geen stuurwielbediening meer

Discussie en vraagbaak over Lybra
legend

Re: geen stuurwielbediening meer

Unread post by legend »

heb de airbag los gehaald maar zit geen sleepring maar printplaatje aan bijde zijde met druk schakelaartjes heb er wd40 op gespoten en kijken of het nu over is
Gstijf

Unread post by Gstijf »

Fotos gemaakt ??
dickh

Unread post by dickh »

Dat van die printplaatjes klopt (alhoewel heb het zelf nooit gezien - kijk alleen maar in het boek). het lijkt erop dat die sleepring aan de buitenkant van de stuurwielsteun zit. daarvoor moet het stuurwiel eraf. Kan je zo doen door die middelste bout los te draaien, stekker los (kan veilig), stuurwiel wegleggen. Bovenop de stuurwielsteunring zie je twee stekkers zitten, het lijkt erop (als ik handboek soldaat hier zie) dat die twee stekkers op de sleepcontacten zitten. Daar moet die WD40 dus heen.
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Koen

Unread post by Koen »

:S

Brrr, WD 40 op een printplaat.
WD 40 is toch een soort olie ?

Kan je niet beter een contactspray voor computers en electrische contacten gebruiken ?
[size=small](Geen idee wat daar de samenstelling van is, maar lijkt me toch "veiliger" )[/size]

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
dickh

Unread post by dickh »

Nee nee, niet spuiten op de printplaat! Op de sleepring, gek! Dat lijkt me nogal wiedes 8-)
Maar los daarvan heb je helemaal gelijk. Ik zou zelfs dat niet doen, maar de sleepring en sleepcontacten gewoon even schoonmaken met hete adem en een poetsdoekje. De gevoerde redactie was meer ter wille van de beknoptheid, waar soms de kwaliteit wat onder moet lijden :)
WD40 is inderdaad een soort kruipolie (nota bene zelfs zonder grafietcomponent) die de levensduur niet zal verlengen, maar integendeel als die olie eenmaal is verdampt (en dat geldt in mindere mate ook voor contactspray) op termijn alleen maar voor extra vervuiling zal zorgen.
Maar goed, misschien dacht ik iets teveel in de sfeer van "quick and dirty" :P

Overigens is het aardige van spul als WD-40 dat het niet aleen bagger oplost, maar vervolgens iets meer "smeert" dan gewone contactspray, en iets beter bagger oplost dan gewone kruipolie. Een soort combi met "the best of breed" van beide, zeg maar. Maar het blijft olie, dus verdampt op den duur, dus zal het op termijn een koeklaagje genereren, waarvoor je (jaja, u raadt het al) WD-40 nodig hebt om dat weer op te lossen, dus zichzelf steeds meer onmisbaar maken. Tja, het is nou eenmaal Amerikaanse troep en dat is de facto meer gericht op termijn-omzet dan op nette oplossingen :(
Niettemin, best handig in veel gevallen, zeker om een storinkje als dit te traceren. Vervolgens kan je er altijd nog voor kiezen om de WD-40 weg te poetsen.

B)-
legend

Unread post by legend »

Maar dan wel de pluspool van de accu halen
dickh

Unread post by dickh »

sure.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”