aankoop lybra SW in Leek
aankoop lybra SW in Leek
ik zal me even voorstellen. mijn naam is Jan Freie en ben al een tijd actief op de andere forums (Kappa, Prisma en Flavia).
morgen ga ik met mijn Kappa coupé naar Leek waar een SW staat uit 2003 met 230.000 km, benzine
als het wat is , dan ruil ik de coupé in voor een meer "verstandige" stationwagon.
nu is mijn vraag waar op te letten? distributie is vernieuwd, banden idem. maar wat zijn de typische kwalen van een lybra die al wat kilometer heeft gemaakt?
graag tips!
groet
Jan Freie
morgen ga ik met mijn Kappa coupé naar Leek waar een SW staat uit 2003 met 230.000 km, benzine
als het wat is , dan ruil ik de coupé in voor een meer "verstandige" stationwagon.
nu is mijn vraag waar op te letten? distributie is vernieuwd, banden idem. maar wat zijn de typische kwalen van een lybra die al wat kilometer heeft gemaakt?
graag tips!
groet
Jan Freie
Jan Freie
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Kappa coupé 1998
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Y Kaleidos 1997
Autobianchi A112 1985
Re: aankoop lybra SW in Leek
Specifieke problemen... ehh die kent een Lancia niet... 
Kijk in het algeheel naar de auto.
Werken alle ramen, werkt de afstandsbediening (!)
werkt de GESCHEIDEN... klimaatregeling (soms blijft 1 kant warm andere kant werkt wel)
airco koud?
Typische kwaal zijn de stabilisator rubbers (kraken tijdens het rijden)
niet erg voor de auto, kan alleen irritant zijn.
en ook opletten! heb je de originele radiocodes e.d. (codekaartjes)
handelaren truc..
let op, als je gaat kijken dat de motor KOUD is....
veel kwalen zie / hoor / ruik je als de motor net gestart wordt vanuit koude motor....
is de motor al warm, dan merk je dit niet.... bovendien.. wat heeft de handelaar dan te verbergen denk ik altijd bij mijzelf...
Suc6

Kijk in het algeheel naar de auto.
Werken alle ramen, werkt de afstandsbediening (!)
werkt de GESCHEIDEN... klimaatregeling (soms blijft 1 kant warm andere kant werkt wel)
airco koud?
Typische kwaal zijn de stabilisator rubbers (kraken tijdens het rijden)
niet erg voor de auto, kan alleen irritant zijn.
en ook opletten! heb je de originele radiocodes e.d. (codekaartjes)
handelaren truc..
let op, als je gaat kijken dat de motor KOUD is....
veel kwalen zie / hoor / ruik je als de motor net gestart wordt vanuit koude motor....
is de motor al warm, dan merk je dit niet.... bovendien.. wat heeft de handelaar dan te verbergen denk ik altijd bij mijzelf...
Suc6
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.
Ook puntje van aandacht : dorpels : de overgang tussen het front en de zijdorpels wil bij de overgang de lak nog wel eens loslaten (heb dit bij mijn eigen en 2 andere Lybra's uit 2001 en 2002 idem).
Even alle functies testen zoals DieselTDI aangeeft. En liefst met koude motor de proefrit beginnen, de snaren kunnen bij kou piepen als ze wat ouder zijn. Ook na de proefrit even voelen of de remmen niet blijven hangen (even je hand op het deksel van de velg leggen en horen alle even koud te zijn) .
230dkm is niet echt een probleem voor de vijfcilinders , ik weet niet welk blok er in de beoogde Lybra ligt? Ons loedertje heeft er 218dkm nu opzitten en verbruikt ongeveer 1 liter olie op 14000 km. Verder nog zo gezond als een vis afgezien van een hardnekkig brandend motormanagementlampje dat verder geen invloed heeft op verbruik, prestaties en 4gasmetingen tijdens APK ..
Welkom bij de Lybraclub als het doorgaat maar vergeet niet dat een Lybra NIET een Kappa of Thesis is
.
Even alle functies testen zoals DieselTDI aangeeft. En liefst met koude motor de proefrit beginnen, de snaren kunnen bij kou piepen als ze wat ouder zijn. Ook na de proefrit even voelen of de remmen niet blijven hangen (even je hand op het deksel van de velg leggen en horen alle even koud te zijn) .
230dkm is niet echt een probleem voor de vijfcilinders , ik weet niet welk blok er in de beoogde Lybra ligt? Ons loedertje heeft er 218dkm nu opzitten en verbruikt ongeveer 1 liter olie op 14000 km. Verder nog zo gezond als een vis afgezien van een hardnekkig brandend motormanagementlampje dat verder geen invloed heeft op verbruik, prestaties en 4gasmetingen tijdens APK ..
Welkom bij de Lybraclub als het doorgaat maar vergeet niet dat een Lybra NIET een Kappa of Thesis is

Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
-
Werken alle elektrische ramen naar behoren?
Subframe achterzijde wil wel roesten.
Schokdempers achterzijde worden soms wat slap.
Verder geen specifieke problemen uit mijn ervaring.
veel succes en welkom
Subframe achterzijde wil wel roesten.
Schokdempers achterzijde worden soms wat slap.
Verder geen specifieke problemen uit mijn ervaring.
veel succes en welkom
Prettige auto, een lybra SW ; zelfs een 1.8 benzine rijdt al prima, ik vind die zelfs, hoewel iets minder krachtig, 'smoother' rijden dan de 2.0 - 5 cylinder
de meeste kwaaltjes zijn al genoemd en ook uitgebreid aan de orde geweest op dit forum
ik kan er nog een paar aan toevoegen :
* lekkage in de leidingen van de stuurbekrachtiging
* remproblemen door verstoppende remslangen, schroom niet om ze preventief te vervangen als je toch met de remmen bezig gaat
let wel echt goed op het subframe achter ( de bovenste dwarsbalk ), die kan ter hoogte van de veerschotels ernstig roesten en dat betekent APK-afkeur ; er zijn geen nieuwe subframes meer leverbaar dus dat kan in de toekomst zeker problemen gaan opleveren voor menige lybra ; als het nog goed is zorg dan dat het jaarlijks behandeld wordt om de roest ( = rot ) zo lang mogelijk weg te houden
de meeste kwaaltjes zijn al genoemd en ook uitgebreid aan de orde geweest op dit forum
ik kan er nog een paar aan toevoegen :
* lekkage in de leidingen van de stuurbekrachtiging
* remproblemen door verstoppende remslangen, schroom niet om ze preventief te vervangen als je toch met de remmen bezig gaat
let wel echt goed op het subframe achter ( de bovenste dwarsbalk ), die kan ter hoogte van de veerschotels ernstig roesten en dat betekent APK-afkeur ; er zijn geen nieuwe subframes meer leverbaar dus dat kan in de toekomst zeker problemen gaan opleveren voor menige lybra ; als het nog goed is zorg dan dat het jaarlijks behandeld wordt om de roest ( = rot ) zo lang mogelijk weg te houden
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
nou heren,
bedankt voor jullie tips.
de koop is rond, dus ik ben verhuisd van de kappa naar de lybra-pagina's.
onderhoudshistorie is bekend en alle intervallen zijn bij Kuijer netjes in acht genomen. dat wekte vertrouwen. start bij koude motor gaf geen rare geluiden, ook geen roest zo snel kunnen zien.
het was ook geen echte handelaar, maar de eigenaar van een garage-bedrijf die de auto privé verkocht. (en eenThema-liefhebber)
als ik de auto's vergelijk dan valt me gelijk op dat de lybra hoger zit dan de coupé, maar wel mooi stil en comfortabel is. nu alleen nog dakdragers scoren voor de vakantie
jf
bedankt voor jullie tips.
de koop is rond, dus ik ben verhuisd van de kappa naar de lybra-pagina's.
onderhoudshistorie is bekend en alle intervallen zijn bij Kuijer netjes in acht genomen. dat wekte vertrouwen. start bij koude motor gaf geen rare geluiden, ook geen roest zo snel kunnen zien.
het was ook geen echte handelaar, maar de eigenaar van een garage-bedrijf die de auto privé verkocht. (en eenThema-liefhebber)
als ik de auto's vergelijk dan valt me gelijk op dat de lybra hoger zit dan de coupé, maar wel mooi stil en comfortabel is. nu alleen nog dakdragers scoren voor de vakantie
jf
Jan Freie
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Kappa coupé 1998
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Y Kaleidos 1997
Autobianchi A112 1985
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Kappa coupé 1998
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Y Kaleidos 1997
Autobianchi A112 1985
Welkom bij de club.
Mocht je geen dragers vinden, dan kan je de mijne wel voor een schappelijk prijsje huren voor de vakantie.
originele dragers voor een sw.
Mocht je geen dragers vinden, dan kan je de mijne wel voor een schappelijk prijsje huren voor de vakantie.
originele dragers voor een sw.
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Re: geel lampje
Dat is je ESP- lampje, zie onder :

Aangezien mijn lybra geen ESP heeft kan ik je daar niet verder mee helpen
NB : daar je lybra van 2003 is, is het nederlandse instructieboekje ( jaargang 2000 ) niet altijd toereikend
er is ook een instructieboekje anno 2004, maar zover ik weet bestaat dat niet in het nederlands, ik heb het ( pdf ) zowel in het engels als in het duits
op de plaats waar het te downloaden was ( http://aftersales.fiat.com/elum/ ) is de engelse versie inmiddels verdwenen, het is nog wel te downloaden in het duits, frans, italiaans en spaans ( kan handig zijn op vakantie
)
als je me een PB-tje met je email-adres stuurt kan ik het naar je toe mailen.
.

Aangezien mijn lybra geen ESP heeft kan ik je daar niet verder mee helpen
NB : daar je lybra van 2003 is, is het nederlandse instructieboekje ( jaargang 2000 ) niet altijd toereikend
er is ook een instructieboekje anno 2004, maar zover ik weet bestaat dat niet in het nederlands, ik heb het ( pdf ) zowel in het engels als in het duits
op de plaats waar het te downloaden was ( http://aftersales.fiat.com/elum/ ) is de engelse versie inmiddels verdwenen, het is nog wel te downloaden in het duits, frans, italiaans en spaans ( kan handig zijn op vakantie

als je me een PB-tje met je email-adres stuurt kan ik het naar je toe mailen.
.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Re: geel lampje
heren,
beiden bedankt. het zal dan wel de sensor zijn waar gerrit het over heeft, die maakt het ESP in de war.
(ik las dat het lampje ook geel knippert als het ESP in werking treedt, maar dan moet je wel heel rare dingen doen met de lybra) (:P)
koen, je hebt een PB
grt
Jan Freie
beiden bedankt. het zal dan wel de sensor zijn waar gerrit het over heeft, die maakt het ESP in de war.
(ik las dat het lampje ook geel knippert als het ESP in werking treedt, maar dan moet je wel heel rare dingen doen met de lybra) (:P)
koen, je hebt een PB
grt
Jan Freie
Jan Freie
Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Kappa coupé 1998
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996