Vorige week onze Lybra voor de APK gebracht , om negen uur kwam het vreselijke telefoontje :S ..... Ze hadden de auto maar weer naar buiten gereden want het Subframe achter was doorgerot . Officieel mag je aan onderdelen van de ophanging niet lassen en volgens de dealer was nieuw niet meer leverbaar ....( heb nagevaagd gedaan bij Tuynder ) Enige oplossing leek mij compleet demonteren , stralen en proberen er het beste er van te maken . Maar naar enig zoekwerk op Google een tweedehands gevonden van een 2.4 JTD uit 2004 . Op het werk laten stralen en spuiten en vandaag een snippermiddag genomen om het Frame te monteren . Hierbij wat fotos die ik gemaakt heb .
Groet Gerben
Subframe
Re: Subframe
Hierbij nog wat fotos
Groet Gerben
Groet Gerben
- Attachments
-
- hoezo verrot.jpg (181.5 KiB) Viewed 521 times
-
- subframeverrot.jpg (131.89 KiB) Viewed 521 times
Ziet eruit als een zware klus
. Respect ! Oude frame zag er inderdaad niet al te tof meer uit ::o

Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Hoi Gerben,
Weet je ook wie de "donor" was. Van welke sloop?
Groeten,
At$e
Weet je ook wie de "donor" was. Van welke sloop?
Groeten,
At$e
Lancia Delta 1.4 16v T-jet Oro (150 pk)
Heb het onderdeel gevonden via " Onderdelenlijn.nl " bij Brooks in Geesteren .
Groet Gerben
Groet Gerben
Dat zijn bekende beelden... Heb ook het subframe moeten laten vervangen. Ik heb dat laten doen bij Heins in Wateringen. Ik weet niet waar hij het subframe heeft gevonden maar er is een nieuwe onder geschroefd. Gelijk ook nieuwe reactie-armen en de veren vervangen door protecta-veren (ja, van de maffia-lybra) want de oude veren waren ook verrot èn er was een LPG tank ingetimmerd.
Kost een paar knaken maar dan heb je ook niks: het nieuwe subframe begint ook al te roesten! Slechte fabricage, de coating die er op zit is echt naadje poep; ze hadden er beter pindakaas op kunnen smeren... Immidels is er een kwak tectyl opgesmeerd maar eigenlijk al te laat. Ach ja, tegen de tijd dat het nieuwe subframe is doorgerrot, ligt de dame al lang op de sloop (of issie terug naar d'r roots als sardines-blikje).
Kost een paar knaken maar dan heb je ook niks: het nieuwe subframe begint ook al te roesten! Slechte fabricage, de coating die er op zit is echt naadje poep; ze hadden er beter pindakaas op kunnen smeren... Immidels is er een kwak tectyl opgesmeerd maar eigenlijk al te laat. Ach ja, tegen de tijd dat het nieuwe subframe is doorgerrot, ligt de dame al lang op de sloop (of issie terug naar d'r roots als sardines-blikje).
Ja hoor ook ik heb het probleem van een rotte "subframe" ondervonden.
Mijn garage, Hubertsautoservice.nl in Surhuisterveen heeft er gelukkig
ééntje gevonden via de onderdelenlijn. Waar het subframe vandaan komt
is mij nog niet bekend maar ben weer heel blij. Kan weer heerlijk rijden
in onze Lybra 2.4JTD SW.
Vind het trouwens vreemd dat zo'n onderdeel niet meer nieuw is te leveren.
Hier kan je aan zien dat het een Italiaanse auto is. Schitterend produckt
maken maar service hó maar.
Onze Lybra is van 2001 en heeft 287000Km gereden, ervaring heeft ie zeker
en zoals ik eerder al schreef ben nog zéér tevreden met de Lybra.
Groet,
Gerard J.
Mijn garage, Hubertsautoservice.nl in Surhuisterveen heeft er gelukkig
ééntje gevonden via de onderdelenlijn. Waar het subframe vandaan komt
is mij nog niet bekend maar ben weer heel blij. Kan weer heerlijk rijden
in onze Lybra 2.4JTD SW.
Vind het trouwens vreemd dat zo'n onderdeel niet meer nieuw is te leveren.
Hier kan je aan zien dat het een Italiaanse auto is. Schitterend produckt
maken maar service hó maar.
Onze Lybra is van 2001 en heeft 287000Km gereden, ervaring heeft ie zeker
en zoals ik eerder al schreef ben nog zéér tevreden met de Lybra.
Groet,
Gerard J.
Tip: ik heb dit met mijn 2000 Lybra nu al te vaak meegemaakt: als een onderdeel bij Fiat als "niet meer leverbaar" te boek staat, bestel het onderdeelnummer van een later bouwjaar. Past vrijwel (in mijn geval werkelijk) altijd en kwaliteit is doorgaans veel beter (lost een probleem op uit een eerder bouwjaar). Heb dit met frame-onderdelen, koeling, airco onderdelen en motoronderdelen gehad. Fiat heeft een slechte service op dit gebied, waar andere merken dat wel bieden: als een onderdeel niet (meer) leverbaar is maar moeiteloos door een ander onderdeel kan worden vervangen (van een later bouwjaar of een ander merk uit de Fiat stal) wordt dit nergens vermeldt.
Maar laat je niet uit het veld slaan! Probeer achter het nieuwere onderdeelnummer te komen en probeer (door te verifiëren met andere forumleden hier bijvoorbeeld) zoveel mogelijk zeker te stellen dat dit nieuwere onderdeelnummer ook zal passen op je oudere auto. Ik ben hier nog nooit in teleurgesteld, maar er zit wel een (in mijn geval tot dusver dus academisch) risico aan: als je iets bestelt en het zou onverhoopt toch niet passen is het wel jouw risico. Maar daar ben je zelf bij en hier zit een heel forum om je te helpen dat risico in te dammen.
B)-
Maar laat je niet uit het veld slaan! Probeer achter het nieuwere onderdeelnummer te komen en probeer (door te verifiëren met andere forumleden hier bijvoorbeeld) zoveel mogelijk zeker te stellen dat dit nieuwere onderdeelnummer ook zal passen op je oudere auto. Ik ben hier nog nooit in teleurgesteld, maar er zit wel een (in mijn geval tot dusver dus academisch) risico aan: als je iets bestelt en het zou onverhoopt toch niet passen is het wel jouw risico. Maar daar ben je zelf bij en hier zit een heel forum om je te helpen dat risico in te dammen.
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Dat gaat helaas niet lukken bij het subframe achter, die zijn echt uitverkocht ....
.
.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana