Distributieketting vervangen evenals mogelijk de spanner, vraag

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
FulviaTom

Distributieketting vervangen evenals mogelijk de spanner, vraag

Unread post by FulviaTom »

Goedenavond,

Bij onze Lancia Fulvia 1.3 uit '74 hadden we het idee dat de distributie ketting wat lawaai maakte, tevens weten we niet wanneer die vervangen is. Vandaar het plan om hem te vervangen.

Plan is om aan de hand van deze instructie icm het werkplaatshandboek dit uit te voeren. Link: Thread Huib Geurink over distributie kettingen
(dus je monteert de nieuwe ketting aan de oude, en trek dan de ketting rond zodat de timing gelijk blijft?, is wat lastig anders om met de 2 groeven in de nokkenastandwielen iets af te stellen?! hoe zit dat?)

Paar vragen mbt deze klus:

1) Zijn er nog bepaalde merken kettingen in de markt, en types die je wel of niet moet hebben? (Type wat Martin Willems levert geschikt?)
2) De spanner, hoe kan je zien of die vervangen moet worden, en is dat te doen of moet er daarvoor veel meer gedemonteerd worden?
3) Ontsteking valt niet met een stroboscoop af te stellen, alleen met een testlampje?
4) Kleppen stellen; in werkplaatshandboek hebben ze het over speciaal gereedschap; heb ik dat nodig?

Hier nog een foto'tje van het geheel mocht iemand nog iets opvallen of andere tips hebben. (kan je zien of hij vervangen moet worden?)
Image
Image
Image
Image
Image

Alvast weer bedankt voor het meedenken!

Groet, Tom
Huib
Site Admin

Re: Distributieketting vervangen evenals mogelijk de spanner, vraag

Unread post by Huib »

Wat betreft die kettingspanner kun je het beste hopen dat hij nog goed is.

Ik ken de kettingen van Martin Willems niet. Normaal heb ik goede kettingen op voorraad maar nu even niet voor de S2/3.

Zo te zien heb je de latere tandwielen, dwz zonder stel pinneke. Als je de nieuwe ketting er op hebt gedraaid is hij van z'n timing af. Je moet hem dus helemaal op tijd gaan zetten. De streepjes zitten bij jou niet op de nokkenas maar voor op het tandwiel. En dan altijd controleren met de 2,2 mm methode. Als je enkel op de streepjes af gaat kan hij toch een tand verkeerd staan.

Hoe de timing komt te staan hang af van de positie van het visje in relatie tot de streepjes op de tandwielen en BDP wanneer je begint.

Ik zou alle klepstelboutjes terug draaien om risico op kromme kleppen te verminderen.
tch

Unread post by tch »

Tom,
klepstellen is heel eenvoudig, een (uit herinnering) M10 steeksleutel en een tangetje, dat je ook kunt vervangen door het "speciaal gereedschap", te weten een schijfje met ovaal gat in het midden die je over de "kop" van de klepstoter kunt doen om die zonder (tang)beschadiging en ook gevoeliger kunt stellen.

Wat ik je wel kan aanraden is dat als je al onbekend bent met kleppen zetten, voordat je aan de ketting begint maar de klepdeksel weer erop doen en naar iemand toe rijden die dat vaker heeft gedaan. Ik vond het de grootste #!$#!#-gepiel-klus aan de hele Fulvia.
FulviaTom

Bedankt voor de reacties, nu even op vakantie, verder wel ervaringen met kleppen, (met landrovers) maar als ik terug ben gaan we er mee bezig.

Groet, Tom
FulviaTom

kettingspanner af te stellen?

Even nog een vraagje over de kettingspanner:

Valt hier nog iets aan (af) te stellen (zoals bij alfa's), en hoe werkt hij? met een veer icm oliedruk?

Ben benieuwd.

Groet, Tom
Huib
Site Admin

Re: kettingspanner af te stellen?

Unread post by Huib »

Hij is niet af te stellen. Zoals je zegt, een veer en oliedruk.
bobmesman

Unread post by bobmesman »

Huib, je zegt hierboven dat je beter kunt hopen dat die kettingspanner nog goed is. Is dat vanwege het helse karwei, of vanwege de beschikbaarheid van een nieuwe?

Ik heb mijn Fulvia inmiddels bij de garage staan (zie mijn andere topic), en het blijkt dat de spanner het probleem is.

De dichtsbijzijnde garage bij mijn huis (500 meter) heeft trouwens nog een andere Fulvia in onderhoud, ze zijn dus geen complete leken, maar is er nog iets wat ik ze mee moet geven?

Groeten, Bob
Bob
------------------------------------------
Lancia Fulvia coupé 1.3s - 1971
Lancia Thesis 2.4jtd 20v - 2004
Lancia Ypsilon 1.2 LS - 1996
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Het schoentje van de kettingspanner is nog te koop.
Was meer vanwege het werk.
Ik denk dat het wel lukt als je de waterpomp er af haalt. En niets laten vallen als je bezig bent.

Misschien ook een goed plan om de waterpomp ook maar meteen te vervangen dan.
coljee

Unread post by coljee »

wie kan mij vertellen hoe te spanner van een fulvia 1300 als je vergeten bent de spanner te fixeren door een pennetje in het gaatje
voor in het blok terug te zetten ? kan dat door het losmaken van de koperen bout die er boven opzit ?
Koos

Unread post by Koos »

ik denk gewoon tegen de veerdruk in en dan het pennetje erin
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”