Kokende koelvloeistof
Kokende koelvloeistof
Hallo mede Kappagebruikers. (Kappa '95. 5 cilinder sedan)
Ik heb het volgende probleem. Onlangs een nieuwe thermostaat, waterpomp en koelwatersensor laten verangen. Mijn motortemperatuur bleef op de meter steken rond de 70 gr. Dit alleen als ik korte ritten maakte of op de snelweg reed. En ook alleen maar in de winter. (zie eerder topic op dit forum) Vanmiddag reed ik wat langer door de stad, beetje file rijden en ik zag dat de temperatuur meter begon op te lopen. Bij ongeveer 110 graden slaat de Fan aan maar die temperatuur had ie nog niet bereikt. Ik stop bij mijn huis en laat de motor stationair draaien. Temperatuur omgeveer 95 graden....buitentemperatuur 4 graden. Zie ik ineens rechts onder motorkap allemaal rook. Motorkap open en zie ik dat het expansievat van het koelwater staat de koken en een behoorlijk druk opbouwt. Zoveel druk dat de koelvloeistof zich door de dop perst en behoorlijk begint over te lopen...alles op straat. Motor uitgezet en koelvloeistof zakt weg tot ver onder het minimumpeil. Er komt bij draaiende motor wel steeds wat rook/waterdamp? uit de uitlaat.
Later de koelvleistof weer bijgevuld tot het minimumstreepje en weer de motor warm laten lopen. peil in vat stijgt, borrelt iets maar loopt niet over. Fan slaat aan bij 110 graden en peil zakt weer naar minimum. Ondertussen geeft de check aan dat er te weinig koelvliestof in het vat zit. maar weer bijvullen tot maximum..daarna stroomt de boel weer over. Dus als ik het peil heel laag houd geen problemen behalve een melding van te laag vleistofpeil. maar bij normale vulling van het expansievat stijgt het peil en bouwt ie zoveel druk op dat het er weer uit perst. Wat zou dit kunnen zijn?
Ik hoor verhalen opver een lekkende koppakking, een scheur in de kop, een slecht werkend ventiel van de afsluitdop, een te laat aanslaan van de Fan etc...Heb de olie nog gecontroleerd maar die laat geen waterresten zien(witte drap) De rook die uit de uitlaat komt is ook niet vet. Puur waterdamp. Iemand enig idee?
Ik heb het volgende probleem. Onlangs een nieuwe thermostaat, waterpomp en koelwatersensor laten verangen. Mijn motortemperatuur bleef op de meter steken rond de 70 gr. Dit alleen als ik korte ritten maakte of op de snelweg reed. En ook alleen maar in de winter. (zie eerder topic op dit forum) Vanmiddag reed ik wat langer door de stad, beetje file rijden en ik zag dat de temperatuur meter begon op te lopen. Bij ongeveer 110 graden slaat de Fan aan maar die temperatuur had ie nog niet bereikt. Ik stop bij mijn huis en laat de motor stationair draaien. Temperatuur omgeveer 95 graden....buitentemperatuur 4 graden. Zie ik ineens rechts onder motorkap allemaal rook. Motorkap open en zie ik dat het expansievat van het koelwater staat de koken en een behoorlijk druk opbouwt. Zoveel druk dat de koelvloeistof zich door de dop perst en behoorlijk begint over te lopen...alles op straat. Motor uitgezet en koelvloeistof zakt weg tot ver onder het minimumpeil. Er komt bij draaiende motor wel steeds wat rook/waterdamp? uit de uitlaat.
Later de koelvleistof weer bijgevuld tot het minimumstreepje en weer de motor warm laten lopen. peil in vat stijgt, borrelt iets maar loopt niet over. Fan slaat aan bij 110 graden en peil zakt weer naar minimum. Ondertussen geeft de check aan dat er te weinig koelvliestof in het vat zit. maar weer bijvullen tot maximum..daarna stroomt de boel weer over. Dus als ik het peil heel laag houd geen problemen behalve een melding van te laag vleistofpeil. maar bij normale vulling van het expansievat stijgt het peil en bouwt ie zoveel druk op dat het er weer uit perst. Wat zou dit kunnen zijn?
Ik hoor verhalen opver een lekkende koppakking, een scheur in de kop, een slecht werkend ventiel van de afsluitdop, een te laat aanslaan van de Fan etc...Heb de olie nog gecontroleerd maar die laat geen waterresten zien(witte drap) De rook die uit de uitlaat komt is ook niet vet. Puur waterdamp. Iemand enig idee?
-
Re: Kokende koelvloeistof
Borrelt het ook als de motor nog niet op tempratuur is? Zijn de slangen dan zacht of hard?
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Weerstand waarschijnlijk stuk fan moet aangaan net over de 90 graden das dus stand 1 !! Zoniet dan komt stand 2 in aktie maar dat is dan al te laat dus koken.
witte rook uit de uitlaat wijst helaas al te vaak op een lekke koppakking.
dit verklaart ook het druk opbouwen in het expansievat.Een test van de cylinders op dichtheid met een compressiemeter kan uitkomst bieden.
dit verklaart ook het druk opbouwen in het expansievat.Een test van de cylinders op dichtheid met een compressiemeter kan uitkomst bieden.
Als de motor nog niet op temperatuur is borrelt het koelwater niet en stijgt ook niet...slangen zijn eerst hard. Pas als de motortemperatuur ongeveer 90 graden is gaat het peil stijgen en zijn de slangen heet geworden. Het borrelt een beetje maar lijkt wel door de retourslang te komen (bewegend water). Na de 90 graden lopen het peil en de druk op tot overkoken....Fan slaat niet aan....ja pas bij 110 graden maar dan is het al te laat. Morgen even bij garage langs. Vreemd verschijnsel
-
Hoi,
Ik denk dat het voor 90% zeker de weerstand is, die is doorgebrand, daardoor draait de fan niet in de eerste stand.
Heb ik zelf ook een paar keer achter elkaar gehad. Ik heb er nu via Conrad een heavy-duty weerstand tussengezet, deze lijkt het nu wat langer uit te houden. Hij heb hem ook direkt achter de fan geplaatst, waardoor deze ook goed gekoeld wordt. Zal wellicht ook wat langer meegaan hierdoor.
Bij interesse kan ik wel wat foto's en specs meesturen.
Tevens omdat de aansturing ergens kapot is, waarschijnlijk bij het dashboard, heb ik ook een aangepaste aansturing koeling gemaakt. Waardoor de temp heel erg mooi en constant blijft. Het enige is dat bij het einde van de rit, de fan lekker de motor een paar minuten langer blijft afkoelen. Dus krijg ik nog wel eens te horen, goh, je motor draait nog.
Marc
1995 Sedan 2.4i
Ik denk dat het voor 90% zeker de weerstand is, die is doorgebrand, daardoor draait de fan niet in de eerste stand.
Heb ik zelf ook een paar keer achter elkaar gehad. Ik heb er nu via Conrad een heavy-duty weerstand tussengezet, deze lijkt het nu wat langer uit te houden. Hij heb hem ook direkt achter de fan geplaatst, waardoor deze ook goed gekoeld wordt. Zal wellicht ook wat langer meegaan hierdoor.
Bij interesse kan ik wel wat foto's en specs meesturen.
Tevens omdat de aansturing ergens kapot is, waarschijnlijk bij het dashboard, heb ik ook een aangepaste aansturing koeling gemaakt. Waardoor de temp heel erg mooi en constant blijft. Het enige is dat bij het einde van de rit, de fan lekker de motor een paar minuten langer blijft afkoelen. Dus krijg ik nog wel eens te horen, goh, je motor draait nog.

Marc
1995 Sedan 2.4i
Groetjes, Marc
marc@lancia.name
Http://www.lancia.name
2003 Thesis Emblema (814 Nero Caravaggio) 3.0 V6 24v
1989 Delta HF Turbo (Wit-Martini 1) 1.6i 8v
EX:
2009 Delta III (bi-colore Mica Lancia Blauw-Mat Zwart) 1.6 mjet
2006 Musa (100th editie bi-colore Grijs-Blu Cimablue) 1.4 16v Platino
2004 Thesis (678/a Grigio Cellini) 2.4jtd 20v
1999 Delta II (Groen) 1.8i
1995 Kappa Sedan (506 Goud-Wit) 2.4i 20v
1989 Delta HF Turbo (Antraciet) 1.6i 8v
1986 Y10Turbo (Rood) 1049cc
marc@lancia.name
Http://www.lancia.name
2003 Thesis Emblema (814 Nero Caravaggio) 3.0 V6 24v
1989 Delta HF Turbo (Wit-Martini 1) 1.6i 8v
EX:
2009 Delta III (bi-colore Mica Lancia Blauw-Mat Zwart) 1.6 mjet
2006 Musa (100th editie bi-colore Grijs-Blu Cimablue) 1.4 16v Platino
2004 Thesis (678/a Grigio Cellini) 2.4jtd 20v
1999 Delta II (Groen) 1.8i
1995 Kappa Sedan (506 Goud-Wit) 2.4i 20v
1989 Delta HF Turbo (Antraciet) 1.6i 8v
1986 Y10Turbo (Rood) 1049cc
Hallo Marc
Die foto's en spec. mag je meesturen. Heb wel interesse. Zal morgen bij de garage ook even aangeven dat dit een moglijkheid is. Bij rijden (niet in file of stad) Staat de motortemp op 70 graden. Bij welke temp moet de fan aanslaan op stand 1? Op de meter in het dashboard heb je 90 en 130 graden stand. Bij mij slaat de fan voor het eerst aan ergens daar tussen in. Volgens mij is dat altijd zo geweest (zover ik weet en het heb gehoord hoor, die stand 1) en heb er nooit eerder problemen mee gehad. Kan het komen omdat de waterpomp, thermostaat en koelwatertemperatuursensor zijn vervangen?
Die foto's en spec. mag je meesturen. Heb wel interesse. Zal morgen bij de garage ook even aangeven dat dit een moglijkheid is. Bij rijden (niet in file of stad) Staat de motortemp op 70 graden. Bij welke temp moet de fan aanslaan op stand 1? Op de meter in het dashboard heb je 90 en 130 graden stand. Bij mij slaat de fan voor het eerst aan ergens daar tussen in. Volgens mij is dat altijd zo geweest (zover ik weet en het heb gehoord hoor, die stand 1) en heb er nooit eerder problemen mee gehad. Kan het komen omdat de waterpomp, thermostaat en koelwatertemperatuursensor zijn vervangen?
-
Beste
heb dit denk ik ook gehad ( soortgelijk ) met mijn kappa 2.4 diesel
kijk eens in de zwarte zekeringdoos onder de motorkap ( als je hem opendoet rechts naast de batterij ) of er een geen zekering van de fan doorgebrand is ?
ander vraagje werkt de compressor van de airco nog ?
mvg
william
lid lancia club belgio
4 kappas - dedra - delt aen momenteel beta coupe 1800 van 1975
heb dit denk ik ook gehad ( soortgelijk ) met mijn kappa 2.4 diesel
kijk eens in de zwarte zekeringdoos onder de motorkap ( als je hem opendoet rechts naast de batterij ) of er een geen zekering van de fan doorgebrand is ?
ander vraagje werkt de compressor van de airco nog ?
mvg
william
lid lancia club belgio
4 kappas - dedra - delt aen momenteel beta coupe 1800 van 1975
precies hetzelfde meegemaakt, bij mij was het de weerstand die het niet deed en daardoor te laat de fan deed aanslaan.
een nieuwe weerstand is eenvoudig zelf te doen, maar ik zou toch even compressie en koppakking na laten kijken
succes!
een nieuwe weerstand is eenvoudig zelf te doen, maar ik zou toch even compressie en koppakking na laten kijken
succes!
Jan Freie
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
Nee de aircocompressor is er mee gestopt, al enige weken geleden. Ik dacht dat het systeem leeg was en dan uit zichzelf er mee ophoudt tot je hem weer vult. Hoezo?