hoi allemaal & diep in de penarie:(

Discussie en vraagbaak over Lybra
jewannes

hoi allemaal & diep in de penarie:(

Unread post by jewannes »

Hoi allemaal,

Ik ben sinds een kleine maand eigenaar van een Lybra 1.8 SW op gas uit 2000 (240k. gereden). Toen ik 'm (goedkoop;)) kocht waren er wel wat dingetjes aan, die vooral terug te leiden waren op plastic: kapot raammechanisme (plastic houder kapot en daarna dus kennelijk ook het oprolmechanisme), twee knopjes kapot (van raam en kofferbak), die ik provisorisch met een ijzerdraadje heb gerepareerd. Ik zag trouwens dat er op het forum ook al eea. over staat, dus kennelijk geen nieuws. Wel vind ik de wagen tussen de 2000 en 3500 toeren weinig vermogen hebben, na 4000 toeren lijkt het wel of er een 'turbo' aangaat en heb je zoiets van: ha! zo hoort het dus! Ik heb na aankoop (geen historie) de olie en het oliefilter vervangen en vlot daarna was de vuurdoop: op en neer naar de Provence. Afgezien van tankproblemen (op zoek naar LPG in Frankrijk is altijd een crime, zelfs mét een LPG-boekje) en genoemd 'vermogensgat' deed madame het prima. Op de terugweg viel de auto alleen vanuit stationair toerental stil op LPG. Dus op benzine verder. Een poos later toch nog 'ns proberen op gas en toen deed 'ie het weer. In Luxemburg getankt en daarna de snelweg op en toen gebeurde het: Inhouden, niet meer boven de ong. 3000 toeren komen, heuvelop met 60/70 km/uur. Overgezet op benzine: precies hetzelfde. ANWB gebeld, Luxemburgse wegenwacht erbij, maar die kon er ook niets aan doen en wist ook niet wat het was. Het gekke is/was: vanuit z'n vrij op het gaspedaal gaan staan en hij draait moeiteloos hoge toeren! Balen zeg! Moesten we met een leenauto (een Hyundai......) naar huis en staat m'n auto dus nog ergens in Luxemburg.
Je zit dan eens na te denken:
- 'iets' met lpg zou toch niet kunnen als hij dezelfde symptomen op benzine geeft?
- wegenwacht heeft aan de ANWB doorgegeven 'brandstofpomp defect'. Lijkt me ook stug als hij ook op LPG problemen geeft?
- er gaat (kennelijk???) iets mis als de motor via de versnellingsbak aan de aandrijfas is gekoppeld??

Graag hoor ik of er leden zijn die dit herkennen en of er tips zijn voor reparatie.
Groeten.
DieselTDi

Re: hoi allemaal & diep in de penarie:(

Unread post by DieselTDi »

Gaan er nog lampjes branden oid???
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
jewannes

Unread post by jewannes »

Nee, helemaal niets. Vanaf de aankoop brandt het airbag-lampje, maar dat staat er, neem ik aan, los van??
Space

Unread post by Space »

Ik denk je LMM. (Lucht massa meter), Neem er maar eentje mee als je hem zelf gaat ophalen...
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
dickh

Unread post by dickh »

Jaja, onbelast hoge toeren, dat zal wel. Wat je blijkbaar nauwelijks hebt is koppel. Heb je toevallig olie gepeild en is je iets opgevallen aan de kleur ervan? Dit ivm met een mogelijke "gaskop", maar dan moet je compressie verliezen en moet er langzaam koelwater door je olie gaan mengen, resulterend in melkachtige kleur van de motorolie.

Terwijl ik dit zit te tikken regenen de suggesties binnen ;) Het eerste wat in je opkomt inderdaad (DieselTDI wilde dat denk ik uitsluiten en Space benoemt het ook) is de LuchtMassaMeter (LMM). Maar, zoals DieselTDI terecht opmerkt, dat moet worden gesignaleerd door de ECU en dus moet je motormanagementlampje dan gaan branden. Dat doet-ie niet, dus denk ik aan iets dat de ECU niet zal signaleren, zoals bijvoorbeeld een gaskop.

Wij horen graag hoe de waarnemingen verlopen.

NB: Dat airbag ledje krijg je alleen uit door met een diagnostics tester (uitlezen dus) die sensor even te resetten. Doet de modale niet-graaigrage garage wel even als service.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Space

Unread post by Space »

DickH; Naar mijn bescheiden mening gaat van een defecte LMM geen enkel waarschuwingslampje branden.....(td)
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

klopt Dick,
En uit persoonlijke ervaring kan ik u vermelden dat er wel degelijk een lampje gaat branden als de lmm stuk is.
Trek de lmm maar eens los (stekkertje dan he) dan krijg je al snel eeen melding.
Mits je dashboardlampje niet defect is.......
Ook olie/water slurrie zou kunnen. Snel genoeg te achterhalen door te meten en/of bijvuldop er af te draaien..
Puntje 3... Buitenland.. Welk octaangehalte getankt? (benzine bedoel ik dan.......)
Nederland is 95.. Buitenland (Frankrijk oa) vaak bio/eco/weetikveelhoe benzine octaan 91
Daar lopen onze dames niet op....
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
dickh

Unread post by dickh »

Alle sensoren (en dat zijn er heel wat) die info aan de ECU geven (soms indirect via instrumentenpaneel) en buitenissig gedrag vertonen zodat de ECU geen berekeningen kan maken zullen de ECU triggeren om het motormanagementlampje te laten branden.
(tu)
dickh

Unread post by dickh »

Het lijkt me op het eerste gezicht niet dit het euvel is. Inderdaad moet de Lybra brandstof met minstens RON 95 hebben, maar al zou je 91 tanken dan leidt dat (indien je compressie nog in orde is) tot constant pingelen.Maar ook daar heeft iedere cylinder een sensor voor en zal dus ook het motormanagement lampje doen branden, los van het feit dat gepingel duidelijk hoorbaar is.
Daarnaast vertoonde het blok voor vertrek al wat merkwaardig vermogens/koppel gedrag.
Sec naar de klacht kijkend (een vreemde vermogenscurve) denk ik (naast de mogelijkheid van een gaskop) haast aan een volledig in de war zijnde timing van inspuiting/ontsteking/kleppen. Een BDP sensor? Een nokkenas die een tandje is opgeschoven?

B)-
koen_

Unread post by koen_ »

Ik denk dat die wegenwacht nog zo gek niet is ...
De symptomen duiden er op dat je motor onvoldoende brandstof krijgt, om welke reden dan ook

Het gegeven dat het na het tanken kwam kan duiden op verstopt raken van je benzinepomp of brandstoffilter ( had je je tank bijna leeggereden ??, er kan dan een grote hoeveelheid troep onderuit je tank in de 'circulatie' komen )
Dat zou dan ook weer goed kunnen passen bij het feit dat er geen storingsmeldingen zijn ...

Alleen kan ik de problemen op gas niet in dit kader plaatsen, maar 1 + 1 is niet altijd 2, dat kan dus ongerelateerd zijn ...

Laat maar eens weten wat nu uiteindelijk de oorzaak was, daar leren we allemaal weer van ...

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”