Goede middag forummers,
De titel zegt het eigenlijk al, ik zet mijn lybra 1.9 jtd sw uit januari 2000 de ene dag weg met een werkende radiobediening vanaf het stuurwiel. De volgende dag doet hij helemaal niets meer. Nu dacht ik de eerste week, zal wel Italiaans karakter zijn, maar werkt nu nog steeds niet. Het is niet het einde van de wereld maar ik zou het toch fijn vinden om het een en ander weer werkend te krijgen. Ik heb al gezocht naar losse stekkers ed maar tot op heden niets kunnen vinden. Wie heeft er voor mij een tip?
Groet Fokke
geen stuurwielbediening meer
Re: geen stuurwielbediening meer
In de "Radio" discussie (een paar topics verderop) zag ik Gstijf een suggestie opperen over het "stuurwiel lint" als mogelijke oorzaak van stuurwielbedieningsproblemen. Misschien is dat wat? Ik heb zelf geen stuurwielbediening van de radio (en prijs me daar gelukkig mee), weet niet hoe dat zit, ga me er ook niet in verdiepen dus kan er verder weinig over zeggen, helaas. Maar misschien kom je met voornoemd auteur wat verder.
Neemt niet weg dat ik best wil weten hoe dat werkt: ook met sleepkontakten? Of een een soort (flat)cable die gewoon mee-"twist" met de stuuromwentelingen en het vroeger of later dus wel een keer moet opgeven? Keep us posted!
B)-
Neemt niet weg dat ik best wil weten hoe dat werkt: ook met sleepkontakten? Of een een soort (flat)cable die gewoon mee-"twist" met de stuuromwentelingen en het vroeger of later dus wel een keer moet opgeven? Keep us posted!
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Vermoedelijk zijn het een aantal sleepcontacten die in de loop der tijd vervuilen. Vaak is er een stukje elektronica dat een aantal pulsjes doorgeeft via die sleepcontactjes naar bijvoorbeeld een radio of in mijn vakgebied een mobiele handset . Meest voorkomende oorzaak uitvallen "afstandbediening" is het contact tussen de zender (in dit geval stuurwielbediening) en ontvanger (in dit geval dus het ICS).
@vanroos : wordt / werd er veel gerookt in de auto? Dan is vervuiling van de contacten meest waarschijnlijk.
@vanroos : wordt / werd er veel gerookt in de auto? Dan is vervuiling van de contacten meest waarschijnlijk.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Denk ik ook. Ik zie in het schema hier dat er maar twee leidingen van/naar de ICS gaan. De 6 schakelaartjes op het stuurwiel maken onderdeel uit van een simpel circuitje met alleen 5 ohmse weerstandjes. Door het indrukken van een knop wordt de stroom telkens via andere weerstandjes geleid. De ICS herkent vervolgens aan de signaalspanning (die dus per knop anders is) welke knop er is ingedrukt. Twee draadjes dus slechts, zal inderdaad een sleepringetje zijn dat vervuild is.
Het claxon/airbag deksel verwijder je door de (ik denk 4 - twee aan weerskanten van de stuurkolom) bouten aan de achterkant van het stuurwiel te verwijderen. Dat deksel (met airbag) zit met een stekker vast tbv de airbag. Voordat je die los haalt hoor je eerst de boel stroomloos te maken (accuklemmen los). Maar misschien hoeft dat niet en kan je er zo wel bij om wat contactspray erin te spuiten/schoon te maken.
Wel uitkijken met die airbag - als die ploft ben je verder van huis - niet stomweg die stekker lostrekken en weer inpluggen terwijl de accu niet los is, lijkt me...
B)-
Het claxon/airbag deksel verwijder je door de (ik denk 4 - twee aan weerskanten van de stuurkolom) bouten aan de achterkant van het stuurwiel te verwijderen. Dat deksel (met airbag) zit met een stekker vast tbv de airbag. Voordat je die los haalt hoor je eerst de boel stroomloos te maken (accuklemmen los). Maar misschien hoeft dat niet en kan je er zo wel bij om wat contactspray erin te spuiten/schoon te maken.
Wel uitkijken met die airbag - als die ploft ben je verder van huis - niet stomweg die stekker lostrekken en weer inpluggen terwijl de accu niet los is, lijkt me...
B)-
Amen 

Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
Dank voor de toelichting!
Er wordt inderdaad gerookt in de auto, dat zal er dan wel het een en ander mee te maken hebben. Ik vond het enkel zo opvallend dat van de ene op de andere dag niets meer werkte (aan knoppenhandel). Maar als het slecht twee draden zijn dan kan dat ook wel weer kloppen. Gelukkig werkt de bediening op de ICS nog wel gewoon dus ik ben niet helemaal onthand!
Er wordt inderdaad gerookt in de auto, dat zal er dan wel het een en ander mee te maken hebben. Ik vond het enkel zo opvallend dat van de ene op de andere dag niets meer werkte (aan knoppenhandel). Maar als het slecht twee draden zijn dan kan dat ook wel weer kloppen. Gelukkig werkt de bediening op de ICS nog wel gewoon dus ik ben niet helemaal onthand!
probeer airbag stuur los te halen maar wat voor soort schroefjes zitten er achter het stuur
Inbus 5mm

ok ik he er wd 40 nan af buiten ingespoten en er tussen kreeg het met tork niet los logisch nu ik het weet ben als de dood dat ie ploft
want ook al haal je de pluspool eraf als de slagpen er uit of in springt gaat ie af