaat dan op den duur voor de uitgang zitten en smoort de uitlaat. Daardoor geen vermogen meer.
In beide gevallen hebben ze de Kat open geslepen, bal eruit en weer dichtgelast. Of de uitlaar metingen dan nog goed zijn?????
Maar dat verklaart volgens mij niet jouw verhaal van de 'boost' bij 4000 toeren.
Voormalig bestuurder van een grijze 1.8 LX LPG (2000)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
sweetspeed

Unread post by sweetspeed »

Door bijvoorbeeld een defect in de ontsteking kan je catalysator deeltjes onverbrande brandstof binnenkrijgen. Gevolg is dan op den duur een dichtgeslipte cat. Symptomen zijn dan inhouden of afslaan. Zou dus zomaar kunnen kloppen. Laat wel je ontsteking checken voor de zekerheid om herhaling te voorkomen
jewannes

Unread post by jewannes »

't Probleem is (in ieder geval tijdelijk) opgelost en we zitten al met Lance in Engeland.... Bleek dat er van alles veel te warm was geworden in de uitlaat (door valse lucht, lekkage?), de lambdasonde was gesmolten en het binnenwerk van de kat gesmolten, waardoor er nagenoeg geen openingen meer waren. Garage heeft de kat leeggemaakt en weer dichtgelast, evenals de andere lekkages. Nu rijdt hij als een speer! Niks geen vermogensgat tot 4000 toeren, gewoon lineair naar boven. Ik heb een tweedehands kat besteld, die zal ik na de vakantie proberen zelf te monteren. Volgens de garage moet er wel een heel nieuwe uitlaat onder. Kijk ik na de vakantie dus ook even naar.
koen_

Unread post by koen_ »

Mooi dat het opgelost is ... en dank voor de terugkoppeling

Zelf heb ik geen ervaring met gesmolten kat's, maar het schijnt vooral bij rijden op gas voor te komen ivm de hogere verbrandingstemperaturen ...
Misschien dat dat verklaart dat je eerder problemen op 'gas' had dan op benzine

In dit kader begrijp ik nog niet helemaal het boost-fenomeen dat je beschreef, je zou eerder het omgekeerde verwachten ....
... was dat "de kip of het ei" ??
Laat dus wel je gas-installatie / motormanagement goed bekijken om herhaling te voorkomen

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
hansvanreekum

Unread post by hansvanreekum »

mmmmm, misschien toch vliegen naar Pisa?? Hoewel, ik ga in Oktober en dan is de buitentemperatuur een stuk lager, dus ik neem aan meer koeling van het uitlaatsysteem.
Zijn er andere LPG rijders die ook deze problemen hebben gehad? ik neem aan van niet, want dan hadden ze wel gereageerd.
Voormalig bestuurder van een grijze 1.8 LX LPG (2000)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
sweetspeed

Unread post by sweetspeed »

Volgens mij heeft het zo goed als niks met rijden op gas te maken. Heeft te maken met onvolledige verbranding en chemische reaktie in de kat.
legend

Unread post by legend »

nou lekker dat het opgelost is want daar zit je toch voor je vakantie niet op te wachten fijne vakantie
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”