Fulvia Berlina S2: wordt aan gewerkt
Fulvia Berlina S2: wordt aan gewerkt
Nadat mijn Fulvia jaren werkeloos in de schuur heeft gestaan ben ik de laatste maand weer begonnen met het repareren van onze berlina. Doel is niet er een concours auto van te maken, maar wel een exemplaar dat weer eens rijdt. Aangezien er nogal geprutst is door een vorige eigenaar (plaat over plaat met roest ertussen) heb ik nogal wat giswerk te doen hoe het nu eigenlijk hoort te zijn. Ik ben in eerste instantie bezig de roest eruit te slijpen en te vervangen door nieuw metaal. Aangezien er voor de berlina geen reparatiedelen beschikbaar zijn (ik heb ze in ieder geval niet kunnen vinden) zal ik moeten werken met wat ik heb en maak ik zelf reparatiedelen uit vlakke plaat. Gelukkig heb ik een klein zetbankje en een stuik/strek apparaat om bepaalde curves te vormen. Zo heb ik al een aantal spatbordrandjes gemaakt en vervangen.
Voor foto's: ik hou een weblog bij met eventuele ontwikkelingen: Link naar weblog Fulvia Berlina
Voorlopig zal dit wel gevuld gaan worden met plaatwerkfoto's, hopelijk kan ik me daarna bezig gaan houden met het technische gedeelte: vastzittende remmen, veel speling op het stuurhuis, een benzinetank met 10 jaar oude benzine schoonmaken, en vast nog wat verrassingen.
Groeten,
Berry
Voor foto's: ik hou een weblog bij met eventuele ontwikkelingen: Link naar weblog Fulvia Berlina
Voorlopig zal dit wel gevuld gaan worden met plaatwerkfoto's, hopelijk kan ik me daarna bezig gaan houden met het technische gedeelte: vastzittende remmen, veel speling op het stuurhuis, een benzinetank met 10 jaar oude benzine schoonmaken, en vast nog wat verrassingen.
Groeten,
Berry
-
Re: Fulvia Berlina S2: wordt aan gewerkt
Niks mis met de rubriek dacht ik.
Dapper om zo te beginnen! De berlina's worden steeds zeldzamer.
Veel succes,
Lucas (ook berlina o.a.)
Dapper om zo te beginnen! De berlina's worden steeds zeldzamer.
Veel succes,
Lucas (ook berlina o.a.)
In het verleden heb ik de dorpels binnen en buiten laten zetten op een grote zetbank naar een voorbeeld wat nog bruikbaar was.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Hoi Koos,
De dorpels zijn inderdaad zo goed als vierkant en niet ingewikkeld van vorm. Gelukkig had mijn broer nog een paar originele dorpels weten te vinden en er zit toch wel iets van een curve in. Aan de linkerkant heb ik de nieuwe dorpel er al in zitten, ben benieuwd hoe de rechterkant eruit ziet. De auto staat namelijk in mijn garagebox en om genoeg ruimte te hebben om eraan te werken staat deze met de rechterkant bijna tegen de muur geparkeerd. Die kant heb ik dus al een jaar of zes niet gezien!
Het plan is om binnenkort de linker dorpel sectie helemaal af te maken. Dan heb ik nog wat laswerk aan beide linkerdeuren. Als dat gedaan is, zal ik de auto omdraaien in de garage en de rechterkant eens goed gaan bekijken. In mijn herinnering was de dorpel nog goed maar in ieder geval moeten er nieuwe deuren in (heb ik nog staan).
Berry
De dorpels zijn inderdaad zo goed als vierkant en niet ingewikkeld van vorm. Gelukkig had mijn broer nog een paar originele dorpels weten te vinden en er zit toch wel iets van een curve in. Aan de linkerkant heb ik de nieuwe dorpel er al in zitten, ben benieuwd hoe de rechterkant eruit ziet. De auto staat namelijk in mijn garagebox en om genoeg ruimte te hebben om eraan te werken staat deze met de rechterkant bijna tegen de muur geparkeerd. Die kant heb ik dus al een jaar of zes niet gezien!
Het plan is om binnenkort de linker dorpel sectie helemaal af te maken. Dan heb ik nog wat laswerk aan beide linkerdeuren. Als dat gedaan is, zal ik de auto omdraaien in de garage en de rechterkant eens goed gaan bekijken. In mijn herinnering was de dorpel nog goed maar in ieder geval moeten er nieuwe deuren in (heb ik nog staan).
Berry
Re: Fulvia Berlina S2: wordt aan gewerkt, remklauw bouten gezocht
Het laswerk aan de linkerkant is nu zo goed als klaar. De deuren waren nog een heel karwei want van beide deuren heb ik zowel frame, onderste deurplaat en slotplaat moeten vervangen. Het nadeel van een berlina: je hebt twee keer zoveel deuren!
Voor foto´s kun je kijken op
Foto´s van de berlina
Ter afwisseling van het vele laswerk ben ik eerst begonnen met wat mechaniek. Ik heb de remklauwen voor de voorkant gedemonteerd en goed schoongemaakt. Na het nodige polijsten zitten de remklauwen weer in elkaar met nieuwe afdichtingen e.d. Bij het verwijderen van de klauwen van de auto heb ik echter flink kracht moeten zetten. Deze bevestigingsbouten zaten enorm vast en de twee bouten waarmee de remklauw zitten gemonteerd zijn daarbij aan de kop wat vervormd. Ik wil hier graag nieuwe / goede bouten voor gebruiken maar ik heb deze tot nu toe nergens kunnen vinden.
Kan iemand mij aan een adres helpen waar ik een aantal van deze bouten zou kunnen bestellen? Voor de duidelijkheid: het gaat om de bouten met sleutelwijdte 19mm tbv serie 2 Girling remklauwen.
Alvast bedankt.
Berry
Voor foto´s kun je kijken op
Foto´s van de berlina
Ter afwisseling van het vele laswerk ben ik eerst begonnen met wat mechaniek. Ik heb de remklauwen voor de voorkant gedemonteerd en goed schoongemaakt. Na het nodige polijsten zitten de remklauwen weer in elkaar met nieuwe afdichtingen e.d. Bij het verwijderen van de klauwen van de auto heb ik echter flink kracht moeten zetten. Deze bevestigingsbouten zaten enorm vast en de twee bouten waarmee de remklauw zitten gemonteerd zijn daarbij aan de kop wat vervormd. Ik wil hier graag nieuwe / goede bouten voor gebruiken maar ik heb deze tot nu toe nergens kunnen vinden.
Kan iemand mij aan een adres helpen waar ik een aantal van deze bouten zou kunnen bestellen? Voor de duidelijkheid: het gaat om de bouten met sleutelwijdte 19mm tbv serie 2 Girling remklauwen.
Alvast bedankt.
Berry
-
Indrukwekkend! Wordt een erg goeie Berlina dunkt me. En daarvan zijn er maar erg weinig in NL denk ik zo.
-
Dag Berry, geweldig werk! Ik ben erg onder de indruk. Misschien moet je met de bouten langs de firma Fabory gaan, die hebben een groot assortiment. Als je passende bouten vindt, (misschien zelfs inbus of torx?) laat het dan even weten, ik ben ook nog op zoek. Veel groeten van Hein Reedijk.
Voor gebruik je sleutel 19. Achter sleutel 17.
De gaten in de klauwen zijn engels. Voor 1/2" en achter 7/16". De draad is metrisch. Voor M12x1,25 en achter M10x1,25.
Wat je wilt zijn bouten met een borst van 1/2"resp 7/16 "en een draad van M12x1,25 resp M10x1,25. Die zijn niet te koop.
Je kunt ze zelf maken van borstbouten met UNF draad. Zowel 1/2"UNF als 7/16" UNF hebben 20 omwentelingen per inch. Dat is nagenoeg een spoed van 1,25.
Als je bouten hebt uitgezocht met juiste borst lengte kun je de draad op lengte afzagen en opsnijden met M12x1,25 resp. M10x1,25.
Let op de treksterkte.
De gaten in de klauwen zijn engels. Voor 1/2" en achter 7/16". De draad is metrisch. Voor M12x1,25 en achter M10x1,25.
Wat je wilt zijn bouten met een borst van 1/2"resp 7/16 "en een draad van M12x1,25 resp M10x1,25. Die zijn niet te koop.
Je kunt ze zelf maken van borstbouten met UNF draad. Zowel 1/2"UNF als 7/16" UNF hebben 20 omwentelingen per inch. Dat is nagenoeg een spoed van 1,25.
Als je bouten hebt uitgezocht met juiste borst lengte kun je de draad op lengte afzagen en opsnijden met M12x1,25 resp. M10x1,25.
Let op de treksterkte.
Off topic
: Ook indrukwekkend wat je allemaal aan die VW camper hebt gedaan ! ::o (tu)
Zéér off topic : Hoe ga je nu op vakantie ?
Koen

Zéér off topic : Hoe ga je nu op vakantie ?

Koen
Koen
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Bedankt Huib, dan weet ik in ieder geval waar ik naar op zoek moet. De meeste gebruikte bouten zullen er wel zo uitzien als die van mij, tenzij iemand ze er heel voorzichtig af heeft weten te krijgen. Ik zoek nog even verder maar ik denk dat ik je tips nog goed kan gebruiken!